doen of niet doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

doen of niet doen?

wel doen
Geen stemmen
niet doen
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

hunter87

doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 20:19

hoi,
even een vraagje,
ik rij een paardje nu 3x in de week(aleen in het weekeind) maar door me werk/school heb ik geen tijd om overdag te gaan rijden. nu had ik zo het idee om met haar savonds (+verlichting zoals hesje en 4 bandjes om haar benen) door de straten te gaan rijden. we hebben wel een bak maar dat is zonder verlichting... nu de vraag.. doen of niet doen?

Sissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:30

Als je met goede verlichting rijdt, lijkt het mij een goed plan.
Als je maar voorzichtig bent

hunter87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 20:38

sissa: wat bedoel jij met goede verlichting?? vind je hesje en 4 bandjes genoeg? (rij door verlichte straten)

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:40

Als je door verlichte straten rijdt dan is het wel genoeg.
Als je maar zorgt dat je goed zichtbaar bent.

soesita

Re: doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:40

Ben het met Sissa eens en mijn mening over goede verlichting vind je uitgebreid op het haflingerforum (waar ik Aramis heet )

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:32

Ik persoonlijk zou het niet doen
Reden:

Je zegt dat je door de straten heen wil gaan rijden.
Paarden zijn in de wintermaanden toch altijd wat frisser
en schrikkeriger.
Overdag heb je toch meer overzicht op de weg dan als het
donker is.

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:25

ik zou dat niet zo snel doen.
Ik heb met mijn eerste paard ook weleens door het donker gereden, om bij de manege te komen, dat was maar 700 meter ofzo, maar die was dan heel erg schrikachtig. Veel meer dan wanneer ik met hem overdag reed.
Vooral wanneer er felle koplampen verschenen ofzo.
Ik zou het voor de veiligheid zeker niet doen..
Als je echt 's avonds wil gaan rijden, zou ik eerst bekijken of het niet mogelijk is om verlichting bij de bak aan te brengen en het anders maar lekker bij de weekenden houden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:34

Niet doen, je bent veel te laat te zien, ik heb laatst ook bijna een stalgenoot aangereden! Veel te slecht te zien, ondanks hesje en beendingen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:44

Het zou voor mij niks zijn, ik ben nachtblind...kun je een paard op die manier wel goed trainen dan? of is het recreatief? Ik ben niet echt een voorstander van "bij donker buiten rijden"

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:31

Ligt er een beetje aan waar je rijd. Ik rij wel in het donker, samen met een stalgenootje, maar dat is eigenlijk alleen op fietspaden en niet echt over de autowegen enzo. We rijden wel door de wijk, maar net wat ik zeg, het is maar net WAAR je rijd

Als je verder goed verlicht ben zie ik niet echt een probleem...

Dan moet ik trouwens wel bij vermelden dat die paarden van ons het gewend zijn en over het algemeen makkelijker zijn in het donker dan in het licht

hunter87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:39

rubywith: waarom zou je je paard in het donker niet kunnen trainen? is toch niet moeilijk om te wijken door een straat heen? sb te oefenen op het fietspad? overgangen gaat opzich ook wel goed als je maar niet galoppeerd. scheeld dat wij hier veel veldjes hebben kan daar dan ff voltetjes rijden, gebroken lijntjes, galopjes...

mijn paardje is echt voor 300% verkeers mak....

Lolientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:10

als je goed te zien bent, denk ik dat het niet egt een probleem is.. zoals je zegt zijn er veltjes, maar ik raad je aan om niet alleen te gaan, dan is er altijd iemand die je tog nog ergens op kan wijzen, en eventueel hulp kan halen wanneer het nodig is..

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:29

ik zou het niet doen. je kan alle verlichting om je heen hangen al ben je net een kerstboom. je hebt te maken met medebestuurders.

overdags heb je al van die asos die hard langs je rijden, tuteren en weet ik veel wat, en het donker maakt die factor alleen maar erger.

plotselinge lampen, schaduwen, expres met groot licht rijden.. daar heeft ook je paard last van.

en oefeningen doen op de openbare weg?? hmm...

ik zie vaker ruiters op straat lopen. je ziet wat knipperen, je ziet een flits van een reflectie, maar voor je weet dat er een paard aan zit???

en het ergste is nog dat de ruiters er vrij nochalant bij zitten.. lange teugels, paard zwalkt over de weg, paar dspringt eens weg... leuk als je zelf het vertrouwen hebt.. maar je bent niet alleen in de maatschappij.. dat is voor mij tegenwoordig meer dan reden genoeg om niet vrijwillen het donker in te moeten.. hoe verlicht je ook bent.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:32

ja waarom niet k rijd meestal ook int donker eeok met hesje en van die dingen voor om de benen
gaat prima