exploderen/ervandoor gaan/spelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

balli

exploderen/ervandoor gaan/spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 17:29

Steeds vaker kom ik hier topics tegen van mensen die hulp zoeken omdat hun paard er vandoor gaat of "explodeert".
Deze mensen willen dan advies over wat ze er tegen kunnen doen. Dan komen er vaak reacties als: misschien zit er wat verkeerd in de rug, probeer een ander bitje, doe een martingaal om.
Heel leuk enzo allemaal, maar waarom? Waarom mag een paard niet af en toe exploderen en een paar bokken geven? Waarom mag ie niet even een rondje jou plagen?
Het is toch ook een dier? Een dier met een eigen leven? Jij laat hem/haar werken, dan vind ik het terecht dat hij/zij jou af en toe op de proef stelt.
Mag "spelen" niet meer?

Of lok ik hier nu een hele lange discussie mee uit?

(ik weet niet of het hier goed staat, dit leek mij het logischte, anders moet 't maar even verplaatst worden)

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:32

Ik ben het helemaal met je eens, de mijne doet het ook wel eens, meestal gewoon voor de lol, en bij mij mag die het doen (bij mijn zusje niet want die is heel erg bang en verliest dan helemaal haar vertrouwen)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:19

Eerlijk gezegd vind ik zelf dat een paard 23 uur per dag paard kan zijn, dat uur dat ik erop zit wordt hij geacht zich te gedragen.
Steigeren, bokken en wegracen kan gevaarlijke situaties opleveren en ik zal dat zeker niet aanmoedigen. Ik vind dat je ook de plicht hebt om duidelijk en consequent te zijn tegen je paard: DIT mag wel, DAT mag niet. Op het moment dat je dus de ene keer wegcrossen toelaat en het andere moment niet, vind ik dat je niet eerlijk bezig bent tegenover je paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:22

Nee, onder het zadel mag hij dit niet van mij.
Nu een klein bokje, volgende week snapt hij het spelletje hoe je de ruiter kwijt kan raken.

Echter doe ik daarnaast alles om hem paard te laten zijn.
Dus overdag naar buiten. Daar bokt hij maar zoveel hij wil.
Niet te veel krachtvoer zodat je daar tegen inmoet vechten.
En goede les, dan zijn die andere bitten enz ook helemaal niet nodig.

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:26

Urielle schreef:
Eerlijk gezegd vind ik zelf dat een paard 23 uur per dag paard kan zijn, dat uur dat ik erop zit wordt hij geacht zich te gedragen.
Steigeren, bokken en wegracen kan gevaarlijke situaties opleveren en ik zal dat zeker niet aanmoedigen. Ik vind dat je ook de plicht hebt om duidelijk en consequent te zijn tegen je paard: DIT mag wel, DAT mag niet. Op het moment dat je dus de ene keer wegcrossen toelaat en het andere moment niet, vind ik dat je niet eerlijk bezig bent tegenover je paard.

Zo denk ik er ook over! Ik heb een hekel aan bokken en steigeren.

Edit: Trouwens in het land mag hij zich uitleven. Niet onder zadel.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:43

Inderdaad moet je oppassen dat je paard dit niet gaat doen als jij het niet wil. En als je het de ene x toelaat en de andere x niet, weet zo'n paard natuurlijk ook niet waar hij aan toe is.....
Maar als je de enige bent die het paard rijdt, en hij doet wel eens iets voor de lol, hoeft dat natuurlijk geen problemen op te leveren.
Maar dat zijn niet degenen die hier op bokt vragen hoe ze dit probleem op moeten lossen.
Mijn paard deed het ook als we gingen springen, dan had hij zóveel lol dat hij eventjes uit zijn dak ging, maarja, als hij merkte dat het voor mij echt moeilijk begon te worden om te blijven zitten( we vlógen echt!) dan hield hij gelijk op, hij deed het dus niet om me eraf te gooien, dat vind ik wel een groot verschil.
Maar het blijven paarden en geen robots dus het kan altijd wel eens gebeuren, daar moet je ook maar tegen kunnen, vind ik!

