Welk voer voor heet paard die snel afvalt...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DinkeyGirl

Welk voer voor heet paard die snel afvalt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:17

... en die ook nog eens niet tegen hoge eiwitgehaltes kan?

Ik heb de pavo-voedingsdeskundige al aan de telefoon gehad, en die zei dat een voer wat ik zoek, eigenlijk niet bestaat Ben dus erg benieuwd naar jullie tips!

Het gaat om een andalusier van 1.65 die smal gebouwd is, en snel afvalt. Hij staat licht in het werk en krijgt opbeperkt ruwvoer. Ik ben dus op zoek naar een krachtvoer waar hij niet heter maar wel dikker van wordt, en waar een laag eiwitgehalte in zit. Het liefst een muesli icm een brok, en liever een muesli die gebonden wordt door vet en niet door melasse.

Ik heb veel over mijtens gelezen maar ik weet mijn god niet waar ik dat hier in de buurt kan krijgen (Dordrecht, Papendrecht etc). Ik ga nu stimix icm pavo condition extra proberen en als hij daar niet dik genoeg op blijft, eventueel mais erbij voeren. Verder krijgt hij ook nog 1 kg appels en penen per dag bijgevoerd.

Wie helpt?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:19

pulpbrokken .

dit voeren wij de paarden die te mager zijn.

maar waarom valt je paard af?
kun je dat niet beter door een veearts laten onderzoeken??

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:21

Hij valt ook niet continue af, hij valt gewoon makkelijk af en zal ook nooit dik worden. Dat is gewoon zijn karakter en bouw. Hij is kerngezond, maar om je gerust te stellen, de veearts kan er niets aan vinden.

Ik had zelf ook al aan pulpbrokken gedacht, maar ik kan hem geen pulpbrokken voeren omdat ik het voer moet klaarzetten voor een boer, en die heeft daar geen tijd voor
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 18-11-05 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:23

Al geprobeerd met zonnebloemolie over de biks? 300 ml per dag max.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:24

Ibbel schreef:
Al geprobeerd met zonnebloemolie over de biks? 300 ml per dag max.

Ja dat krijgt hij al

gomir

Re: Welk voer voor heet paard die snel afvalt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:24

Mijn paard krijgt Hartog Balance structuurmuesli als basisvoer. Sindsdien kan ik hem veel beter op conditie houden dan toen ik nog Pavo voerde. Die van mij viel ook vreselijk in op pavo, moest er kilo's brok in stoppen en daar werd ik ook niet blij van met zo'n heethoofd

De balance structuurmuesli bevat veel vezels en relatief weinig eiwit. Ik vind het heel fijn voer
Mijn paard is fitter, minder heet en is veel makkelijker in conditie te houden. Een enkele keer voer ik nog wat mais bij als een paard snel mager wordt.

Als dat mager worden heel extreem is zou ik trouwens de veearts eens bellen. Misschien een keer controleren of hij geen bloedwormen oid heeft?
*Laat maar, zie je laatste post al. Net zo´n type als die van mij dus*

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:24

mm zonnebloemolie is geen aanrader, van teveel zonnebloemolie raken ze aan de dunne, en bereik je dus het tegenovergestelde.
je kunt toch elke keer de dag van te voren de pulpbrokken vast weken en klaarzetten voor de boer?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:25

oh ja idd maismeel is ook een goeie tip

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:31

Zijn mest is goed maar ik geef hem gewoon een flinke scheut, ik weet niet of ik precies 300 ml geef

Ik denk dat ik idd met mais aan de gang ga als hij af valt op stimix en condition extra. Die brok en muesli heeft hij nl vorig jaar winter ook gehad, en daar krijgt hij geen bulten van. Maar toen stond hij met een peesblessure en deed hij niets, en nu werkt hij gewoon weer.

Van het voorjaar gingen ze het land op, eerst halve dagen en daarna hele. Toen was hij zo in de weer dat hij in het begin afviel. Hij had nl nog nooit 24/7 op het land gestaan. Ik kreeg er ook niet meer als 1,5 kg in, de rest liet hij gewoon staan. Hij zat gewoon vol van het gras haha
Toen ben ik op hoogwaardiger voer over gegaan, waar ik hem minder van kon voeren. Toen werd hij dikker maar pas na 2 maanden kreeg hij die bultjes. We dachten dat het van een beestje was maar het ging maar niet weg. Dus vandaar dat ik nu weer ga wisselen. Het komt mooi uit dat ze nu ook weer op stal gaan.

Hij wordt om de 8 weken ontwormd en de TA komt 2x per jaar. Schiet mij maar lek

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:36

Ik zou ook eens kijken naar een ander voermerk...Ik hoor veel mensen met klachten over pavo namelijk.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:38

gomir schreef:
Ik zou ook eens kijken naar een ander voermerk...Ik hoor veel mensen met klachten over pavo namelijk.

