In hoever laten jullie je meeslepen door je paardenhobby en

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

worteltje

In hoever laten jullie je meeslepen door je paardenhobby en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 17:53

Hoeveel geld spendeer jij werkelijk aan je hobby.
globale stalkosten, lessen, startkaart een dag op wedstrijdt gaan vervoerskosten,en dit op maandbasis.
En kun je dan nog spreken over een hobby.
Als mensen je voor gek verklaren hoeveel tijd en geld je erin steekt.
Dan begin jezelf ook wel is na te denken is het allemaal wel waard.
Je bent een tijdje aan het rijden het begint vlotter te gaan het rijden en je begint stiekem over wedstrijden te denken.
Terwijl je vroeger zei dat je alleen maar reed voor je plezier.
Dus je begint te denken over vervoer .
Dus een zwaardere auto misschien denk je ook al wel aan een trailer kopen.
Jij hebt er veel voor over wil er hard voor werken eventueel je vakantie over slaan en 3 jaar later gaan om dan nu eindleijk die trailer te kunnen kopen.
Maar je partner wat vind die er allemaal van is het eerlijk tegenover hem?
Want hoe dan ook als jij bezuinigt zal hij het op sommige gebieden ook moeten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:04

Ik heb, gelukkig, geen partner, dus mag het lekker alleen ophoesten.. Maar ten tijde van mijn 'samen-woon-debacle' is het paard verscheidene malen ter tafel gekomen, idd altijd ging het over geld...

Hoe ver ga je.. ik ben ver gegaan, wilde alleen maar het beste van het beste hebben en heb dat ook allemaal gekocht, ik heb zelfs nog een op een manege gestaan, en das duur hoor in de randstad, maar ik blijf erbij, je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ik sta nu lekker op een boerderij, geen binnenbakken, stapmolens, solaria etc, maar gewoon tussen de koeien en de schapen. Prima, ook nog wel duur, je houdt natuurlijk altijd de terugkomende stalhuur, maar er is genoeg onderscheid hierin, tis alleen maar wat je zelf wil.
Tweedehands paardensportwinkels schieten de grond uit, dus nieuw hoef je echt niet meer te kopen. En de keus vwb wedstrijden en trailers etc, die maak je nog altijd zelf.

Maar je kan banketstaaf wat je wil, 't blijft een dure hobby, met als enig mankement, de, maandelijks terugkomende, stalhuur. Als dat laatste er niet zou zijn, denk ik, dat er positiever gekeken kan worden naar de financiele kant van de ruitersport, maar die utopie leefde alleen bij mijn barbiepaarden, hahahahahaha!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:07

Ik heb geen partner, maar wel ouders die zich ermee bemoeien, aangezien ik 20 ben en nog thuis woon. Tja, het is nu eenmaal een dure hobby en er gaat een groot deel van mijn geld in. Maar zolang ik Indy en mijn 'gewone' leven nog goed kan betalen van mijn bijbaantjes, vind ik dat er geen probleem is.

worteltje

Re: In hoever laten jullie je meeslepen door je paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 18:48

Stalgeld en kosten er rond dat is 1 kost.
Maar alle andere dingen zoals wedstrijden je moet een auto een trailer .
Zouden dit dingen kunnen zijn waar je van zegt toch maar niet komt er nog eens extra bovenop.
Of draaien jullie je hand niet om om telkens bij anderen te gaan staan om hun vervoer voor jou te regelen.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:00

Mensen met paarden... Vanaf mijn 10e al verzorgpaarden.. Altijd mijn eigen lessen moeten betalen .. dus leste ik toendertijd 1 x in de maand. Mijn ouders vonden paarden decadent dus hielpen mij echt niet. Op mijn 18e mijn eerste eigen paard bij elkaar gespaard.. stond toendertijd bij een tuinder waar ik werkte.. Vroeger zei ik altijd als ik later groot ben.. koop ik een boerderij.. Meewarig werd ik aangekeken. Ik leerde mijn man kennen en hielp hem ook aan het paardenvirus.. Die boerderij had ik toen ik 25 was. Nu ben ik 37, heb 2 Quarters en een Dartmoor.. woon in een huis met stallen en 5400m2 grond... We hebben jarenlang wedstrijden en alles gereden ook internationaal. Het paardenvirus is nog steeds niet uit mijn bloed maar als reincarnatie bestaat wil ik in mijn volgende leven geen paarden meer.. want van al dat geld kun je giga veel leuke dingen doen.. Begrijp me niet verkeerd, ik zou ze niet willen missen.. maar als... ja, dan doe ik het anders.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:37

