Rijden op een welsh, gewicht ruiter ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Channah

Rijden op een welsh, gewicht ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:11

Hallo,

ik heb een welsh van ongeveer 1,20m.

Zou ik mijn vriendin van 1,75m en 68kilo erop kunnen zetten ? Zelf ben ik 1,87 en 75 kilo. Zou dat ook nog kunnen?
Volgens haar moet het kunnen. Ze rijdt zelf ook op haar welsh van 1,25m..

Waar ligt ongeveer de grens met gewicht om op een welsh te rijden ?

Het is de bedoeling om 2/3 keer per week recreatief te rijden. Geen hoog dressuur/spring gehalte..

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:28

Tsja, was is te zwaar....
Voor het mooie plaatje is het natuurlijk geen optie, maar zo te lezen gaat het je daar ook niet om.
Ik rij zelf ook wel op welsh A'tjes, ben ook lang (1.79) alleen niet zwaar (57 kg ong.). De pony's houden het gemakkelijk, 'k rij er toerritten mee (35 km), strandritten (meer dan 3 uur) en spring en dressuur er ook wel mee in de bak. De pony geeft zelf ook wel aan wat ie aankan en wat niet. We hebben er 1 pony bij die gewoon niet fijn loopt met een volwassene op zn rug, die geeft dat duidelijk aan...die heeft liever gewoon kids op dr rug...
Die vriendin van je past misschien nog wel, qua lengte iig wel, qua gewicht ligt aan je pony. Maar voor jou, lijkt me wat krap! Je bent wel erg lang, en vrij zwaar voor een pony van 1.20 denk ik...

Channah

Re: Rijden op een welsh, gewicht ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:40

Het gaat idd niet om het plaatje

De pony zal het vanzelf aangeven ja, maar ben toch benieuwd naar andere mensen die op kleintjes rijden.

Welsh is nog niet ingereden, en nog niet uitgegroeid, dus zal waarschijnlijk wat groter worden dan 1,20.
In het voorjaar wil ik er iemand op hebben, maar vind hem te pittig voor wat kleinere meisjes.

Royaltjuh, mag ik vragen op wat voor zadel je rijdt ?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:09

Een Welshje is ondanks dat ze wat groter zijn van bouw wel wat minder sterk dan een shetlander (het draagvermogen) het maximale gewicht wat ik op een Welsh zou zetten is zo'n 50 - 55 kilo.

Dus ik vind dat jou en je vriendin veel te zwaar is voor haar en jouw diertje. De lengte van een persoon maakt in principe niet veel uit (hoewel de balans gewoon lastig is met een lang persoon op een klein dier) maar het gewicht zeker wel.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:26

Uhm, op een 16" zadeltje, merkloos maar meteen erg fijne zit. Op de foto hieronder kan je wel iets zien...
Afbeelding

We hebben ook een 17" zadel, die past op sommige A'tjes, maar is eigenlijk iets aan de grote kant... *zal straks ff zoeken naar een foto *

Wel zou ik echt wachten tot ze goed (nagenoeg) uitgegroeid zijn... Ik beleer ze ook wel, maar vaak vanaf 4 of 5 jaar, omdat het voor een 3 jarige toch een flinke klus is hoor, een volwassen iemand... En eerst goed spieren opbouwen, dat scheelt een hoop voor de rug. Lekker longeren (ook bijgezet en over de rug), misschien voor de sleep/kar oid...

Nou, zoek zo nog wel een foto van dat andere zadel...

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:51

Hai,
tja persoonlijk vind ik jou wel veel te zwaar voor een welshje van 1.20 en je vriendin groeit neem ik aan nog dus die zal ook niet lang op het welshje kunnen rijden.
Maar dit is voor een buitenstaander moeilijk te beoordelen omdat ik de bouw van je welshje niet ken (sommige welshjes zijn fijner dan andere) en omdat ik niet weet hoe je welshje op haar reageerd.
Heeft ze er al eens opgezeten? Hoe reageerd de pony? loopt hij anders? hoe staan zijn oren...
nou ja.. allemaal dingen om op te letten

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:55

Te groot zijn jullie sowiezo.
Maar ook zeker veel te zwaar.
Het maximale gewicht voor een welsh A ligt zo rond de 55 kilo (een uitggroeide welsh A van rond de 1.20).
Jullie zitten daar allebei ruim boven. Ook voor recreatief rijden/stapritjes is dat gewoon te zwaar.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:08

