voederstro?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

voederstro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:25

Ik kreeg laatst het advies om mijn paard voederstro te geven.Ik neem aan dat dit anders is dan gewoon stro.Weet iemand dit?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:06

Ik ken de term niet... Gewoon goed tarwestro kan je anders ook zonder problemen aan je paard voeren, heb ik een paar weken gedaan toen ik zonder hooi zat.

Zouden ze mischien het restproduct van graszaad noemen? Dat, omdat het een bijproduct is, wordt officieel ook stro genoemd... Hoewel het qua substantie hooi is... Volg je nog?

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 15:23

ik denk dat het gewoon een soort stro is,maar weet niet welke.Vraag het wel even aan de voer leverancier.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:01

Sja... zoveel stro-en zijn er niet. Gewoon tarwestro is het beste om te geven als je het aan paard wilt geven.

Bruine Bonenstro moet je niet voeren, te eiwitrijk. En stro van de overige graansoorten heb ik ook nooit gegeven omdat tarwestro goed genoeg is...

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:56

je hebt haverstro, gerste stro, tarwe stro, rogge stro, triticale stro en zo zijn er geloof ik nog wel een paar soorten.

maar voederstro, heb ik ook nog nooit van gehoord. ik denk dat ze gewoon stro bedoelen wat je kunt voeren en dat kan met alle soorten, de ene heeft alleen voorkeur voor dit soort en de ander voor het andere.

Haverstro vinden paarden in het algemeen het lekkerste. is wat zachter dan de andere soorten en vaak zitten er nog wat haver korreltjes in.

in de gerste sto heb je 2 uitvoeringen, de zomer gerste en de winter gerste. de zomergeste van dit jaar is ook zachter dan de winter uitvoering. en beide eten ze graag.

tarwestro is ook vrij hard en word graag geknabbelt. ik heb geen tarwestro omdat ik het te hard vind. en ik vind het de minst goede stro om je paard te geven (maar das persoonlijk).

triticalestro is een kruising van rogge en weitzen (kom effe niet op de hollandse naam ) en een vrij nieuw soort stro. hier heb ik vrij veel van. het is kort stengelig en je bent er dus ook meer van nodig maar als voordeel is het makkelijke uitmesten ermee en het neemt geweldig veel vocht op.
en een normaal paard (ik zeg erbij normaal want dat zijn die van mij dus niet ) eet bijna geen triticale. ze schijnen het niet zo lekker te vinden. ik heb de uitzonderingen op stal, hier vinden ze het wel lekker. maar ze eten er wel minder van dan van bv gerstestro (dat geef ik ze om te eten)

Rogge stro is echt heel hard, en paarden eten het niet graag (al zullen ook hier wel uitzonderingen zijn )
Laatst bijgewerkt door rina op 20-11-05 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:59

Ken de term voederstro ook niet; handigste is om het even bij jouw tipgever na te gaan wat hij bedoelt! Meest gangbare is goed mooi goudgeel tarwestro...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:04

Voederstro is stro dat paarden graag eten en daar dus ook voor gebruikt wordt. Dit in tegenstelling tot gewoon stro dat als bodembedekking bedoelt is.