ik ben echt stapelgek op paarden en als ik de kans krijg dan komt er ook wel weer een pony.
deze pony zal gewoon sober gehouden worden, goed verzorgd maar niet overdreven, zal niks tekort komen en veel tweedehandse dingen krijgen
hij of zei zal een fijn landje krijgen, en echt wel alle verzorging en dergelijke wat nodig is.

maar qua geld, het grote geld geef ik, als ik het al had, liever uit aan arme mensen, goede doelen, de oostblok landen, enz.
(bijv. voor 50 euro schijn je een heel roemeens gezin de winter door te helpen, kan je nagaan..)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:39

@pocomisss, herkenbaar....
als ik alles wat ik heb gekocht om zou zetten in iets anders, weet ik zeker dat ik een nieuwe Porsche had kunnen kopen... staat alleen zo stom voor de marathonwagen... hahahaha

Maar, ik moet wel zeggen, als ik dan weer op mijn knollie zijn rug klim... dat is toch onbetaalbaar...

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:13

mijn ouders staan totaal niet achter mijn hobby, ik moet zelf alles betalen. (ben 20 jaar). Ik heb zelf geen eigen paard maar rij particulier bij kenissen. Ik heb wel een eigen zadel enzo gekocht. Ik heb het geluk dat ik verkering heb met een boer. hij zit in de maadschap met zijn ouders en hebben er een boerderij voor ons bijgekocht. Als ik klaar ben met de studie vertrek er daar naartoe. De buren hebben een bak waar ik gebruik van kan maken en ik kan het paard mee waar ik nu op rij. Er staat tgene over dat ik er wel fanatiek op rij en zijn veulens over een paar jaar beleer. Mijn vriend beschikt ook over een patrol en een 2 paards trailer.
Omdat hij zelf altijd druk is op de boerderij heeft hij ook veel begrip voor mijn hobby. Hij komt zelfs af en toe kijken als ik aan het trainen ben. Op dit gebied heb ik niks te klagen maar het blijft een dure hobby! Maar is zeker de moeite waard.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:38

worteltje schreef:
Stalgeld en kosten er rond dat is 1 kost.
Maar alle andere dingen zoals wedstrijden je moet een auto een trailer .
Zouden dit dingen kunnen zijn waar je van zegt toch maar niet komt er nog eens extra bovenop.
Of draaien jullie je hand niet om om telkens bij anderen te gaan staan om hun vervoer voor jou te regelen.

Wedstrijden rijden zie ik niet als een groot probleem. Het is duur, maar betaalbaar. Een eigen trailer zal ik sowieso niet kopen, die huur ik dan op stal. Ik kan ook redelijk makkelijk vervoer regelen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:59

Ik laat me aardig meeslepen denk ik. Ik sta op een nette kleinschalige pensionstal op de boerderij. Qua kosten ben ik gemiddeld 250 euro in de maand kwijt, daar zit alles in stalling/ smid/ les/ wedstrijd 1x per 2 mnd.
Een zware auto+ trailer hoef ik niet zelf te hebben. Ik heb een aardige kennis die mij wil rijden en verder alles zelf heeft. Volgend jaar gaat hij met mijn paard koetsen, zo help je elkaar.

Ik weet wel dat als ik niks met paarden had ik een erg leuke auto kon rijden. Eerlijk gezegd zou ik de paarden niet op willen geven, eventueel wel wat minderen. Mijn voormalige partners hadden ook hun hobbies en ik mijn paard. Qua tijd was er veel bespreekbaar maar het paard ging niet weg.

