werking kneveltrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

werking kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 10:37

hoihoi!

ik heb even een vraagje:

er is mij laatst aangeraden om mn paard eens met een kneveltrens te gaan rijden. die kneveltrens zal zorgen dat het bit wat rustiger in de mond ligt. maar heeft het verder ook nog een werking? als het precies zo in werkt als een gewone trens (waar ik nu op rijdt) dan wil ik het wel eens proberen.

maar ik wil geen scherper bit gebruiken, want dat heeft mn paard helemaal niet nodig, en ik ben er in het algemeen ook op tegen.

een wat rustiger ligging zal denk ik wel goed zijn. maar verder ken ik de werking helemaal niet van een kneveltrens.

ik heb een vrij stille hand, maar perfect is het nog niet, zou ik dan wel met zo'n kneveltrens kunnen rijden?

dus alle info hierover is welkom!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:41

Een kneveltrens heeft precies dezelfde werking als een gewone trens. Alleen door de knevels die eraan zitten kan je hem niet door de mond trekken en ligt hij stiller in de mond. Eigelijk is het dus nog vriendelijker dan een gewone trens. Je heb ze in enkel- en dubbelgebroken. De dubbelgebroken zijn nog wat zachter dan de enkelgebroken, net als bij gewone trensen.

Het kan dus zeker geen kwaad om ermee te rijden.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:50

oh nou dan wil ik het wel eens proberen. het klinkt zo eng he, 'knevel', dus ik wou eerst zeker weten wat de werking was. bedankt voor je info!!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:57

Het is inderdaad geen scherper bit dus je kan het denk ik gerust proberen. Let er wel op dat de maat goed is, als je een tegrote of jusit iets te kleine kneveltrens neemt dan kan het erg ongemakkelijk zijn voor je paard.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 12:47

oke bedankt voor de tip! ik mag van iemand even een lenen, in de zelfde maat als ik nu heb, dus dan kan ik mooi even kijken of die maat bij een kneveltrens ook goed is!

Ray_Ninja

Re: werking kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:20

Je ziet ze tegenwoordig steeds meer deze bitjes. Vooral in dresuurring komen ze steeds vaker voor.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:10

dit bitje gebruiken wij bij alle jonge paarden, ze accepteren veel eerder het bit, omdat deze gewoon een veel rustiger werking heeft..

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 14:18

mmm klinkt allemaal heel positief! ik ben benieuwd wat mijn paardje er mee gaat doen. hij loopt goed op het bit dat ik nu heb, maar blijft onrustig in zn mond.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:44

Waarom heeft het de naam 'kneveltrens' dan?? Want 'knevelen' is dacht ik pijn doen en dan staat zo'n bit (met zo'n naam) me meteen tegen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 16:46

ja idd daar dacht ik ook aan, vandaar dat ik het vroeg. haha ik heb die persoon die het me aanraadde ook aangekeken van: WAT wil jij dat ik met mn paard doe?? heb niks gezegt, want ik wist de werking niet eens, maar ik schrok wel even van de naam...

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:14

mag je met die kneveltrens ook je paard uitbrengen op wedstrijd??Ik rijd mijn jonge paard nl ook met kneveltrens,maar was dus van plan om binnenkort over te gaan stappen naar een normale trens,omdat ie toch op wedstrdijd uitgebracht gaat worden met de tijd.

Obsessed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:40

Voor zover ik weet mag je er gewoon meer rijden op wedstrijden

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:26

Ja hoor, dat mag
Ik reed de mijne ook altijd met knevel, op dressuurwedstrijden. Ik heb zelfs een M2-combinatie gezien met kneveltrens

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:44

even de betekenis van knevelen verhelderen

knevelen is vastzetten

denk aan bij overvallen: zij knevelden de slachtoffers
dit betekend dat zij deze vastbonden
en dus niet pijnigen

ik neem aan dat het woord knevel in de zin van dit bit betekend dat hij "vast" zit ofzow en dus stiller is in de mond
volgens mij fijner voor het paard omdat het stiller ligt

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:54

kne·vel (de ~ (m.), ~s)
1 snor
2 aangedraaid dwarshoutje, zodat iets vast blijft zitten

kne·ve·laar (de ~ (m.), ~s)
1 geldafperser, uitzuiger => chanteur

kne·ve·la·rij (de ~ (v.), ~en)
1 afpersing van geld of goed => chantage

kne·ve·len (ov.ww.)
1 vastbinden
2 beknotten

Volgens vanDale, het heeft gewoon een wat onvriendelijk karakter. Maar zo'n trensje lijkt mij ook wel wat

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:57

ik heb er een voor op buitenrit. Hij werkt in als een gewone trens, maar als ze een keer er vandoor schiet, kan ik haar omtrekken zonder het risico te lopen dat ik het bit door de mond trek. Ik heb het nog nooit hoeven gebruiken, maar het geeft wel een heel veilig gevoel.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:23

ik gebruik zo'n bitje bij m'n jonge shetlandmerrie. Deze pakt ze veel beter op dan een gewoon trensje, daar bleef ze mee klieren.

mijn oudere (23jr) arabier heb ik hiermee ook gereden, ook voornamelijk dat de knevel helpt met sturen zodat je niet het bit door de mond kon trekken, hij liep er superfijn op!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:20

Ik gebruik sinds kort ook een knevel (fulmer) trens. Deze heeft ook bnog als voordeel dat bij het sturen de knevel iets druk geeft. Dus moeilijk bestuubare paarden reageren hier heel positief op.