Discussie, hoeveelheid krachtvoer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hoeveelheid krachtvoer per dag?

Tot 1 schep per dag,
1 (50%)
Tot 2 scheppen per dag,
Geen stemmen
Tot 3 scheppen per dag,
Geen stemmen
Tot 4 scheppen per dag,
1 (50%)
Meer dan 4 scheppen per dag,
Geen stemmen
Hoe vaak hooi 1 keer per dag,
Geen stemmen
2 keer per dag,
Geen stemmen
3 keer per dag,
Geen stemmen
meer dan 3 keer per dag,
Geen stemmen
hoeveel soorten krachtvoer 1 soort,
Geen stemmen
2 soorten,
Geen stemmen
3 soorten,
Geen stemmen
meer dan 3 soorten,
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

marloezzke

Discussie, hoeveelheid krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:06

Ik merk steeds vaker, hier op bokt, op stallen en op andere plaatsen waar het over paarden gaat of om paarden gaat, dat de hoeveelheden krachtvoer erg hoog liggen en de hoeveelhedden ruwvoer erg laag.

Mijn paard wordt 5 dagen in de week getraint, 1 dag krijgt hij rust, maar wel beweging in de vorm van een buitenrit of longewerk, op zondag gaan we meestal op wedstrijd.
Mijn paard krijgt:
‘smorgens, ½ schep brok (draversbrok van havens) en hooi,
‘smiddags ½ schep brok “ en musli (kruidenreformmusli van havens.)
‘savonds ½ schep brok en hooi.
Mijn paard staat overdag op de wei.

Mijn paard heeft hier echt genoeg aan en soms eigenlijk teveel, zijn voer wordt afgestemd op de trainingen, conditie en karakter.

Ik snap wel dat het erg moeilijk is om het goed af te stemmen, maar toch krijg ik soms het gevoel dat mensen denken dat meer krachvoer de oplossing is voor alles, vooral op rijtechnisch gebied.

Om je paard wat energieker te krijgen bestaan er ook andere dingen dan nog maar een schep brok erbij, je zou bijvoorbeeeld ook kunnen kiezen voor een andere samenstelling van je voer met andere soorten voer waar je paard meer energie uit kan halen in kleinere porties. Wanneer je paard snel dun wordt kun je ook kijkenn naar een andere optie bijvoorbeeld maisvlokken of iets dergelijks.

Ik ben van mening dat teveel voer niet goed is voor je paard.

Mijn vraag is dus wat vinden jullie er van, wat voeren jullie en vooral hoeveel?

Zusje

Re: Discussie, hoeveelheid krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:53

Voer is inderdaad per paard afhankelijk! Mijn ruin van 1.77 die onegveer in de zelfde training staat las jou paard krijgt 2 kilo per dag en dat is meer dan zat ...hij is net als zijn baasje..hij hoeft maar naar een kilo biks te kijken (ik dan een gebakje ) en het zit er al aan!

Een vriendin van mij had haar paard op een gegeven moment op 6 !! kilo staan en nog raar vinden dat hij niet voorwaarts was...nee misschien moet je dat niet met voer oplossen maar met consequent rijden en dus als been geeft reactie "afdwingen".
Nu is ze daar netjes mee bezig en het paard staat op de helft!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:56

Ik verbaas me ook regelmatig op wat de paarden aan brok krijgen
En verbaas me vaak net zo hard hoe weinig ruwvoer ze krijgen.

en dan maar klagen dat ie fris is.
Of koliek krijgt enz.

Mijn kwpn-er kreeg tussen de anderhalf en 2 kilo basis brok per dag
Toen hij M sprong en ook toen hij Z dresuur liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:00

helemaal mee eens, mijn paard krijgt over de dag verdeeld 1 kilo biks en 1 schep muesli (ook wortels). ik zie het ook geregeld dat mensen maar lekker kilo`s voeren, is niet nodig! het ruwvoer is veel belangrijker, daar kun je onbeperkt van voeren (in de meeste gevallen dan). daar bedoel ik geen kuil mee maar hooi. mijn shetje krijgt 2x per dag krap een 1/4 kilo biks (basis) en wortels en hooi.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:03

Ja mensen vergeten soms dat ze zonder voldoende ruwvoer het krachtvoer niet goed word opgenomen/verteerd.
Geef liever een plak hooi extra dan een kilo brok!!