Ik vind het ook echt te zwaar ja... Misschien kan je een lichtere vriendin vragen je te helpen met inrijden? Er zijn ook oudere mensen die licht zijn

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:51

in andere landen worden allerlei soorten kleine ponies door volwassenen gereden, ook de Welsh pony. Maar in Nederland kan het ineens niet? Als de rug doorzakt als je erop zit, ben je te zwaar.
Ik zou zo´n onbeleerde pony trouwens bespiering op laten bouwen aan de longe en aan de hand, haar zadelmak maken als ze drie is, wat meer laten groeien en inrijden als ze vier is. Dan heeft ze een sterker skelet. Vijf zou nog beter zijn. Als je gaat inrijden, zorg dan dat je veel buitenrijdt. Rechtuit, meest stap, korte galopreprises inlassen (in verlichte zit) en wat stukken draven, daarbij afwisselend op het linker en rechterbeen lichtrijdend.
In een rijbaan worden veel ponies meteen al verknalt omdat met aan de teugels gaat zitten om ze de hoek door te krijgen (fout, moet met het been)om zelfs in de krul te trekken (helemaal fout), te veel laten draven op een zware ondergrond, te korte wendingen vraagt, te veel vraagt (lichamelijk en gestelijk. Vooral dat laatste wordt niet altijd erkend). Galopperen in een kleine ruimte vindt een jonge pony ook moeilijk.
Het is beter om dressuur te bewaren tot de pony sterker is, zijn evenwicht onder de ruiter kan houden en uithoudingsvermogen heeft.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 18:56

Ok, bedankt allemaal !

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:00

Ik rijd ook elke week op A welshjes. Ik ben 1.75 en ik weeg 50 kilo, ik rijd dan altijd buitenritjes (van ongeveer een halfuurtje) Echt hoor, die beestjes gaan dan echt zo super hard...

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:10

Ligt er totaal aan hoe je pony gebouwd is vind ik.
Heb je een hele ranke Welsh, tja dan zal het niet gaan.

Maar als je toch een flinke brede hebt, tja dan zou het wel kunnen hoor.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:19

Ik ben zelf 174cm en rijd op een welsh van 116 cm. Ik weeg 55 kilo en het gaat heel erg goed ! Als ik heel eerlijk ben vind ik 75 kilo best wel veel voor een welshje.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:49

Ik vind het zelf geen porem er uit zien. Maar goed. Ik zal er niet te veel over zeggen. Want anders komt er zoveel tegenspraak op.
Iig vind ik zowieso 75kg te veel.
Maar ja,ieder zo zijn plezier hè.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:14

Ineke2 schreef:
Een Welshje is ondanks dat ze wat groter zijn van bouw wel wat minder sterk dan een shetlander (het draagvermogen) het maximale gewicht wat ik op een Welsh zou zetten is zo'n 50 - 55 kilo.

Dus ik vind dat jou en je vriendin veel te zwaar is voor haar en jouw diertje. De lengte van een persoon maakt in principe niet veel uit (hoewel de balans gewoon lastig is met een lang persoon op een klein dier) maar het gewicht zeker wel.

Ben ik het mee eens.
Ik heb ook een A-welsh gereden totdat ik op een gegeven moment te zwaar werd (>55 kilo).
Ik merkte het ook aan de pony, het werd voor haar ook moeilijker.
Ik zou zeggen, niet doen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:35

Hoewel Welsh Pony's zeer sterk zijn vind ik dit toch echt te zwaar..

Ik ben zelf 1.69 en ik weeg zo'n 54 kg en dat vind ik al teveel om geregeld te rijden. Zo af en toe een buitenritje maar meer ook niet.
Mijn verzorgsters (die de pony's enkele keren per week rijden) wegen rond de 40 kg, en zijn rond de 1.55. Voor het oog ook al iets aan de lange kant maar dat is bij een Welsh Pony bijna niet tegen te gaan, het gewicht is belangrijker.

Is aanspannen niet een leuk idee? Dan kunnen jullie makkelijk samen op de wagen en daar zijn Welsh Pony's super in!

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:38

Hoi

Ik rij zelf ook 2 keer per week op een welsh (zie onderschrift foto's van mij en gwenn)
Bij ons rijden er ook mensen op van ongvere 64 kilo ofsow
Maar Gwenn is ook zwanger dus ze mag nu niet meer zoveel dragen
Maar een flinke welsh kan wel wat hebben maar zo'n tengere niet echt.