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:50

Ik snap het punt van TS wel. Ik sta er ook helemaal niet raar van te kijken als een paard, zeker een jong paard, zo af en toe wat spatjes heeft. Als ik naar mijn eigen paard kijk: 3 jaar en net onder het zadel. Meestal longeer ik even voor het rijden zodat de meeste gekkigheid eraf is, ook al zou ze dit er ook in de wei uit kunnen gooien. Natuurlijk is alles spannend (zeker met kou, donker en koud weer, zoals nu) en natuurlijk neemt ze wel eens de benen en volgt er wel eens een bok. Ik rij gewoon vrolijk door en zet haar aan het werk, ze merkt vanzelf wel dat het weinig zin heeft.
Een paard blijft en dier met zijn eigen spelletjes en eigenaardigheden. Zo lang het niet uit narigheid is heb ik weinig problemen met zo af en toe zo'n actie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:52

Problemen niet direct, toestaan ook niet

Ik zal duidelijk met m'n stem laten weten, dat dit toch niet de bedoeling is, ook al is het uit joligheid.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:03

Precies, ik zal echt geen paard wegdoen omdat hij een keer bokt
maar ik roep wel een keer boos 'Hey!' en zet hem wat harder aan het werk om bezig te houden.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:12

Urielle schreef:

Mee eens.

Gelukkig heb ik een pony die dit niet doet.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:17

ik vind dat een paard dat wel mag doen... het is wel zo dat ie zich op het land kan uitleven (die van mij doet dat niet.. zo sloom )
Maar een paard bijft een paard... ze zijn eigenlijk niet gemaakt om op te rijden... en het is en blijft een levend dier.. jij leeft je toch ook wel eens uit?

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:42

tamtam schreef:
Ik snap het punt van TS wel. Ik sta er ook helemaal niet raar van te kijken als een paard, zeker een jong paard, zo af en toe wat spatjes heeft. Als ik naar mijn eigen paard kijk: 3 jaar en net onder het zadel. Meestal longeer ik even voor het rijden zodat de meeste gekkigheid eraf is, ook al zou ze dit er ook in de wei uit kunnen gooien. Natuurlijk is alles spannend (zeker met kou, donker en koud weer, zoals nu) en natuurlijk neemt ze wel eens de benen en volgt er wel eens een bok. Ik rij gewoon vrolijk door en zet haar aan het werk, ze merkt vanzelf wel dat het weinig zin heeft.
Een paard blijft en dier met zijn eigen spelletjes en eigenaardigheden. Zo lang het niet uit narigheid is heb ik weinig problemen met zo af en toe zo'n actie.

hier ben ik het wel mee eens, wanda heeft ook wel eens dr momenten dat ze vanuit stap ineens weg galoppeerd er is dan niks aan te doen, laatst bijvoorbeeld deed ze dat ook toen ik mn beugels uit had ik hing om dr hals en toen ging ze weer langzamer gewoon om te zorgen dat ik niet viel ze doet het gewoon om te spelen. ze heeft niet vaak van dit soort acties maar ze zal het nooit echt uit gemenigheid doen.

en dan heb je ook nog van die mensen die zn paard 24 uur per dag op stal zetten alleen maar brok voeren en dan vinden ze het raar dat ie even raar doet als ze gaan rijden, je vecht dan niet tegen je paardje maar puur tegen je eigen brok die je er allemaal in hebt gestopt, en dat kan je met een ander bit en een martingaal echt niet verhelpen

Ilzjuh

Re: exploderen/ervandoor gaan/spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:46

ik ben het er mee eens dat een paard zich onder het zadel moet gedragen, hoewel ik er nooit echt problemen mee heb als ze wel een keertje een bok geven of steigeren straf ik dit toch altijd af (tenzij ze dit echt met een reden doen, maar de paarden waar ik het over heb doen het niet met een reden).
steigeren moeten ze sowiezo niet doen, want voor je het weet hebben ze de smaak te pakken en staan ze helemaal rechtop.
maargoed, de paarden die ik meestal rijd doen dat meestal niet en mijn eigen paardje denkt er niet eens over om een bok te geven. hoewel die wel behoorlijk kan steigeren

