vlas

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 16:45

Dit weekend ga ik mijn 2 paarden op vlasvezel zetten.
Oa door mijn heel zware rugproblemen (stal uitmesten met strooi is zo zwaar en ik ben maniak dus alle dagen mest ik alles uit en dan met water(detol ook soms) voor de amoniak geur te voorkomen...) en ook omdat een paard van me last heeft van allergieen.
Ik heb 10 pakken besteld en vroeg me af hoeveel jullie ervan in één stal deden als hij leeg is? Ik dacht zo een vier pakken voor een stal.
Ik heb een paar dagen geleden, toen ik ze ging bestellen, vlasvezel in mijn handen gehad en vond het vrij ruw en het 'prikte'..
Ik vind zaagsel veel zachter en strooi..
Zouden de paarden daar geen last van hebben ?
Dan nog een vraagje kwa onderhoud , mengen jullie alle dagen de onderste laag met de bovenste? of laten jullie de onderste laag liggen zodat het een bodem vormt.
Met zaagsel mengde we alles samen met een riek dat alles doorheen gehaald wordt vuil met proper.

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:51

hoi
mijn paard staat op henneparade
het is ideaal spul ik heb een vrij grote stal en ik heb er in het begin 2 pakken in gegooit en daar boven wat stro eroverheen voor de verveling ook ik haal elke dag de poep eruit en om de dag de plasplekken en dan om de dag ook een halve baal erbij gooien van henneparde om de 2 weken alles eruit en dan alles nieuw
en ik gooi elke dag 3 plakken stro eroverheen

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Re: vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:00

Je mag eigenlijk de bovenste laag niet vermengen met de onderste. Dat is nu eigenlijk het goede aan vlas dat is dat het onderste een vaste bodem moet vormen om de urine te absorberen. Ik doe er in't begin ook een paar botten in en doe er dagelijks de mestballen uit en één maal in de week wat natte plekken. Ook 1x in de week doe ik er 1 nieuwe baal bovenop. Ben er zeer tevreden over. Spaart inderdaad heel wat werk en je hebt geen last van ammoniakgeur.

cinv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 17:03

is die bodem laag die hard word dan als je ze laat liggen niet moeilijk om uit te mesten dan? word da nie loodzwaar?
en de natte plekken vind je gemakkelijk?en die gaan eruit zonder aan de onderste laag(bodem) te komen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:06

cinv schreef:
Ik heb 10 pakken besteld en vroeg me af hoeveel jullie ervan in één stal deden als hij leeg is? Ik dacht zo een vier pakken voor een stal.

Het hangt ervan af hoe groot je stal is, maar wij gebruiken voor een stal van 4.00 x 3.30 4 a 5 balen.
Die kun je eventueel voordat de paarden eropo gaan nog behoorlijk nat maken, zodat de paarden niet te erg gaan glijden. Vlas kan in het begin nogal glad zijn.
(als je hert nat maakt, kun je behoorlijk wat water gebruiken hoor. Vlas neem veel op.

Citaat:
Ik heb een paar dagen geleden, toen ik ze ging bestellen, vlasvezel in mijn handen gehad en vond het vrij ruw en het 'prikte'..
Ik vind zaagsel veel zachter en strooi..
Zouden de paarden daar geen last van hebben ?

Nee. As een paard met zijn gewicht op vlas gaat liggen, zal dat allemaal wel meevallen. Ik heb in ieder geval alle paarden bij ons op stal (24) al wel eens zien tukken op vlas.

Citaat:
Dan nog een vraagje kwa onderhoud , mengen jullie alle dagen de onderste laag met de bovenste? of laten jullie de onderste laag liggen zodat het een bodem vormt.
Met zaagsel mengde we alles samen met een riek dat alles doorheen gehaald wordt vuil met proper.

wij doen dat in ieder geval nooit. de onderlaag is vaak natter door de urine. Die onderlaag kun je mooi gebruiken als een soort potsysteem zodat je een vaste onderbodem hebt, waar schoner vlas bovenop ligt.

Maar je kunt natuurlijk gewoon gaan proberen wat jou het beste bevalt.
Succes!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:10

cinv schreef:
is die bodem laag die hard word dan als je ze laat liggen niet moeilijk om uit te mesten dan? word da nie loodzwaar?

Dat hangt ervan af hoeveel je op de vork neemt.
Ik vind het zelf persoonlijk nog wel mee vallen, maar ik weet niet hoe het zit met je rugproblemen natuurlijk.

Citaat:
en de natte plekken vind je gemakkelijk?

dat is een kwestie van de bovenlaag een beetje wegschrapen. Dan zie je vanzelf een donkere plek en dat is dande natte plek.
Daarnaast weet je na een paar keer uitmesten als het goed is zo, waar die plekken zich bevinden van je paard en kun je dit simpel terugvinden.

Citaat:
en die gaan eruit zonder aan de onderste laag(bodem) te komen

Nee, dat is dan een deel van de onderste laag. De schonere bovenlaag haal je er dan af en dan haal je de natte onderlaag weg.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:15

Komen er niet een beetje veel topics over vlas naar boven? Normaal worden teveel topics van hetzelfde onderwerp meteen gesloten en nu reageerd er doodleuk een moderator in

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:19

Ik heb in het begin 4 pakken in de stal gegooid, nu doe ik gewoon 1x per week een nieuwe erbij .

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:19

#Ymke# schreef:
Komen er niet een beetje veel topics over vlas naar boven? Normaal worden teveel topics van hetzelfde onderwerp meteen gesloten en nu reageerd er doodleuk een moderator in

En dat viel mij dus ook al op .