Ze hebben allemaal een verschillende inwerking. Wat het verschil bij de engelse neusriemen weet ik niet percies. Bij een mexicaanse werkte de neusriem op het moment dat het paard zijn mond open doen, netzo als bij een gecombineerde maar dan net iets schreper. Het is even zoeken wat het beste bij je paard past. Ik heb een lage, een gecombineerde en helemaal geen neusriem gehad. Nu heb ik een halster hoofdstel voor de wedstrijden met een hoge neusriem, die past het beste bij mijn paard.
De meningen zijn ook zeer verschillend over wat nou het beste is voor je paard. Ik denk dat een hoge/geen neus riem het beste is. Of een touwhalster. Aangezien hij voor mijn gevoel dan het meeste vrijheid in zijn mond heeft. Jonge paarden rij ik het liefst met een hoge neusriem en in de bak rij ik die van mij , een al wat oudere , met touwhalster en buiten met halsterhoofdstel dus met hoge neusriem. Ik ben niet zo'n voorstander van een mexicaanse neusriem.
Ook bij western heb je vrij veel verschillende hoofdstellen. Wat het verschil daar percies tussen is kan ik je niet vertellen.