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:05

Citaat:
en dan heb je ook nog van die mensen die zn paard 24 uur per dag op stal zetten alleen maar brok voeren en dan vinden ze het raar dat ie even raar doet als ze gaan rijden, je vecht dan niet tegen je paardje maar puur tegen je eigen brok die je er allemaal in hebt gestopt, en dat kan je met een ander bit en een martingaal echt niet verhelpen

ik ben het volkomen met je eens! die paarden kunnen zich alleen in het uurtje dat ze moeten rijden (en dus zich moeten gedragen) uitleven... Als die mensen gewoon nadenken en hun paarden op de wei zetten of eens vaker los laten in de bak...

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:10

Miriano schreef:
Citaat:

ik ben het volkomen met je eens! die paarden kunnen zich alleen in het uurtje dat ze moeten rijden (en dus zich moeten gedragen) uitleven... Als die mensen gewoon nadenken en hun paarden op de wei zetten of eens vaker los laten in de bak...

blij dat het toch nog iemand met me eens is meestal als ik zoiets zeg ben ik maar een recreatietrutje met een dooie knol nee wanda staat gewoon de hele dag op de wei en word niet overvoerd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:21

ik heb een draakje

zo af en toe is hij gewoon best een beetje gek.....

loopt de hele weg te dribbelen, elk geluidje is dan eng en honden zijn op dat moment grote boze tijgers!!!

en ja hoor...is er dan gelegenheid om een stukje te galopperen dan komt het knor en brom geluid... }>
komen de oortjes naar voren, gaat de hals steeds een stukje hoger en ineens.....

krijgen we toch een mega bokpartij om U tegen te zeggen!!!

whahhahaha, geweldig`!!!

scheef bokkend en knorrend gaat mijn pony er knetterhard vandoor!
, ik blijf nog net zitten, mijn hart klopt me in de keel en ik vraag me af waarom ik niet in de bak ben gaan rijden..

maar na een paar honderd meter, gaat de rem erop, zakt het koppie, en meneer zucht nog es een keertje diep....

"hehe, na 2 weken verplichte rondjes lopen in zo'n bak moet je toch echt es stoom afblazen!!!"

ja hoor, zo af en toe mag er best gebokt worden.

enne...mijn "draak"is al 15!

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:32

Ik heb het liever niet dat hij het doet, een klein bokje zou nog mogen. Maar die van mij staat zowat in de handstand. 1 of 2 zijn nog wel te overleven maar meer word al lastiger. Heb van deweek nog de grond van dichtbij gezien, na de bak rond te zijn gestuiterd en toen een scherpe bocht.
Ik vind het punt 1 gevaarlijk voor de paarden en ruiters om mij heen als hij die raakt als hij zo bezig is, op een been ofzo dan zijn de gevolgen niet te over zien. ( paard of mens want er zit een kracht achter...de bakrand heeft hij al eens aan diggelen gemept)
punt 2 Vind ik het een risico voor me zelf omdat het soms echt niet uit te houden is .
als ik denk dat hij te fris is dan longeer ik hem even of gooi hem eerst los, kan hij toch zn beentjes strekken

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:11

Paardjes mogen spelen, steigeren en bokken zoveel ze willen.....als ze los lopen.
Als ik erop zit mogen ze heet zijn of er zin in hebben, een vruegdebokje bij het aanspringen ook geen problemen mee, maar een rodeo rondje doen ze maar als ik er niet op zit.
Een keer wegsprinten ook geen probleem, maar 5 rondjes in een doodsgalop doen ze ook maar als ik er veilig naast sta

