Me paard loopt niet goed maar ik kan niets vinden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Me paard loopt niet goed maar ik kan niets vinden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:55

Me paard liep vorige week wat onregelmatig want was een hoefijzer verloren.. Dus ik heb hem door een smid eraf laten halen niet me eigen smid...

Hij loopt nu nog steeds niet goed.. :s Zn benen zijn niet dik of warm of iets in die richting ik kan echt niets vinden gewoon :S vandaag met voeren zag ik wel dat ie met zn knieen tegen het beton aan zit te beuken :s

Maar zoals ik al zei het is niet dik of iets in die richting :S kan het zijn omdat ie nu niet op ijzers staat of omdat ie te kort is bekapt of wat :s

Of kan der toch wat in die knie zitten :S

heeft iemand een paar tips? moet ik hem stilzetten? het is niet dat ie kreupel is hoor hij loopt gewoon niet lekker

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:13

Hmm..
Ik zou de DA even laten komen .

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:15

Zou idd even de Da laten komend..

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:15

Hij kan inderdaad iets onregelmatig lopen omdat ie een ijzer mist, doet mijn paardje ook. Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk het ijzer er weer netjes onder laten zetten en kijken of je paard weer regelmatig is. Als hij onregelmatig blijft kan het in de knie zitten en is het verstandig om de veearts erbij te halen als je zelf blijft twijfelen.

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:17

zoals ik al zei hij is niet kreupel hij loopt op "eieren zoals het noemen :s meestal doet de dierenarts er niets mee :s denk ook dat het is omdat ie te kort bekapt is :S het zit niet in zn benen ofzo :S denk ik.. aangezien het niet opgezwollen is niet warm is :S loopt niet op 3 benen hij loopt goed aan de longeerlijn of in de bak enzo.. behalve onder het zadel dan loopt ie niet goed

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:23

Begrijp ik nou goed dat hij zonder ijzers staat?
Dan zou het goed kunnen dat hij daar even aan moet wennen.

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:24

jah :d hij stond altijd op ijzers.. want hij stond naast me huis in de wei dus geen bak en altijd buiten rijden nu staat hij op me werk 2 binnenbakken dus ik heb geen ijzers meer nodig.. :s teminste hij staat nu sins 9 maanden op ijzers (hij is nog maar 4)

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:36

mijn pony is drie maanden geleden ongeveer van ijzers gehaald en loopt bij deze nattigheid ook heel gevoelig. Als jouw paard altijd op ijzers heeft gestaan moet hij daar óf aan wennen óf je moet nieuwe ijzers eronder laten zetten, dan ben je van die gevoeligheid af. Succes!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:39

Het is heel normaal dat paarden op eieren lopen als ze altijd op ijzers staan en nu niet meer. Er mist dan een soort 'eelt' onder de voeten en daarnaast is de positie waarin de hoef staat vaak ook net wat anders met een ijzertje eronder. Bij ons paard was het wennen en dat duurde echt wel een week of 4.

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:25

nahjah ik ga toch voor de zekerheid de DA bellen ik vertrouw het niet zo

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:35

Hoe kwam het dat ze het ijzer verloren had? Misschien een rare beweging gemaakt en daarmee een spier verrekt?

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:36

Ik heb geen idee... Ik weet niet hoe die dat ijzer heb verloren :S hij stond wel toen die het verloor in het land was dus vrij nat.. en als het land nat is verliezen ze ook vrij snel de ijzers

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:41

Hetis heel normaal dat een paard wat op ijzers stond zonder ijzers 'op eieren' loopt. De hoeven zijn verzwakt door de ijzers, en deze moet weer aanharden. Aangezien jou dier pas op ijzers stond zal het ook wel snel overzijn, dan zullen de hoeven nog niet zo heel erg verzwakt zijn. Bij paarden die hun hele leven op ijzers hebben gestaan kan het soms wel een jaar duren voordat ze echt weer gezonde hoeven hebben (maar ze lopen wel al veel eerder goed op alle ondergronden)

Smurfie

Re: Me paard loopt niet goed maar ik kan niets vinden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 16:29

Nou ja ik heb hem vandaag laten nakijken..

Zn rug is helemaal nagekeken enzo was niets.. Uhm de oorzaak weet ik nu.. Hij staat sins 2 weken bij mij op het werk en daar hebben we dus een harde bodem.. daarvoor reed ik hem dus altijd op de straat en op een verende bodem.. Nu is het zo dat hij die verende bodem gewent is en natuurlijk de straat nahjah straat.. ik reed altijd op zandruiterpaden.. Ik wist niet dat ik daarmee problemen kon krijgen nu dus wel.. Ik heb hem te hard aan het werk gezet op die harde bodem en nu zijn de spieren overbelast. Dus ik moet hem een week aan de hand laten stappen op die bodem en dan langzaam aan derop gaan rijden.. ook stappen