kunnen paarden ook vlooien of luizen krijgen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

kunnen paarden ook vlooien of luizen krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:27

hoi,

ik vroeg me eigelijk af of paarden ook vlooien o luizen kunnen krijgen.
ik heb het namelijk nog nooit bij een paard gezien.
ik ben benieuwd:P

-xXx- nicole

Imker

Re: kunnen paarden ook vlooien of luizen krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:32

Luizen wel, vlooien niet.

Het is zelfs zo, dat als je hond vlooien heeft, je hem eens op een (ongewassen) paardendeken moet leggen, dan zijn de vlooien zo weg.
Plaatjes van een paard met luis kan ik op internet even niet vinden, maar ik heb een medisch boek met afbeeldingen van een paard met luis en ik kan je vertellen: het ziet er niet leuk uit!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:33

ja dat kan. de fjord vanmijn schoonouders had veel luizen in zijn staart. hij schuurde zijn hele staart kapot.

met een chemisch troepje moet je dat dan wassen, net als bij mensen.

maar of de vlo ook echt bestaat bij paarden... dat weet ik niet

passepartout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:35

Klopt. Geen vlooien, wel luizen en teken.

nicole_hetty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:38

bedank:p teken wist ik:P heeft mijn paard veel last van:S

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:31

Citaat:
Het is zelfs zo, dat als je hond vlooien heeft, je hem eens op een (ongewassen) paardendeken moet leggen, dan zijn de vlooien zo weg.

is dat zo??? geen wonder dat mn katten nooit vlooien hebben!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:46

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:50

Ja luizen kunnen ze idd krijgen. Heb er helaas ervaring mee. Afgelopen voorjaar had mijn tinker en nog een tinker en shet luizen. Nooit opgevallen, maar mijn paard had gedeelte van zijn manen er af geschuurd. Had al eerder gekeken, maar niks kunnen ontdekken. Paar dagen later vol met luizen! Brrrr gewassen met Neocidol en nooit weer terug gekomen. Toevallig had een kennis van mij haar tinkers ook luizen. Staan helemaal niet bij elkaar in de buurt en de enige connectie die we konden bedenken was dezelfde hooileverancier. Dus of het daar vandaan kwam weet ik niet, maar ik vond het wel toevallig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:24

teken en luizen wel, vlooien niet

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:26

toen ik mijn pony als veulen kocht had ze luizen, maar die zie je niet, en je merkt het ook niet. ik wist dat mijn pony in slechte conditie was toen ik haar als veulen kocht, maar in plaats van dat het beter werd, ging ze steeds meer achteruit. de dierenarts wist het ook niet. op een gegeven moment ging ze de onderkant van haar halsje kaalschuren, en toen kon je ze zien, als je goed zocht. id haar enorm dikke wintervacht (die ze door de ziekte extra had ontwikkeld) kon je ze echt niet vinden. toen ik met een speciaa kammetje verder zocht, bleek ze helemaal onder te zitten!!! het was echt heel erg! ik meteen de dierenarts gebeld, die is meteen komen kijken (hij wist hoe ziek mijn beestje was ), en hij zei dat het kippenluis was. en wel zo ernstig, dat ze haar leegzogen. ze had bloedarmoede, en toch al weinig weerstand, dus het scheelde echt niks. zulke kleine beestjes, die een pony omver krijgen! ik heb haar toen helemaal ingespoten met Frontline, een middel voor honden en katten. de dag erna was er al bijna geen luis meer te zien! allemaal dood en eraf gevallen, ondanks dat ze zo tussen het haar zaten. daarna heb ik haar nog wel doorbehandeld, eerst zag ik ze immers ook niet zitten. maar goed, uiteindelijk is ze er in twee weken tijd helemaal vanaf gekomen, dus dat spul werkt super! en mijn pony is inmiddels 2,5, en in topconditie!

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:46

Ik ben drie weken geleden met mijn paard naar de Veluwe geweest. Daar heeft hij de hertenluisvlieg opgelopen.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:00

Overigens heb ik net even gebeld met de dierenarts. Voor paarden zijn ze weliswaar hinderlijk, maar over het algemeen aardt deze hertenluis slecht op een vreemde gastheer, zoals paarden dus, waardoor ze vanzelf uitsterven. Het is dus niet zo dat ze eitjes gaan leggen, waardoor je paard binnen no time helemaal onder zit. Scheren en VeeLuis Poeder moet afdoende zijn om ze uit te roeien.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:51

Mijn paard heeft ook luis gehad, op een gegeven moment zag je ze ook lopen... het kan dus zeker wel, helaas

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:14

Pava schreef:
Overigens heb ik net even gebeld met de dierenarts. Voor paarden zijn ze weliswaar hinderlijk, maar over het algemeen aardt deze hertenluis slecht op een vreemde gastheer, zoals paarden dus, waardoor ze vanzelf uitsterven. Het is dus niet zo dat ze eitjes gaan leggen, waardoor je paard binnen no time helemaal onder zit. Scheren en VeeLuis Poeder moet afdoende zijn om ze uit te roeien.

Mijn paard had bulten van 2 tot 4 cm en in het midden een wondje van wel 2 a 3 mm. Het lijkt me voor een paard bijzonder pijnlijk (daar was ook de reactie wel naar).
Een Hertenluisvlieg legt geen eitjes, maar baart larven in het 2e stadium. Deze larven vallen op de grond en nestelen zich op een beschutte plek, waar ze zich het jaar daarop als volwassen vlieg ontpoppen en weer op zoek gaan naar een gastheer (etensbron).
Als een paard dus veel hertenluisvliegen op zich heef gehad heb je grote kans dat je volgend jaar dus aan een nieuwe populatie vastzit.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:16

Volgens mijn DA niet dus. Omdat de hertenluis niet goed gedijt op een vreemde gastheer.

Overigens heeft mijn paard geen bulten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:22

Ik heb 2 paarden; de ene had stevige bulten de ander heeft
nergens last van gehad. Het zal net als bij mensen een kwestie van 'zoet bloed'zijn

Ik heb ook al gehoord van iemand die zijn paard zat zo onder en was dusdanig onhandelbaar geworden dat ze hem maar geschoren hebben om de beestjes te kunnen pakken.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:25

Ja precies, dat raadde mijn DA dus ook aan. Als er "vacht" meer is, valt er ook niet meer te nestelen. Overigens zit mijn paard niet helemaal onder gelukkig en volgende week scheer ik hem voor de tweede keer. Ik spuit hem ook ieder dag met Silluis van de Paardendrogist.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 15:51

we zijn er dus afgelopen winter mee naar de DA geweest. het was wel luis. we hebben er spul voor gekregen. we hebben haar geschoren en daarna er mee gewassen. dat hebben we 2 keer gedaan toen was het over. maar haar staart nu ziet er niet uit. is heel dun omdat ze dat er dus uitgeschuurt heeft. maar verder is het wel weer goed nu.
dit jaar ga ik haar meteen scheren ben anders bang dat ze het weer krijgt.