Op Vlas, wat tegen de verveling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Op Vlas, wat tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:12

Vanaf morgen gaat mijn paard op Vlas wegens ademhalingsproblemen. Maar ik ben bang dat ze zich gaat vervelen, hebben jullie nog tips om de verveling tegen te gaan. Zo'n speelappel en een lik-it vindt ze trouwens niks.

Bedankt

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:18

Ik neem aan dat ze niet de hele dag op stal staat, als ze overdag buiten staat en je voert de tijden dat ze op stal staat hooi en brok is er niets aan de hand. Mijn paard heeft overigens wel koliek gekregen door vlas, maar we veranderen niet van bodembedekking (zie topic medisch- koliek, weet iemand nog een paardenmiddel) Normaal gesproken krijgen ze om 07.00 uur brok, een uurtje later lopen ze buiten, na de middag rond 14.00 gaan ze naar binnen, dan krijgen ze een plak hooi, om 17.00 uur brok, om 20.30 uur een halve plak hooi en voor de nacht weer een hele plak hooi. Normaal gesproken nooit problemen mee. Sommige paarden willen het nieuwe, schone vlas wel opeten, eventueel vloeibare cribox overheen doen. Maar het kan op zich geen kwaad. Meestal als het vlas al een paar dagen in de box ligt en vies is, laten ze het wel om op te eten. Met vies bedoel ik dat het wel droog is.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:01

De beste remedie tegen verveling is gewoon lekker buiten lopen liefst met vriendjes.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:34

Die van mij staan allemaal op vlas, maar 15 uur per dag buiten, wanneer ze binnen staan krijgen ze voldoende hooi, zoutblok, houtenbalk om aan te knagen en hebben ze een luik naar buiten en kunnen ze door de trailer ook de andere zien/snuffelen.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:53

*Tienus, krijg jouw paard maar 2,5 plak hooi per dag ?

-Die van mij krijgen om ca. 7 uur een plak hooi, om de darm na de nacht weer op gang te brengen.
-Om 8 uur müsli/brok.
-Om half 9 staan ze dan buiten.
-Om 10 uur krijgen ze een plak hooi
-In de zomer gaan ze vanaf ca. 13-14 uur de wei op, tot ca. 19 - 20.00 uur
-In de winter krijgen ze om 14 uur weer een plak hooi en als ze om 18.00 naar binnen gaan, ligt de volgende plak hooi op ze te wachten.
-Om 20.00 uur müsli/brok
-Tussen 23-24 uur de laatste plak hooi + een plak stro

*Nessie, je schrijft dat jouw paard vanwege ademhalingsproblemen op vlas komt te staan; krijgt hij/zij dan wel hooi? Hoe voer je dit: gewoon of nat gemaakt?
Mijn paarden krijgen bij hun laatste voerbeurt (zo tussen 23- 24.00 uur) naast hun plak hooi, ook nog een plak stro! Hier zijn ze de rest van de nacht dan zoet mee .
Stro is goed, omdat het harder is dan hooi. Ze moeten meer moeite bij het kauwen doen en daardoor wordt de speekselproduktie gestimuleerd, wat weer goed voor de vertering is. Verder is het een mooi tijdverdrijf .
Als je paard moeite met het stof heeft, wat in hooi/stro zit, kan je het hooi/stro of wassen, of je bevochtigd het door er met de gieter water op te gieten.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:47

Mijn paarden staan ook al maanden op vlas en ik was bang dat zij zich ook zouden gaan vervelen. Maar dat is helemaal niet zo, nu scheelt het dat mijn paarden lange dagen buiten lopen en ook alle dagen buiten komen. Maar ze vervelen zich geen moment als ze op stal staan. Ze pulken wel wat in het vlas om, maar hebben geen andere nijd oid

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 08:08

Mijn paard krijgt geen hooi maar kuil

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:33

ik sta op zaagsel
of meer mn paard..

doe er een klein plukje stro is, en spreid dat over de stal uit, ze loopt de heledag het stro er tussen uit te zoeken

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:37

Kan ik ook geen penen tussen het vlas doen? Dan moet ze het er ook uitzoeken.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:24

nee zal ik niet doen, want dan heb je kans dat hij de 'laag' die op de bodem moet ontstaan kapot krabt en dat hij op het idee komt om vlas te eten (niet veel paarden doen het maar toch..)

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:51

Mijne staat ook op vlas, ik heb een likit in de stal hangen en een jollybal, en er komt deze week ook een spiegel te hangen, kan ze lekker naar zichzelf kijken

Voorderest kan ze naar buiten kijken, dus ze verveelt zich eigenlijk niet .

