Schuimen altijd ontspanning?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blewlish

Schuimen altijd ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:25

Ik heb sinds een paar dagen bij mijn paard weer zijn oude dubbelgebroken bitje er weer in hangen. Vanmiddag zag ik dat hij een witte schuimlaag langs zijn mond had. Is dit altijd teken van ontspanning en gebeurt dit alleen bij nageeflijk rijden, want dat reed ik dus niet. Verder was hij wel heel ontspannen. Hij had hiervoor een pelham in ( op de normale ringen en een losse ketting, dus geen druk of wat dan ook ) en daar schuimt hij niet op. Op aanraden van mijn instructrice ben ik dus weer overgestapt op mijn dubbelgebroken bitje.
Kan iemand dus mijn vraag beantwoorden?

Groetjess!

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:27

Volgens mij is dit wel altijd een teken van onspannen ja!

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:37

ik denk van niet Mijn paard schuimt altijd als hij aan het werk is. Of hij nu onspannen is of niet, schuimen doet hij altijd.

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:47

mn verzorgpony Devlin schuimt ook heel veel als we aan t werk zijn, maar ook als we lekker ontspannen aan t rijden zijn

kita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:36

nee is zeker niet altijd ontspanning,, heb hier ergens een mooi foldertje van tandarts dat te veel schuimen vaak een teken is van last van speekselklieren! zal t is opzoeken .

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 16:09

kita schreef:
nee is zeker niet altijd ontspanning,, heb hier ergens een mooi foldertje van tandarts dat te veel schuimen vaak een teken is van last van speekselklieren! zal t is opzoeken .

Hij schuimde niet veel, alleen een randje rond zijn mond. Ik vond het raar dat hij het opeens met dit bit wel doet. Kan je dat foldertje misschien inscannen/mailen?

Bedankt!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:16

Volgens mij worden de speekselklieren meer geactiveerd als het paard kauwt, dus bijvoorbeeld op het bit. Het kan aan het materiaal van het bit liggen dat je paard er meer op kauwt dan op je ander bit (koper, aurigan bijvoorbeeld).

isabel9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:20

hey,

dat komt omdat hij de manier waarop jij het bit beet hebt, dat voelt lekker in zijn mond. vandaar
het is ook een teken dat hij z'n best doet
blijkbaar vind hij dit bit erg lekker

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:51

mijn paard schuimt ook wel eens als ik dr aan het halster longeer, zonder bit in dus.... en de tandarts is net geweest....

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:18

als teveel schuimen last van de klieren betekend dan hebben heel wat paarden er last van

willem schuimt de laatste tijd weer erg veel, hele klodders eruit. hij is de laatste tijd erg stug en steigeren is dagelijkse korst geworden. echt ontspannen istie in het begin niet, maar toch schuimtie...

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:36

schuimen is deels een teken van ontspanning....
het andere deel is een goede houding.... als een paard zijn hoofd "op de juiste plaats" heeft, worden de speeksel klieren gestimuleerd waardoor het paard gaat schuimen.
als een paard gaat kauwen op het bit wordt het schuim vaak duidelijker zichtbaar en soms ook meer...

kauwen op het bid is een teken dat ze het bit accepteren en dus goed reageren op de hulpen.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:01

machie schreef:
ik denk van niet Mijn paard schuimt altijd als hij aan het werk is. Of hij nu onspannen is of niet, schuimen doet hij altijd.

idd ,ninla kan nog zo met dr kop in de lucht lopen, ze schuimt altijd!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:15

Nee, mijn vroegere paard ging al schuimen als het bit inging en ik er dus niet eens opzat. Dat had helaas voor mij dus weinig met rijkunst te maken

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:45

[***] heeft een tijd elke keer geschuimd , nu niet meer...
Toch loopt ze nu veel beter dan vroeger

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:47

gekke_koei schreef:
als teveel schuimen last van de klieren betekend dan hebben heel wat paarden er last van

willem schuimt de laatste tijd weer erg veel, hele klodders eruit. hij is de laatste tijd erg stug en steigeren is dagelijkse korst geworden. echt ontspannen istie in het begin niet, maar toch schuimtie...

Ja mijn paard heeft gewoon een beschaafd streepje schuim, maar vaak zie je die dressuurpaarden waarbij alles onder zit, en het hele bit er dus wit uitziet.