Is een cap nou verplicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Is een cap nou verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:40

Dit is even een algemene vraag

Is een cap verplicht als je op buitenrit gaat?
Dat wil zeggen kan de politie je ervoor aanhouden en bekeuren?
En kan een gewone pensionstal je als volwassene verplichten om met cap naar buiten te gaan?
Bij hun op het erf in de bak wel lijkt me.

Dit is gewoon een vraag omdat we nu eigenlijk niet weten wat nu precies de regels zijn, en kan het op het net ook niet echt vinden

Dus thnx alvast als iemand het antwoord weet en als het verplicht is evt ook een site of zoiets waar dat staat

GeneralFlynn

Re: Is een cap nou verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:42

Niet verplicht,en ze kunnen je al helemaal niet bekeuren!
Wel kan een manege waar je rijd je verplichten om tijdens buitenritten op hun paarden een cap te dragen.

_Inge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:47

Zal het verhaal eromheen even vertellen,
een stalgenootje kreeg een mail met daarin:
Ik heb het 1 en ander nagevraagt en vanaf 1 januari 2005 is het verplicht een cap te dragen als jullie met je paard gebruik maken van de openbare weg (buiterritten).
Daar ik als eigenaar en ...... als beheerder van de stallen aansprakelijk kunnen worden gesteld bij eventuele ongevallen willen we jullie er op attent maken dat we willen dat er voortaan gereden wordt (als je een buitenrit maakt) met een cap op. Ik spreek daarom af met............hier op te letten en indien er geen cap wardt gedragen er niet vertrokken mag worden.

De puntjes stond een naam

Maar wat moeten we hier nou mee

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:53

Weet niet of een particulier jou kan verplichten met cap te rijden.
Als hij aansprakelijk is wel,maar is hij dat ook?
Moeilijk zoiets hoor...
Ik ken hier in de buurt geen stallen waar ze caps verplichten trouwens,wel alle maneges.
Ik kan je dus niet helpen hiermee,sorry.
Succes met zoeken naar een antwoord.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:59

Ik ben geen advocaat maar ik geloof niet dat een stalhouder verantwoordelijk is voor de eventuele schade die jij met jouw eigen paard maakt. Ik heb daar nog nooit van gehoord! Volgens mij is dat gewoon eigen risico. Volgens mij is een stalhouder wel aansprakelijk (of kan zijn) als je op zijn paarden rijdt. Ook geloof ik niet dat een cap verplicht is (wettelijk).

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:14

Nee hoor is niet verplicht en volgens mij kan hij het ook niet verplicht stellen.
Hij namelijk niet verantwoordelijk.
Maar vraag het anders even na bij de gemeente, die zullen het wel weten.
Maar de politie kan je echt niet bekeuren, dat weet ik 100% zeker.

_Inge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:17

thnx alvast , maar nog meer reacties zijn altijd welkom.

Ik weet dat het zeker verstandiger is om hem te dragen, maar het is alleen zo onduidelijk of het nou verplicht is.
Op het internet kan ik ook niks vinden en het is niet fijn als er dingen worden gezegd die niet klopppen.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:13

Volgens mij heb ik gelezen dat het dus wel verplicht is als je in het openbaar rijdt. Er was toen zo'n artikel ergens die foto's liet zien van Beatrix op het strand, ZONDER cap dus. Er werd bij verteld dat volgens de KNHS dit verplicht is. Ik hoop het iig. En buitendat geloof ik ook wel dat de staleigenaar jou kan verplichten om met cap te rijden. Zeker als je een van zijn paarden bereidt.

_Inge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:18

Ik rijd niet op zijn paarden

Gewoon op die van mezelf
Maandag ga ik het bij de gemeente en politie even navragen, dan weet ik het zeker, is wel zo fijn

roel03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:20

Het dragen van een cap op een eigen paard kan door een pensionstalhouder of manegehouder moeilijk verplicht gesteld worden. Dit omdat de eigenaar van het dier zelf aansprakelijk is voor het doen en laten van het dier. Het is natuurlijk altijd raadzaam om een cap te dragen tijdens het paardrijden. Bij wet is het dan ook niet verplicht een cap te dragen als je je op de openbareweg begeeft. De manegehouder dan wel pesionstalhouder kan het wel verplicht stellen in de het rijden van lessen onder zijn of haar verantwoordelijkheid, als je rijdt bij hem op het terein of als je rijdt op één van zijn of haar paarden. In het laatste geval is hij of zij de "eigenaar" en dus aansprakelijk voor het doen en laten van het paard. Zie ook bijgaand artikel BW. De aansprakelijkheid met betrekking tot dieren en in het bijzonder paarden blijft een lastig verhaal. Het beste is gewoon je cap dragen als je gaat paardrijden.

Dieren (Art. 6:179 Burgerlijk Wetboek)
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij de bezitter de gedragingen van het dier, waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad. (In dit geval is de bezitter wel aansprakelijk voor zijn eigen gedrag). Het gaat om het eigen, onberekenbare gedrag van het dier.