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:05

onze shetties krijgen helemaal geen brok!!
de paarden die k rij die krijgen ong. 3 kilo over de dag.
hooi krijgen ze alleen savonds omdat ze overdag op de wei lopen
is het slecht weer en blijven ze binnen dan voert de boer ze smorgens
hooi en krijgen ze van hem zo veel dat ze daar de dag mee rondkomen!!
savonds krijgen ze dan nog een beetje van mij!!
1 van d paarden wil k iets gaan bijvoeren
omdat ze toch aan de magere kant blijft.
k had al rond gekeken op internet en wil ze
kruidenmelange bij gaan voeren.

LotusT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:06

Mijn paard ( grote friese ruin van 4,5 jaar) krijgt ong. 1 kilo over de dag en goed hooi. soms is het nog steeds een bommetje zo fris kan hij zijn

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:07

mijn paard wordt 6 dagen per week gewerkt en 1 dag staat ie volledig stil, dat is de dag waarop ik al mijn schoolwerk doe, als ik tijd heb zal ik hem nog effe in vrijheid laten, maar dat is niet altijd mogelijk.
Het is een KWPN er
Mijn paard krijgt:
's morgends en 's avonds het zelfde:
- 1 pavo kruidenmelange
- 1 kilo energy control
- 0,5 kilo stimix
- 0,5 kilo zemelen en haver te samen.

in totaal dus 6 kilo per dag.
bovendien krijgt hij van ruw voer zoeen 8 kilo per dag.

Is dit goed of niet? Ik vind het wel werken, mijn paardje blinkt mooi, is levendig, maar niet te levendig!, in de zomer krijgt hij ook weide gang, maar op dit moment zijn de weides gesloten voor de winter.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:08

De mijne krijgt nog veel minder . Het is een paard van 1.60, en hij krijgt 3/4 schep bix per dag. Hij wordt alleen niet zo intensief gereden, niet op hoog niveau, maar wel elke dag bijna. Daarbij krijgt hij de hele dag gras (staat op de wei) en 's avonds nog kuil. Hij moet ook niet meer krijgen want daar wordt hij zo hyper van als ie maar zijn kan . En ik heb ook het idee dat hij er al dik van wordt, als hij er naar kijkt.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:09

6 kilo! pfff dat krijgt de mijne in de week
Bij ons op stal krijgen ze 's ochtends kuil + brok, 's middags hooi + brok, 's avonds brok + wortels en voor het slapen gaan nog een keer kuil.

Op veel stallen zie je 2x ruwvoer en 3x brok. Als ze dat om te beginnen nou eens om zouden draaien... Ik krijg vaak het gevoel dat het belang van ruwvoer wordt onderschat. Zeker voor paarden die op houtmot staan is het erg belangrijk om voldoende ruwvoer te krijgen.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:10

Ik heb een pittige haflingermerrie die veel hooi etc. krijgt, maar weinig krachtvoer, omdat ze dan gewoon té druk is .
Mijn fries merrie, heeft juist meer krachtvoer nodig. Ze krijgt denk ik minimaal 2 kilo verdeeld over de dag, en niet heel erg veel hooi.
Ze krijgt dan biks, beetje haver en muesli.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:10

Tot zo ver dus nog weinig discussie

Iedereen is het met je eens, en ikke ook hoor..... Onze stalhouder wil ook nog al graag veel brok voeren, naar al veel voordroog en weidegang. Mijn paard staat momenteel op rust, al 9 weken nu, maar ik heb em gezegt dat ie over de hele dag maar 1 kilo (sport) brok mag hebben, naast hooi en weidegang. De stalhouder vindt dat ergens te weinig, maar gelukkig doet ie t wel.

