Wie heeft zijn leren laarzen wel eens op laten rekken??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ivan

Wie heeft zijn leren laarzen wel eens op laten rekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 12:33

Van twee van mijn drie dochters
moeten hun leren laarzen opgerekt
worden of misschien een rits erin.

De ene paar Petrie's heb ik al een keertje
hier gewoon bij de schoenmaker gebracht
maar die heeft er volgens mij niet zo'n
verstand van want het scheelde dus niets.

Nu breng ik ze zaterdag maar naar een ruitersportzaak
Wat is jullie ervaring ermee?? en helpt het
De laarzen zitten verder perfect
Het andere paar zijn Derby's

het gaat echt om dat bovenste randje

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:37

Ik heb mijn laarzen een aantal keer laten oprekken, de ene keer merkte ik geen verschil de andere keer een beetje. Maar als ik een keer hoge sokken aanhad of het was warm kreeg ik ze gewoonniet aan, en nog erger niet uit.
Toen heb ik maar de stap gezet en er risten in laten zetten. Ze worden iets wijder en het gaat allemaal een stuk makkelijker. Ik heb nog geen dag spijt gehad. Het kostte bij mijn schoenmaker 40 euro voor 2 ritsen.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:40

Het is zo dat nieuwe laarzen moeilijker op te rekken zijn dan oudere. Ik heb twee keer laarzen op laten rekken en dat is me goed bevallen. Ging trouwens ook om het bovenste randje.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:42

ik heb m'n laarzen ook op laten rekken en dat was goed te merken. heb er ook een keer risten in laten zetten en toen waren ze binnen een paar weken kapot omdat de rits kapot ging, toen kon ik ze dus weggooien. ik ben alleen voor een rits als die er standaard inzit zeg maar, in laten zetten doe ik nooit meer

Zusje

Re: Wie heeft zijn leren laarzen wel eens op laten rekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:52

Heb bij van Rijs in Zevenhusi gewerkt en wij deden het heel veel!
het nadeel is dat als je ze bij een verwarming zet ze weer krimpen, het gaat namelijk als volgt...je maakt de laarzen goed nat en doet er een spanner in, die spanner blijft er zeker 24 uur in, dus de laars droogt wanneer hij onder spanning staat en wordt zo dus opgerekt! Als ze nat worden en dan bij de verwarming neergezet worden (wat zo wie zo als niet goed is) krimpen ze weer

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:06

Het hangt er vanaf wat voor leer het is. Heb je de goedkopere uitvoering van Petri met een coating dan kunnen de laarzen max. 1 cm worden opgerekt. Anders heb je de kans dat de coating scheurt aangezien dit niet kan oprekken. Rund leder is altijd minder rekbaar dan kalfsleer, zonder coating kan rundleer 2 cm. worden opgerekt, kalfsleder is veel soepeler dus ook rekbaarder. Meet eerst je kuit op om te zien hoeveel cm de laars moet worden opgerekt. Is het meer dan 2 dan zou ik voor een rits gaan! Succes ermee,

Idooltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:22

ik heb de mijne ook een keer oplate rekken. Merkte er 2 keer maar wat van en daarna kwam ik dus ook nog maar amper in.
Heb er ritsen in laten zetten. En daar ben ik dik tevreden over.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 01:15

Reem schreef:
Ik heb mijn laarzen een aantal keer laten oprekken, de ene keer merkte ik geen verschil de andere keer een beetje. Maar als ik een keer hoge sokken aanhad of het was warm kreeg ik ze gewoonniet aan, en nog erger niet uit.
Toen heb ik maar de stap gezet en er risten in laten zetten. Ze worden iets wijder en het gaat allemaal een stuk makkelijker. Ik heb nog geen dag spijt gehad. Het kostte bij mijn schoenmaker 40 euro voor 2 ritsen.

idd merkte ik er ook weinig van.Ik heb ze ook een keer laten oprekken.Maarja.Ik denk dat ik beter een rits in kan laten zetten...
Wat als je steeds moet laten oprekken.Scheurt de leer toch een keer uit.. Ik denk dat ze beter een rits erin kan gaan zetten..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 08:56

Als het om het bovenste randje gaat zou ik er voor kiezen om er ritsen in te laten zetten. Heb een jaar geleden ritsen laten zetten en hetbevalt me heel goed. was voor 58 euro klaar bij onze schoenmaker die vroeger bij petri werkte. Nu waren mijn kuiten ook wat dik dus heb ik ze dit jaar op laten rekken. Ik merk het verschil nog wel maar het valt me een beetje tegen. Misschien laat ik het nog een keer doen en dan wat meer zodat hetlanger effecht heeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:10

Toen ik in een zaak stond en mijn huidige Derby's pastten zat links niet zo lekker...rechts wel want die was al vaak gepast. Dus moestten ze mijn linker een kwartier oprekken....dat kostte me dus 15 euro boven de 200 die ik al moest betalen....(ze waren afgeprijst van 300 naar 200 ) Maar het heeft geholpen en ik zou het idd ook in een ruitersportzaak laten doen...geen schoenmaker....

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:27

Ik heb ze 1 keer laten oprekken bij Petrie zelf toen ze nog net nieuw waren (bleken toch te krap te zitten, ondanks opmeten in ruitersportzaak) en ben er supertevreden over. Ze zitten sindsdien hartstikke lekker, terwijl het daarvoor echt creperen was (en dan niet de gewone inlooppijn, het was zo erg dat ik op een gegeven moment blauwe voeten had als ik ermee gereden had!)

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:34

Ik heb mijn rijlaarzen van 5 jaar oud eerst bij gewone schoenmaker laten oprekken en daar merkte ik geen verschil. Daarna kwam ik bij van huet en wilde er ritsen in laten zeten. Maar gaf toen aan om ze toch nog een keer op te laten rekken en toen merkte ik ercht een super verschil.

Ivan

Re: Wie heeft zijn leren laarzen wel eens op laten rekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:09

iederéén heel erg bedankt ze staan nu inderdaad bij
een ruitersport zaak (koch in Utrecht) om opgerekt
te worden

De Derby's konden 2 cm opgerekt worden omdat er
geen coating op de laars zat.

De petries konden ook 2 cm maar zijn wel met coating
en dat kan teruglopen als ze bijv heel nat worden
en dan drogen bij bijv een verwarming

En ze rijden hier echt niet in de stromende regen
dan gaan ze liever in de binnnenbak