Ik hoop dat ik de volgende zo gek krijg om te gaan koetsen. Dat kan je samen doen en heb je minder kans op gezeur.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:04

gelukkig heb ik een man met ook een hobby
hij heeft een auto voor op het circuit en een motor
dus als ik wat koop en dat is redelijk vaak zegt hij nooit iets.
ten tewwde ik rijd paarden op een stoetrij voor de eigenaar
dus kosten wat D.A en smid betrefd heb ik niet
we hebben een grote patrol en 3 traillers tot onze beschikking voor de wedstrijden
kan er echt mijn eigen gang gaan
dus wat dat betrefd heb ik de lusten en niet de lasten.
kwa tijd
ik ben op stal als manlief werkt
dus daar heeft hij geen last van
hoofdstellen zadels dekens poets spullen en noem het maar op
zijn allemaal van mijzelf.
vaak kan ik het bonnetje inleveren en krijg dan de btw terug
dat scheelt dan ook weer
nee ik mag niet klagen,dus doe ik dat ook niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:12

Ik denk dat voor de meeste paarden hebben niet echt een hobby is, maar meer een passie. Het is meer dan een hobbie.
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Paarden hebben is geen hobby, maar een roeping"
Daar ben ik het wel mee eens.

Als je hobby postzegels plakken is kan je dat nog wel eens een dagje overslaan. Paarden verzorgen/rijden niet.

Voor mij maakt mijn paard een heel groot deel van mijn leven uit. Met alles wat ik doe hou ik rekening met hem. Ik ga niet zomaar op vakantie, ga niet zomaar een dagje weg.
Ik woon nog thuis en werk niet. Ik krijg wel geld van mijn ouders, maar dat gaat voor het grootste gedeelte naar mijn paard. M'n moeder zegt altijd "koop toch eens wat meer voor jezelf" Maar eigelijk zijn de dingen die ik voor Anouar koop meer voor mezelf. Het zou hem een worst wezen of hij nu een blauw dekje heeft of een groene.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:19

zoals Anouar al zegt: mijn paard is mijn passie
er gaat veel geld in zitten, ik doe het Parelli programma met hem en al mijn vrije tijd.

He gaat zelfs ten koste van mijn werk, want ik wil nu 's middags om 4 uur op stal zijn, want in het donker kan ik helemaal niets. Ik moet uitmesten en hoeven verzorgen bij daglicht, dat kan ik dus echt niet in het donker.

Mijn baas heeft me daar vandaag over onderhouden, maar ik ben hardleers, ik zit alweer een manier te zoeken om ongezien weg te sneaken zometeen....

Ik heb zelfs m'n grote, dure auto verkocht omdat ik te weinig geld had iedere maand en rijd nu in een onooglijk klein autootje rond, de trailer staat ook nog te koop..... en zo bezuinig ik steeds meer, alleen maar om m'n paard te kunnen houden

Een partner heb ik niet en m'n ouders zijn hoogbejaard..... ikzelf ook al eigenlijk

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:29

Paard rijden is geen hobby, paard rijden is een manier van leven. Er gaat bij mij heel erg veel tijd en geld inzitten en mijn hubbie moet dan ook wel eens op de rem trappen Maar de vakanties zijn heilig, en ik probeer ook wel het zo te regelen dat ik niet iedere avond weg ben.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:47

Ik laat me echt meeslepen. Misschien wel te, maar ik heb er plezier aan. Het kost me per maand een vermogen, geloof me. Ik ga het alleen niet uitrekenen, want dan schrik ik me dood. Fok ook regelmatig een veulentje 'want dat is zo leuk'. Is het ook, maar als je alle kosten optelt wordt je niet blij. Verkopen is niet mijn sterkste kant en dus lijkt het erop dat het veulen (paard 5)van dit jaar ook blijft. Vind dat natuurlijk niet zo erg want het is een plaatje en hij heeft een superkarakter (gaan we weer. Als je geinteresseerd bent in een Ronaldo x Krack C hengstveulen, kampioen CK Overijssel, PB je maar. Misschien verkoop ik dan ooit nog 'ns wat ). Ook nieuwe 2 paardstrailer gekocht, met natuurlijk een auto die 2 paardenkonten mag trekken. Startkaart, startgeld, veel dierenartskosten gehad dit jaar, nieuw (2dehands) zadel gekocht. Hmmm, ik ga het echt niet uitrekenen.
Aan de andere kant denk ik. Ik ben geen vakantieganger (kost ook een heleboel geld), kinderen komen er niet. Voor wie zal ik dan zuinig zijn? Dit is m'n lust en m'n leven. Ik geniet er met volle teugen van. O ja, en mijn partner, die is er net zo gek van als ik. Sommige mensen werken voor hun huis, vakantie of caravan, wij voor de paarden waar we elke dag plezier aan hebben. Ik zou het in een volgend leven zo weer doen. Nee, ik zou eerder beginnen en niet pas op m'n 30ste.

