regendeken op pony verkouden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bliksempie

regendeken op pony verkouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:58

hoii mijn shetlander heeft erge koude oren en hij is altijd doorweekt zou ik een waterdichte zomerdeken op doen??? of kan dat niet omdat die het niet nodig heeft? bliksem is een ruin van 1 jr

groetjes jeanine

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:08

Is hij geschoren? Als hij gewoon een wintervacht heeft, hoeft in in principe geen deken op. Voor in de regen is het misschien wel handig om een regendeken op te doen inderdaad.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:16

niet nodig hoor, hij is nog maar 1 wordt ie sterk en gezond van als je hem zonder laat staan. alleen als het de hele dag heel hard regent zou je hem eventje in stal kunnen zetten tot ie weer droog is.

bliksempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 08:11

ik heb ook het liefst een deken op gewoon een dunne en hij mag niet op stal:S maar het is tevens ook voor mn verzorgpony want daar werken we ook mee maar dat kan nu niet omdat ze steeds nat word
en ze zijn beide niet geschoren

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:44

hou oud is die andere pony dan? maar voor die eenjarige hoef je echt geen deken hoor, wordt ie alleen maar eerder ziek van.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:23

Nergens voor nodig. Mijn pony's zijn ook wel eens goed nat, maar zolang ze er nog fris en fruitig bij staan ga ik niet met dekens zeulen.

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:25

Niet doen! Juist nu moeten ze weerstand opbouwen. En met een dikke vacht krijgen ze het juist alleen maar te warm onder de deken en dat doet eerder kwaad dan goed.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:56

Zolang hij niet ziek is moet je geen deken opdoen, verstikt alleen maar de gezonde vacht.
Wel moet je erop letten dat je hem niet te goed schoonmaakt, want dan haal je zijn beschermende vetlaag eraf. Dus alleen het ergste eraf poetsen als je hem op wil knappen.
Eigenlijk hebben ze wel een schuilstalletje nodig, als het heel vaak regent. Kun je niet wat maken, iets heel eenvoudigs met een paar palen en een dekzeil kan al genoeg zijn.
En de andere pony aar je op wil rijden kun je het beste een wollen dekentje extra onder het zadel doen, goed in de gaten houden of er geen schuurplekken komen, dan kan het best!
Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:57

Zorgen dat hij een schuil hokje heeft, meer niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:25

Aan een dunne deken hebben ze niks. Zonder deken kunnen ze de haren omhoog zetten als ze het koud hebben, er ontstaat dan een perfecte isolatie laag.
Doe je er een dunne deken op dan kunnen de haren niet meer omhoog en verliest de vacht zijn grootste functie en worden ze eerder ziek dan dat ze geen deken opdoen.

Dus als je een deken opdoet moet je er een opdoen die zo dik is dat hij de functie van de vacht overneemt.

En een shet van 1 jaar heeft geen deken nodig. Waar voel je aan de oren? De meeste paardenoren zijn koud, je moet echt aan de basis van het oor voelen.
Nog beter kan je aan de staart voelen. Als de staartwortel zo strak tegen de kont zit dat je hem echt niet op kan tillen hebben ze het koud. Is die staart (met een beetje weerstand) op te tillen dan hebben ze het niet koud. En hebben ze de staart halfjes omhoog dan hebben ze het warm.

bliksempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:31

ie andere pony is een jaar of 10 en ik kan geen schuilstal bouwen omdat het niet mijn land is en omdat de pony's soms ergens anders staan veel keuze heb ik niet

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:24

Maak je er niet druk om.
Als er een ras is wat veel kan hebben is het de shet wel.
Lekker zonder deken laten lopen, van een beetje regen hebben ze echt niks.
Zolang je niet te veel poetst heeft hij een lekkere eigen beschermlaag.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:27

Bij pony's die heel dik zijn wil er nog wel eens water op de rug blijven liggen. Let daar wel op. Maak het elke dag even droog.
Als je dat verwaarloost kan de huid gaan rotten. Heeft een naam, iets van rain...