Spelen en gek doen los in de bak doe ik ook nog weleens aan mee, ben er ook niet moeilijk in als ze een keer een dolletje hebben, maar geen gevaarlijke dingen en als je nagaat wat je kan breken als je paard verkeerd steigert of bokt vind ik dat dus gevaarlijk.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:21

ok, ik begin 't een beetje door te krijgen... dan zou ik ook even meteen mijn eigen standpunt laten horen (is wel zo "eerlijk" in zo'n soort discussie).
bij mij is een paard een paard, een paard is een dier en die heeft zo zijn eigen lolletjes (net als dat wij op school wel eens een leraar voor de gek zetten).
als mijn paard eens "explodeert" (uit 't niets gaat lopen bokken en een paar scherpe bochten maakt) roep ik een paar keer heel hard: kreng dat je bent en zet ik haar daarna net even iets harder aan 't werk. ik laat dus weten dat ik het er niet mee eens ben, maar ga er niet van alles aan hangen om 't te voorkomen... mijn paard staat 's nachts op stal, overdag in de wei en krijgt aardig wat brok, ze heeft verdomd veel energie, maar dat heeft ze altijd (ookal voer je haar nix, ze is gewoon voorwaarts).

en ik heb 't dus over die mensen die flip bedoelt.... die mensen die het paard de schuld geven (want oh, het is toch zo'n kreng).... jammer dat die hier niet reageren...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:30

Rashida is ook wel zo. vaak probeert ze van alles om onder het werk uit te komen, maar dat is voor mij niet de reden om hier een topic te openen, weet toch al wat er wordt gezegd, dat er misschien iets in de rug verkeerd is..

Heb ook gewoon les, dus we zijn hard aan het werk en vind het wel prima zo.. Soms is het erg lastig als ze zo doet, maar ja het hoort erbij en zit het ook wel een beetje in haar karakter..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:38

Een keer een bokje uit vreugde kan ik niet afstraffen, maar exploderen/ervandoor gaan of spelen, daar heeft hij 24 uur voor dat ik er niet op zit, dat doet hij dus maar ergens anders, maar niet bij mij onder het zadel. Mijn merrie is daar een lastige een, een keer toestaan en je hebt echt een probleem de volgende keer.. Ik doe er alles aan om voor ze afleiding etc te geven, veel buitenlopen en dat soort zaken, en dan kunnen ze lekker spelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:50

Mijn paard staat overdag lekker buiten. Groot deel van het jaar op het land en in de wintermaanden in de paddock. Daar mag ze zich uitleven zoveel als ze wil en soms doet ze dat inderdaad ook.

Ze is nu ruim vier maanden onder het zadel (4-jarige) en superbraaf. Een enkele keer probeert ze eens wat, maar ik sta dat echt niet toe. Onder het zadel wordt er gewoon niet geexplodeerd/ er vandoor gegaan, gebokt e.d. Dat doet ze maar lekker in haar eigen tijd.

Voor degenen die het goed vinden dat hun paard onder het zadel lekker uit zijn dak gaat, denk hier eens over na: Vandaag laat je hem tijdens een training in de bak er vandoor schieten en morgen schiet je tijdens een buitenrit met paard en al voor een vrachtauto. Vind je die grapjes dan nog steeds zo leuk?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:53

Het wil ook niet zeggen dat ik het goedkeur, maar ik weet gewoon dat ze zo is en ze wordt er ook gewoon voor gestraft en ze krijgt eigenlijk niet echt een vrije dag in de zin van alleen stappen of in de paddock, want dat is gewoon te weinig voor haar..

Verder ben ik hard aan het werk met haar, dus het wordt wel ietsje minder, maar denk toch dat het altijd wel zal blijven, deels omdat ze gewoon zo is..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:18

Balli nu snap ik hem een beetje en ik gooi er voor die enkele keer dat het weleens wil gebeuren *dieren blijven dieren* ook niks extra's omheen.

Maar als het even kan vraag ik haar vriendelijk of ze dat buiten mijn rijtijd wil doen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:25

Urielle schreef:

Ben ik het mee eens. Gelukkig bokt mijn paard niet want als hij echt flink zou bokken durf ik er niet meer op. Wegrennen doet hij helaas soms wel. Zomers kan hij zich uitleven op wei. In de winter Laat ik hem vaak genoeg los in de bak en dan kan hij zich wel even helemaal uit leven. Dan vind ik het zelf wel leuk om naar te kijken.