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:58

Zo lang mogelijk buiten laten lopen, en als ze dan binnen staat, genoeg ruwvoer bijvoeren, zodat ze steeds wat te knabbelen heeft.

Nannes

Re: Op Vlas, wat tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:04

hang een hooinet op en vul dit met hooi/kuil. Het krachtvoer kan je in zo'n bal doen die ze dan om moeten rollen om het eruit te krijgen. heeftie ook weer wat te doen. Een liksteen, jollybal. Je kan ook een klein beetje stro in de stal doen. Wel uit elkaar halen buiten de stal, zodat het niet stoft in de stal, maar dan heeft hij wel weer wat te knabbelen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:56

Nee, geen hooinet, te gevaarlijk.
hang liever een ruif op.
Geef ipv kuil hooi, hier kun je veel meer van voeren zodat hij dan alvast wat te doen heeft.
Je moet het dan natuurlijk natmaken, doe dit minimaal een uur weken.
Zo kun je ook wat plakken stro natmaken( niet met de gieter) maar hetzelfde als het hooi anders is het niet goed doorweekt en zit er van binnen nog allemaal stof.
Geen biksbal of winterpenen op de grond, het is heel slecht als je paard zaagsel/vlas opeet. Wat veel paarden wel leuk vinden id een flinke tak van een fruitboom of andere niet giftige boom, ookal zitten er geen bladeren aan ze kunnen er toch op kauwen e.d.
Verder gewoon genoeg de stal uit!
Hou ook rekening met paarden naast je, er zijn zelfs paarden die al hoesten als je voorbij loopt met een plak droog hooi, dus zorg dat er geen stof van de anderen bij jouwe kan komen....
Succes!

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:59

Die van mij staat ook op vlas en hij heeft een snack a ball: een bal waar je brokjes in moet doen en als hij ermee gaat rollen vallen er af en toe brokjes uit, hij vind dit echt geweldig. ik heb ook een speelappel in z'n stal hangen

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:59

Wilgen tak in zijn stal en lekker veel hooi geven.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:52

Ik heb vandaag wilgentakken in d'r stal gelegd...ze vond het geweldig, ze was er lekker een tijd zoet mee. Maar hoeveel en hoevaak mag je wilgentakken geven?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:16

Als je paard overdag niet buiten komt zou ik er wel voor zorgen dat hij wat vaker uit zijn box komt.Ik zou haar zelf een uur los gooien en een keer rijden op een dag.Ik weet niet hoe vaak je paard kuil krijgt maar ik zou toch wel er voor zorgen dat je paard ongeveer 5 keer per dag ruwvoer krijgt.Geef dan wel wat minder per keer maar wel vaak.Normaal staat een paard op stro en eet hij daar de heledag door wat van maar nu kan hij niets eten en zal hij een lege maag krijgen als je niet vaker gaat voeren en dat is niet goed.

Bij ons op stal staat een pony op vlas en die verveelt zich wel dood hij komt er ook maar 1 uurtje per dag uit en krijgt 3 keer per dag eten verder doet hij dus niets.Ik heb met de eigenaresse van de pony afgesproken dat als ik daar 's avonds klaar ben met rijden dat ik die van haar nog een extra plak hooi geef zo kan ik die pony toch een beetje helpen maar ik vind het wel eens sneu om te zien.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 09:04

Ze wordt zowiezo 1x gereden, tussendoor wandel ik veel met haar. Er liggen nu wilgentakken in haar stal, een liksteen, en een Jollybal.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:30

@MirandaFuego: wat is er gevaarlijk aan een hooinet??

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:10

bij ons staan ze ook op vlas, zomers lopen ze 24/7 buiten en in de wintermaanden gaan ze 1x zo'n 2 uur per dag naar buiten e krijgen ze 5 x per dag ruim hooi , zo krijgen ze weinig kans om zich te vervelen.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:25

Advies:
- Buiten laten lopen
- Hooi in hooinet, dan zijn ze er langen mee bezig
- Plakje stro in de hoek, om te knabbelen
- Veel rijden

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:54

hooi in hooi net is gevaarlijk, als ze er met een been in vast komen te zitten weet je niet wat je meemaakt, beter hooi of kuil op de grond voeren.

letziforevr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:57

hooi in hooi net vind ik geen optie voor een paard met ademhalingsproblemen.
doordat het hoger hangt,gaat het stuiven en dat is nou net niet de bedoeling.
die takken is een leuk idee!!
groetjes aan iedereen daar!!