De laatste maand is het dus 4x raak geweest terwijl er niks aan het rantsoen verandert is. Ze staan s nachts op vlas (thorobed) en overdag op de wei. Er is niet veel gras te eten, er zijn geen giftige planten in en om de wei en de paarden zijn altijd keurig ontwormd en geent. In die 5 jaar dat er paarden bij huis lopen heb ik nog nooit problemen gehad.
Mijn dierenarts heeft mestmonsters genomen, om uit te sluiten of het van zand kon komen. Niet het geval. De eerste keer dachten we nog dat het had gelegen aan een verkeerd pak hooi oid.
Momenteel is 4x op een rij koliek geen toeval meer, het enige wat ik me kan indenken is dat we aande nieuwe reeks hooi begonnen zijn wat aangekocht is, dat land zou bewerkt kunnen zijn met kunstmest. Daar zou die koliek van weg kunnen komen, raar dat alleen paard nummer drie (die onbeperkt hooi krijgt) nergens last van heeft
Gisteren had ik weer een paard met hevig gaskoliek, dierenarts adviseerde om over te gaan op ander hooi. Nu heb ik vanmorgen gelijk dit geregeld. Maar voor ik gelijk alles opnieuw wil inkopen vraag ik mij af wat het beste is. Zou luzerne bv hooi kunnen vervangen? En zijn er ook mensen die kunstmatig gedroogd gras voeren? Hiervan hebben wij nl voldoende op het bedrijf liggen. Ik weet dat kunstmatig gedroogd gras een hoog caroteen gehalte bevat en er zit een goede verhouding Fosfor en calcium in wat zorgt voor een optimale spijsvertering en het staat er om bekend dat het spijsverteringsproblemen voorkomt. Maar zijn hier ook mensen die hier ervaring mee hebben? En hoeveel voeren jullie dan? Meerdere kleine porties per dag of juist niet?
Momenteel heb ik ze sinds vanmorgen op paarden-kuil staan, gewonnen van grasland wat ingezaaid is met gras voor paarden, niet bemest. Het is lang gewonnen gras, heeft dezelfde procedure ondergaan als het winnen van hooi en het is daarna in balen van 400kg gewikkelt met plastic. Het is lekker spul en niet vochtig. Ik begin nu maar met kleine porties te voeren zodat ze langzaam kunnen wennen. Want mengen met dat andere hooi durf ik niet meer.
Zijn er mensen die dit probleem herkennen? En mij tips of advies kunnen geven wat je dan het beste kunt gaan voeren? Alvast bedankt!