Welk merk dan? Het merk maakt mij echt niet uit, als mn paard het er maar goed op doet!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:40

idd over pavo zijn de meningen nog al verdeelt.

musli ben ik trouwens zowiezo geen fan van, geeft snel bultjes bij paarden.

om de 8 weken ontwormen is ook wel een beetje veel van het goede
houd het op 4 x per jaar !

Ratjetoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:43

Als je echt goed voer wilt hebben, kost wel wat. Is voor die van jou de Build Up van Dodson & Horrel het beste. Absoluut niet goedkoop, per zak van 20kg betaal je gemiddeld 14,-. Meer info te vinden op www.dodsonandhorrel.com

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:48

crossmonster schreef:
idd over pavo zijn de meningen nog al verdeelt.

musli ben ik trouwens zowiezo geen fan van, geeft snel bultjes bij paarden.

om de 8 weken ontwormen is ook wel een beetje veel van het goede
houd het op 4 x per jaar !

Dat deed ik vroeger ook en toen werd mij (op mijn vorige stal) verteld dat dat te weinig was. Dat dat "vroeger" zo gedaan werd maar dat dat nu achterhaald was Ik zit al vanaf mijn 8e in de paarden en ben nu 27, en pas de laatste 2 jaar ontworm ik zo vaak. Mijn shet werd ook altijd maar 4x per jaar ontwormd en die had ook nooit wat

De DA komt toch over 2 weken enten, dan vragen we dat maar gelijk eens even. Tis toch allemaal rotzooi wat je in je paard stopt, en als het niet nodig is...

PAVO had ik nog geen slechte ervaringen mee, totdat ik die bultjes kreeg. Toen op equiral overgegaan, toen kwamen er meer bulten Ik vind wel dat ze die PAVO brok niet goed opeten en dat die er muffig en stoffig uitziet. Er zit ook veel stof in de zak zelf. Ben wel geinteresseerd in andere merken, daarom vraag ik hier tips. De prijs maakt mij ook niet uit, get gaat hier om de gezondheid van mn paard. Hoewel ik in een ander topic iets las over 75 euro per zak, dat gaat me toch wel weer iets te ver Ik ga ff op die site kijken!

Of je muesli of brok moet voeren zijn de meningen ook over verdeeld, muesli moeten ze goed kauwen en is natuurlijker dan een brok, waar toch weer een bindmiddel aan is toegevoegd.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:48

vul eens een testje in op www.equisanum.nl dan kun je precies zien wat voor en welke hoeveelheidmuesli je moet voeren. daarbij is het voeren van mais uit de kuil(2scheppen per dag) aan bevolen om je paard op gewicht te houden/krijgen. dit heeft bij ons goede resultaten.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:01

Met Master/equisanum heb ik geen ervaring, maar het lijkt er wel goed uit te zien

Meeste mensen die ik ken met problemen met Pavo zijn naar tevredenheid overgestapt op subli.
Ik ben zelf dus overgestapt op minder eiwitrijk voer van Hartog(scheelt trouwens niet veel met wat je nu voert, voor mij scheelde het toen wel fors). Zou ze niet meer op sportbrok willen hebben Merk ook dat mijn paarden veel losser in het lijf zijn en minder verzuren/last van spierpijn hebben.

Meer info is te vinden op www.hartog-lucerne.nl

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 10:06

Ratjetoe schreef:
Als je echt goed voer wilt hebben, kost wel wat. Is voor die van jou de Build Up van Dodson & Horrel het beste. Absoluut niet goedkoop, per zak van 20kg betaal je gemiddeld 14,-. Meer info te vinden op www.dodsonandhorrel.com

Pfff nou ik heb op hun site gekeken, jij wilt mijn paard dus een voer met een eiwitgehalte van 13% gaan geven terwijl hij van 10,5% eiwit al bulten krijgt?

Die valt dus al vet af De pasture mix zou wel iets kunnen zijn maar daar zit een syrup door. Liever niet dus...

Zal eens op die site van hartog gaan kijken! Bedankt allemaal voor het meedenken

fransje23

Re: Welk voer voor heet paard die snel afvalt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:16

gomir schreef:
De balance structuurmuesli bevat veel vezels en relatief weinig eiwit. Ik vind het heel fijn voer
Mijn paard is fitter, minder heet en is veel makkelijker in conditie te houden. Een enkele keer voer ik nog wat mais bij als een paard snel mager wordt.