isabel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:25

Hoi,

Mijn vader en moeder betalen voor 2 pony's 180,- per maand
daar zit ook nog 8 x in de maand les in
Het zijn onze lease pony's
wedstrijden zijn meestal op de manege, anders kunnen we voor een paar euro de trailer van de manege lenen
www.jandolfing.nl
voor mijn verjaardag en sinterklaas, rapport vraag ik meestal geld voor nieuw dekje, nieuw hoofdstel enz
ik heb niet zoveel huiswerk, en ik ga ook niet al mijn vrije tijd aan de paarden besteden
mijn zus en ik doen samen met 2 paarden, dus dan gaat zij erheen en dan ik, zo hebben we ook nog tijd voor andere dingen

groetjes!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:31

ik heb ook nog die lieve paps en mams..
Ik heb sinds mn 9e mn pony en nu nog steeds (14), dus het is niet zo dat ik elke maand een ander beessie heb (wat jammergenoeg veel kinderen wél hebben) enne.. ik rijd eens per week les, daar moeten we met de trailer heen.. ook rijd ik wedstrijden, die jammergenoeg niet meer in de buurt zijn, dus min. een half uurtje rijden..
voor de rest staat ie ook voor de kar met mn ouders.. we hebben 2 karretjes (geen idee waarom )
enn.. hij staat sinds kort thuis, wat wel goedkoper is dan op de manege/ pensionstal.. maar de stal is net nieuw gebouwd enzo..

nu ik dit zo lees besteed ik eigenlijk best veel geld/ tijd aan mn paardje..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:33

Mijn paarden zijn mijn alles, ik heb voor hen gekozen dus moet ik ze ook voorzien van alle gemakken en goede verzorging. De standaard kosten zijn we allemaal kwijt....

Ik laat me wel mee slepen in die zin dat we begonnen met 1 paard 1 box en 1 hoekje weiland. Inmiddels heb ik 3 eigen paarden, een klein stalletje, verlichte buitenbak, 1 1/2 ha tot mijn beschikking en we groeien door, logisch...hoe meer je wilt, hoe meer je er in door groeit.

Nu willen we toch de stal definitief verbouwen, eenvoudig weg omdat deze veroudert is en niet meer naar wens is maar nog wel praktisch is.

Mijn man heeft een melkveehouderij bedrijf en probeert mij wel eens af te remmen maar dat is meer omdat ik heel impulsief kan zijn, zo ook met aankopen. Dus eigenlijk sleep ik mijzelf er wel erg in mee maar kan ik nog wel helder nadenken. Ik ga mezelf niet in de schulden steken voor mijn paarden/hobby. Alles komt hier in stappen, ik werk er hard voor en dat geld waar ik alles van doe (paarden kopen, tuigage, land, rijbak, lessen, vervoer etc) is door mijzelf verdient. Alles staat hier keurig direct betaald, geen afbetaling, geen schulden, geen leningen.

Daar ben ik nog het meeste trots op... Verder heb ik nog wel een beetje een setjes-tic...maar ook daarvoor geldt, belangrijke dingen eerst ...