XX RomanGwenn

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:45

Ik ben 1.68 en weeg 64 kilo. Ik rijd ook op 2 van mijn welshjes. Ik rijd ook aangespannen, maar ik wil ze ook onder het zadel hebben. En bij gebrek aan kinderen en het feit dat het hengsten zijn, rijd ik zelf. Niet vaak, 1 a 2 keer per week. Ik heb echt niet het idee dat ze het er moeilijk mee hebben.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:53

Het gaat er ook helemaal niet om of het plaatje klopt, zo helder kan ik ook nog wel denken

Mijn welsh is 3 jaar en niet zo smal gebouwd.
Ik ga maar eens naar iemand op zoek die lichter is. Een klein meidje durf ik er niet op te zetten

Citaat:
Is aanspannen niet een leuk idee? Dan kunnen jullie makkelijk samen op de wagen en daar zijn Welsh Pony's super in!

Heb ik ook aan gedacht. Komt allemaal in de toekomst

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:51

ik heb zelf een ex dekhengst gehad, klein en superrank, en ik ben 1.65m en woog toen 80 kg. Hij maakte nog leuke capriolen hoor.
ik blijf ook maar steeds vertellen dat ik in die tijd ook eens onvrijwillig op een RAM heb gereden (kun je nagaan hoe klein die is en met van die dunne pootjes) en die ging er dus als een speer vandoor. Men moet niet zo panisch doen om gewicht.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:28

Channah schreef:
Het gaat er ook helemaal niet om of het plaatje klopt, zo helder kan ik ook nog wel denken

Mijn welsh is 3 jaar en niet zo smal gebouwd.
Ik ga maar eens naar iemand op zoek die lichter is. Een klein meidje durf ik er niet op te zetten

Ik denk dat er zat meiden van een jaar of 15/16 zijn die rond de 1.65 zijn en 50-55 kilo wegen.
Daar zijn er vast een aantal van die lekker kunnen rijden.

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:36

Lusitana schreef:
ik heb zelf een ex dekhengst gehad, klein en superrank, en ik ben 1.65m en woog toen 80 kg. Hij maakte nog leuke capriolen hoor.
ik blijf ook maar steeds vertellen dat ik in die tijd ook eens onvrijwillig op een RAM heb gereden (kun je nagaan hoe klein die is en met van die dunne pootjes) en die ging er dus als een speer vandoor. Men moet niet zo panisch doen om gewicht.

Ik ben het helemaal met je eens, mensen zeggen als snel dat ze iets te zwaar/groot zijn. Zolang je niet 7 keer per week een paar uur intesief traint zal het niet zo veel uitmaken hoor.
Ik vindt jullie niet te zwaar.
En je merkt het ook wel aan je pony als ie het er te zwaar mee heeft.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:52

Precies, inrijden gaat om minuten werk, geen uren (als je het goed doet, tenminste) en je bouwt het op.

En dan, ik zie zoveel meiden die met z´n tweeën op een pony kruipen n in de rondte galopperen...en dan heet het leuk en zeurt niemand over gewicht en dat hoeft ook niet.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 10:46

Dankjewel

Ik ga het volgend jaar gewoon zelf proberen. Dikke kans dat ik tegen die tijd min. 5 kilo ben afgevallen, dus dat scheelt weer

We zien wel wat meneertje er van vindt

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:39

Ik vind je te zwaar. Zeker voor zo'n jonge pony. Verder vind ik je wel heel erg lang om op een pony van maar 1.20 te rijden. Het lijkt me erg lastig om dan goed in balans te kunnen zitten, zonder je pony veel te hinderen.
Als ik jou was zou ik je pony zowieso door iemand die een stuk kleiner is en lichter is in laten rijden en als ze eenmaal goed bespierd is enzo kan je altijd nog uitproberen hoe ze op jou reageert.
Ik heb zelf nog een tijdje op een new forest gereden van 1.37 (ik ben zelf 1.67) dat ging nog net vond ik. Ik woog toen 65 en de pony had daar ook geen moeite mee.
Maar 1.20 vind ik wel heel klein. Zou ik mijzelf al redelijk groot voor voelen. en jij bent nog 30 cm langer dan mij..
Ik zou eigenlijk een groter paard zoeken om mee te rijden en met deze pony lekker aangespannen gaan rijden.