Ik voer ook die structuurmuesli ( incombinatie met Subli basisbrok) en ben er erg tevreden over. Mijn paard krijgt nu iedere dag ruim twee kilo voer minder dan vorig jaar bij dezelfde of zwaardere arbeid. Wel ben ik van stal veranderd en krijgt ze nu ook nog vers gras. Dus helemaal vergelijkbaar is het niet.
Ook ik kan aleen aanraden om maismeel of maisvlokken bij te voeren. Daar worden ze niet heter van en bovendien zit er heel weinig eiwit in.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:16

Ik heb ook zo'n mager kreng. Krijgt dan wel geen eiwitbulten, maar dik worden doet-ie ook niet. Ik voer al tijden Subli naar grote tevredenheid. Havens is ook goed. Pavo ben ik ook al jaren geleden vanaf gestapt, deden ze het gewoon niet goed op, en is relatief duur, vergeleken met Subli en Havens.
Mijn ervaring is verder dat muesli gewoon minder goed werkt dan biks. Vergeet niet dat een biksschep vol muesli ongeveer 3/4 tot 2/3 weegt. Je moet dus meer volume voeren. Als dat sowieso al een probleem is, voer dan maar gewoon biks. Het bindmiddel wat ze erin stoppen is gewoon melasse. Ijzerrijke suiker dus, simpel vertaald. En als je mais voert, voer je ook suiker, dus ik zie het punt niet zo...

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:18

gomir schreef:
Meeste mensen die ik ken met problemen met Pavo zijn naar tevredenheid overgestapt op subli.

Ik ben van Pavo en Havens overgestapt op Subli en Hartog

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:20

Mijten is hier helaas niet te kijgen. Dichtste bij is meen ik iets van Nieuwegein.

Hiermede de voorlopige dealerlijst in Nederland
Boonzaayer Schalm11 3927EH Renswoude 0318572936
Pletsmolen Pletsmolenweg 11 6361 Nuth 0455241213
Rugers Haverterstraat 76 6104 AS Koningsbosch 0651340730
De Vries Aalbekerweg 49 6336 XM Hulsberg 0454051525
Busger Wierdenseweg 26 7468PL Enter 0547384888
Van Aert Galderseweg 56a 4855 AJ Galder 0765656624
A.E. Hazeleger Oude Bisschopsweg 2 6741 HG Lunteren 0613737157
Grevers Kapelweg 9 7065 AN Sinderen 0315617229
Raamsman Enkweg 13 7448 AX Haarle 0548516773
Donker Heyenerf 7 6732 CA Harskamp 0622967655
Van Norden Marijkelaan 17 3781 VG Voorthuizen 0342472082
Groenen Zonnebergstraat 53 7384 DL Wilp 0553231`227
Horse Power Food Loon47 5757 AB Liessel 0651948419
Vegra BV Zandeind 41a 5133 Riel 0135181444
Van de Panne Middenweg 20 3401 MB IJsselstein 0306881202
Pater Veevoeders Klomperweg 104 6741 PJ Lunteren 0318 484086
Wielink Diervoeders Kraton 4 8271 RR IJsselmuiden 0383327686
viewtopic.php?f=13&t=427521&st=0&sk=t&sd=a

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 10:29

Hartog Balance klinkt goed, wat is het eiwit- en vetgehalte van die subli basisbrok?

Je hebt suikers (eigenlijk zetmeel) en suikers natuurlijk, van het zetmeel wat in mais zit worden ze niet heet. Je hebt wel gelijk dat biks meer aanzet, daarom wil ik een biks in combinatie met een muesli voeren. Muesli omdat het lekkerder is en goed kauwen bevorderd, en biks omdat het lekker aanzet.

Wat is de kritiek op havens?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:37

Volgens mij niks mis met Havens, die heeft ook eiwitarme muesli iig.
Je zou ook nog op www.cavalor.be kunnen kijken, dat wordt tegenwoordig ook verkocht bij Plaizier, misschien zit daar wat voor je bij.
Misschien zou je Pianissimo kunnen proberen, 7.5% verteerbaar ruw eiwit, paarden schijnen er rustiger van te worden. Dan zou hij de energie die hij anders gebruikt om te stressen kunnen sparen zodat hij kan groeien.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:39

DinkeyGirl schreef:
Wat is de kritiek op havens?

Ik heb geen kritiek op Havens maar was op zoek naar een muesli met meer structuur en ben bij Hartog terecht gekomen.

Het eiwit- en vetgehalte van de Subli kan ik op hun site (http://www.subli.nl/ ) niet vinden. Ik kan straks wel even op de zak kijken.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:40

Van Havens moest ik op den duur zoveel voeren...
Dat was niet normaal. Mijn paard viel ook gewoon af. Ik ben nu overgestapt op Pavo naar volle tevredenheid. Ik voer ook lijnzaadolie, wortels, foene griek en zoveel hooi als ze op kan bij. Mijn paard valt nu s'winters veel minder af.