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:29

Het is inderdaad een manier van leven. Ik weet dat het veel geld kost, hoeveel?? Geen idee, ik wil het niet weten ook. Ik kan zelf nog steeds eten en de hypotheek betalen!!
Ik weet wel dat als ik meer zou verdienen ik nog meer aan de paarden zou uitgeven dan dat ik nu al doe.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:43

Ik denk dat ik 160 euro per maand gemiddeld kwijt bent. 100 euro stalling en voer (2 pony's), 40 euro extra dingen (ontwormen, hoefsmid en de extraatjes die ik koop) en 20 euro voor lidmaatschap rijvereniging en lidmaatschap Vereniging Hackneyrijders Nederland. Gelukkig kost het wedstrijden rijden met de hackney's me verder niks, betaald de eigenaar, want dat is gruwelijk duur!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:44

*slik* haalde ik dat maar. Mijn lessen zijn al meer.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:26

mijn vriend heeft merel en ik willem.. dus hoor van hem geen geklaag.

ja het is vaak veel geld.. dan wil je dat weer hebben, dan is dat weer nodig.. ik ben per maand rond de 600-650 kwijt voor 2 paarden. stalling, voer, les, wedstrijd. dat kan de ene maand meer zijn en de andere maand weer minder.

dus we bezuinigen samen op andere dingen.. als de paardjes het maar goed hebben. koop liever een warme deken voor hun dan een nieuwe broek voor mezelf..

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:06

Het is al eerder gezegd: het is geen hobby maar een passie. Als het ‘maar’ een hobby was dan had ik het al gauw genoeg voorgezien gehouden. Maar ik zou nu gewoon niet meer zonder mijn paardje willen leven. Met mijn paard heb ik iets om te ontspannen en plezier mee te beleven, na een drukke werkdag.
In mijn omgeving hoor ik vaak zat mensen: na dit paard neem ik geen nieuwe meer! Dit verbaast mij altijd; want ik kan mij echt geen leven zonder m’n paard voorstellen! Ik zou niet weten wat ik met al die vrije tijd aan zou moeten

Het kost een hoop geld… Met de gewone maandelijkse lasten, dus stalling, lessen, hoefsmid, verzekering; ben ik zeker al wel 400 euro per maand kwijt. En dan rij ik nog niet eens wedstrijden, wat ik in de toekomst zeker wil gaan doen. Ik betaal dit zelf, wat prima te doen is met mijn baan. Ik woon nog wel bij mijn ouders (ben pas sinds juli afgestudeerd) en die zijn nu (vroeger niet) wel enthousiast over mijn paard, al vinden ze dat ik wat te veel tijd aan hem besteed…

Op het moment heb ik geen relatie, dus ik kan heerlijk zelf beslissen want ik met mijn geld en tijd doe. Mijn potentiële vriend moet me dus maar nemen zoals ik ben en dat is dus mét mijn paard. Ik stel mij zo voor dat het wel voordelen heeft als hij ook besmet is met het paardenvirus Want mij genezen van dat paardenvirus lijkt me niet mogelijk…

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:34

Ik kreeg op mijn 15e een pony van mijn ouders op voorwaarde dat ik alles zelf betaalde. Ik ben nu 23 en heb nu 1 paard en 2 welsh pony's. Ik huur een weiland voor 70 euro per maand (incl. water en stroom) en we hebben daar zelf een stal bijgebouwd. Soms zit ik wel eens krap met het geld ja. Maar mijn paarden zijn gewoon mijn passie zoals hier al vaker is gezegd. Maar aan de andere kant, ik ga zelden stappen, uiteten en meer van die dingen die andere mensen weer vaak doen en dat kost ook veel geld.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:11

Mijn fantasie gaat heel ver, maar in de werkelijkheid vind ik het wel meevallen, al hoor ik vaak van zou je dat nou wel kopen? heb je dat wel nodig? loopt het niet een beetje uit de hand?
Maar ik vind het meevallen, zolang ik alles kan betalen aan vaste lasten en nog overhou voor het potje als redje ziek word, vind ik het prima.
Mijn fantasie daarin tegen gaat wel redelijk ver.
Als k me rijbewijs heb ik een zown soort jeep, een mooie trailer. als k op mezelf ga wonen wil ik een klein boerderijtje of een huis met wei erbij. huiszelf hoeft niet groot.
En dan wil ik nog een stuk of 3 shetlanders erbij, wedstrijdjes gaan rijden, en alles zo mooi en goed mogenlijk hebben.
Maar goed dit is een droom, en of die ooit uit zou komen weet ik niet.
okeej als ik een baan heb, een leuk huisje, en plek voor 2 shetjes dan komt er zeker nog 1 bij. Maar voorlopig zit ik nog lekker thuis, en staat reddy prima waar ze nu staat en vind ik het prima zo.