Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Urielle schreef:Eerlijk gezegd vind ik zelf dat een paard 23 uur per dag paard kan zijn, dat uur dat ik erop zit wordt hij geacht zich te gedragen.
Steigeren, bokken en wegracen kan gevaarlijke situaties opleveren en ik zal dat zeker niet aanmoedigen. Ik vind dat je ook de plicht hebt om duidelijk en consequent te zijn tegen je paard: DIT mag wel, DAT mag niet. Op het moment dat je dus de ene keer wegcrossen toelaat en het andere moment niet, vind ik dat je niet eerlijk bezig bent tegenover je paard.

Urielle schreef:Eerlijk gezegd vind ik zelf dat een paard 23 uur per dag paard kan zijn, dat uur dat ik erop zit wordt hij geacht zich te gedragen.
Steigeren, bokken en wegracen kan gevaarlijke situaties opleveren en ik zal dat zeker niet aanmoedigen. Ik vind dat je ook de plicht hebt om duidelijk en consequent te zijn tegen je paard: DIT mag wel, DAT mag niet. Op het moment dat je dus de ene keer wegcrossen toelaat en het andere moment niet, vind ik dat je niet eerlijk bezig bent tegenover je paard.
) 
tamtam schreef:Ik snap het punt van TS wel. Ik sta er ook helemaal niet raar van te kijken als een paard, zeker een jong paard, zo af en toe wat spatjes heeft. Als ik naar mijn eigen paard kijk: 3 jaar en net onder het zadel. Meestal longeer ik even voor het rijden zodat de meeste gekkigheid eraf is, ook al zou ze dit er ook in de wei uit kunnen gooien. Natuurlijk is alles spannend (zeker met kou, donker en koud weer, zoals nu) en natuurlijk neemt ze wel eens de benen en volgt er wel eens een bok. Ik rij gewoon vrolijk door en zet haar aan het werk, ze merkt vanzelf wel dat het weinig zin heeft.
Een paard blijft en dier met zijn eigen spelletjes en eigenaardigheden. Zo lang het niet uit narigheid is heb ik weinig problemen met zo af en toe zo'n actie.
ze doet het gewoon om te spelen. ze heeft niet vaak van dit soort acties maar ze zal het nooit echt uit gemenigheid doen.
Citaat:en dan heb je ook nog van die mensen die zn paard 24 uur per dag op stal zetten alleen maar brok voeren en dan vinden ze het raar dat ie even raar doet als ze gaan rijden, je vecht dan niet tegen je paardje maar puur tegen je eigen brok die je er allemaal in hebt gestopt, en dat kan je met een ander bit en een martingaal echt niet verhelpen

Miriano schreef:Citaat:en dan heb je ook nog van die mensen die zn paard 24 uur per dag op stal zetten alleen maar brok voeren en dan vinden ze het raar dat ie even raar doet als ze gaan rijden, je vecht dan niet tegen je paardje maar puur tegen je eigen brok die je er allemaal in hebt gestopt, en dat kan je met een ander bit en een martingaal echt niet verhelpen
ik ben het volkomen met je eens! die paarden kunnen zich alleen in het uurtje dat ze moeten rijden (en dus zich moeten gedragen) uitleven... Als die mensen gewoon nadenken en hun paarden op de wei zetten of eens vaker los laten in de bak...
meestal als ik zoiets zeg ben ik maar een recreatietrutje met een dooie knol nee wanda staat gewoon de hele dag op de wei en word niet overvoerd...

.