Advies gevr: hooi-kuil-luzerne-gedroogd gras

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Advies gevr: hooi-kuil-luzerne-gedroogd gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 11:25

Al jaren winnen wij voor de paarden hooi van eigen land, dit is gras wat voor de 1e snede niet bemest is met kunstmest. Al jaren gaat dit goed. Verder kopen we altijd een x aantal pakken hooi aan, maar sinds 1 maand doen zich er toch problemen voor. Al 4x heb ik een paard (betreft 2 van de 3 merries) met ernstige gaskoliek gehad. De paarden krijgen alleen PAVO Stimix en Kruidenmelange (dus geen gewone brokken meer), naast hun dagelijkse weidegang voeren wij dus het hooi bij van mei dit jaar.

De laatste maand is het dus 4x raak geweest terwijl er niks aan het rantsoen verandert is. Ze staan s nachts op vlas (thorobed) en overdag op de wei. Er is niet veel gras te eten, er zijn geen giftige planten in en om de wei en de paarden zijn altijd keurig ontwormd en geent. In die 5 jaar dat er paarden bij huis lopen heb ik nog nooit problemen gehad.

Mijn dierenarts heeft mestmonsters genomen, om uit te sluiten of het van zand kon komen. Niet het geval. De eerste keer dachten we nog dat het had gelegen aan een verkeerd pak hooi oid.

Momenteel is 4x op een rij koliek geen toeval meer, het enige wat ik me kan indenken is dat we aande nieuwe reeks hooi begonnen zijn wat aangekocht is, dat land zou bewerkt kunnen zijn met kunstmest. Daar zou die koliek van weg kunnen komen, raar dat alleen paard nummer drie (die onbeperkt hooi krijgt) nergens last van heeft

Gisteren had ik weer een paard met hevig gaskoliek, dierenarts adviseerde om over te gaan op ander hooi. Nu heb ik vanmorgen gelijk dit geregeld. Maar voor ik gelijk alles opnieuw wil inkopen vraag ik mij af wat het beste is. Zou luzerne bv hooi kunnen vervangen? En zijn er ook mensen die kunstmatig gedroogd gras voeren? Hiervan hebben wij nl voldoende op het bedrijf liggen. Ik weet dat kunstmatig gedroogd gras een hoog caroteen gehalte bevat en er zit een goede verhouding Fosfor en calcium in wat zorgt voor een optimale spijsvertering en het staat er om bekend dat het spijsverteringsproblemen voorkomt. Maar zijn hier ook mensen die hier ervaring mee hebben? En hoeveel voeren jullie dan? Meerdere kleine porties per dag of juist niet?

Momenteel heb ik ze sinds vanmorgen op paarden-kuil staan, gewonnen van grasland wat ingezaaid is met gras voor paarden, niet bemest. Het is lang gewonnen gras, heeft dezelfde procedure ondergaan als het winnen van hooi en het is daarna in balen van 400kg gewikkelt met plastic. Het is lekker spul en niet vochtig. Ik begin nu maar met kleine porties te voeren zodat ze langzaam kunnen wennen. Want mengen met dat andere hooi durf ik niet meer.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen? En mij tips of advies kunnen geven wat je dan het beste kunt gaan voeren? Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Advies gevr: hooi-kuil-luzerne-gedroogd gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:05

Dat aangekochte hooi, is dat weidehooi of graszaadhooi. Wanneer is het gemaaid (of gedorsen), en wanneer geperst? Oftewel, wat weet je van de omstandigheden daarvanaf?

Ik heb zelf afgelopen zomer ook een paard met koliek door het hooi gehad. Eerste pak hooi (Engels raai btw van loonweker) was supervers (10 dagen oud) en voor de grote regenbuien gemaaid en geperst. Was goed spul. Tweede baal was van eigen land, en van na de regenbuien, heeft toen ook op land gelegen en moest lang drogen. Ben dat gaan voeren toen het 6 weken oud was. Paard kreeg koliek.

Toen ben ik noodgedwongen een tijd stro gaan voeren. Maar daarna kon ik hooi van de buurman halen (Veldbeemd) wat ook weer voor de regenbuien is gedorsen en geperst. Daar heb ik ook geen problemen mee.

Ik voer zelf ook al voor zes jaar Engels Raai-graszaadhooi zonder problemen, dus ik acht de kans groot dat het aan de weersomstandigheden lag.

Met Luzerne of andere kunstmatig gedroogd hooi / kuil heb ik geen ervaring, maar ben benieuwd naar andere ervaringen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 12:51

Met ons eigen hooi heb ik nooit geen problemen gehad, alleen hadden we dit jaar minder hooi van eigen land gewonnen omdat we dat andere hooi bij konden kopen. Het enige wat ik weet, en wat ik me nu pas bedenk, is dat het grasland in september daar opnieuw ingezaaid is, flink bemest is geweest en het hooi is begin mei gemaaid en heeft 6 dagen gedroogd voor het in pakjes kwam. Zit verder geen regen oid in. Wat de structuur van het gras is weet ik niet exact. Wel dat er verder geen jacobskruit oid door heen zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:01

Ik denk dat je daar je probleem met dat hooi hebt. Nieuw ingezaaid, flink bemest, vroeg gemaaid en geperst. Klinkt mij als krachtig hooi in de oren. Zelf persen wij later, meer in augustus en heel soms juli.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:51

Maya geeft precies aan wat het probleem is, aan het zelfde zat ik ook te denken toen ik het las.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 16:04

Inderdaad, toen ik er over na ging denken moet dat het wel geweest zijn.

In iedergeval heb ik dankzij mijn instructrice nu speciaal paardenhooi in grote balen kunnen kopen. We hebben nu een pak op proef wat mooi spul is. Deze mensen winnen al 6 jaar lang 1e kwaliteit paarden hooi, komt geen kunstmest of drijfmest op het land en ze winnen het pas in juli. Het is mooie kwaliteit en de paarden vinden het heerlijk. Ik ben ze nu aan het overzetten in kleine porties om de 2uur om te voorkomen dat ze weer koliek krijgen.

Maar nu vraag ik me alsnog af of er mensen zijn die kunstmatig gedroogd gras voeren?