In volle training is het 1,5 kilo over een dag, 3/4 kilo muslie (eigenlijk meer voor de lekkerheid) en hooi en weidegang.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:11

hoi
Mijn paard krijgt 2 kilo musley kruidenmelange en 5 plakken hooi.
dan krijgt hij ook nog brood briun en snoepjes

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:17

Ha! Ik was de eerste met reageren, maar ik typ zo langzaam dat er al vele voor me zijn. Maar goed, mijn verhaal;
Ik heb 2 pony's: Dartmoor van 1.15m en Welsh-Cob van 1.50m. Ze staan momenteel van +/- 10.00 tot 18.00 buiten, van +/- 12.30 tot 14.00 en 16.30 tot 18.00 op de weide. De wei is vrij schraal, dus krijgen ze als ze op de bak staan 2x een plukje hooi. Bij binnenkomst om 18.00 krijgt de Cob 1,5 kilo hooi, 1 appel en een wortel en suplementen (biotine, kompleet supl., glucosamine en kof-eze). De Dartmoor krijgt 0,5 kilo hooi, 1 appel en een klein worteltje en suplementen (biotine en kompleet supl.). Om +/- 22.30 krijgt de Cob nogeens 2 kilo hooi en de Dartmoor 1 à 1,5 kilo hooi. 'S ochtends om 08.00 krijgen ze beide 1 appeltje, 1 wortel en de Cob 1 kilo hooi en de Dartmoor 0,5 kilo hooi.

Ze krijgen beide geen brok, ze werken niet tot nauwelijks en de Cob is hoefbevangen geweest, vandaar de suplementen voor de broodnodige vitamines en mineralen/sporenelementen. Op de Cob rij ik gewoonlijk recreatief, maar niet dagelijks en momenteel vanwege rugproblemen aan mijn kant en artrose aan zijn kant helemaal niet. De Dartmoor moet tzt voor de kar komen, maar doet nu nog voornamelijk dienst als grasmaaier.

Oja, voor de volledigheid....beide pony's zijn ruim 10 jaar.
Ik ben het wel met je eens, de meeste paarden en vooral de pony's krijgen teveel (kracht)voer. Voordat mijn Cob hoefbevangen werd gaf ik hem ook +/- 1 kilo brok (verdeeld over de dag), terwijl hij ook volop hooi kreeg en een paar uur per dag (toen +/- 8 à 10 uur!!) op de wei. Ik reed wel op hem, maar echt werken deed hij dus niet, gewoon een uurtje recreatief rijden is over het algemeen niet echt werken voor een pony/paard.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:18

met brok doe ik zuinig aan
ik voer Equiral stud en sport
mijn paard (1.62) krijgt 2 x daag's 1 schep sportbrok (als ze een rusdag heeft ¾ schep stud)
de (E) pony krijgt 2 x daags een halve schep studbrok
en de kleintjes (2x mini en 1 Welsh) krijgen met z'n allen 2 x daags ¾ schep stud
verder krijgen ze 4 keer per dag (buitenlands) hooi van hele goede kwaliteit en ze staan op vlas met stro zodat ze nog wat te knabbelen hebben
en in de winter tussen de midag een schepje luzerne
zomers staan ze 6 a 7 uur op het gras en dan krijgen ze de helft minder hooi en minder brok

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:23

Ik voer pavo kruiden melange en pavo energy control. ' s ochtends van beide een halve schep en 's avonds ook weer van beide een halve schep. Daarbij krijgt hij een halve kilo wortels. Ook staat hij overdag buiten (als het weer het toelaat) en onbeperkt hooi.
Hij doet het hier erg goed op. Vervet niet en heeft zat energie!

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:28

Wij kijken ook erg naar het paard we hebben een c- pony die staat op een halve kilo, maar ook 2 kleine paarden staan op een halve kilo per keer, een merrie (1.75 ook flink in de training) op 2 kilo per keer en Ric dan op 1 kilo per keer!
Er wordt bij ons 2x per dag krachtvoer gevoerd en daarnaast ruim voldoende ruwvoer!
Ze zien er allemaal netjes uit...ja het ene paard kan meer hebben dan het andere paard

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:37

blijkbaar voer ik dus veel!
Mijn paard word wel intensief gereden, hij is ZZ zwaar niveau, en word wel behoorlijk getraint, 6 dagen in de week dus, 5 dagen echt trainen en 1 maal lichter werk, vooral op ontspanning. Bovendien wordt hij 1 of 2 maal in de week getraint op stang en trens, dan is het zeker zwaar. Maar ik vind het precies net goed, wat hij krijgt, hij heeft een tevreden koppie, wordt niet zo snel te heet of zo, maar kan wel lang werken, je kan hem echt niet moe maken! Hij blijft voor je werken! Hij blinkt ontzettend, en stata net goed, niet te dik, maar je kan nog zijn ribbetjes een beetje zien, dus dan krijgt ie toch niet te veel denk ik. Ik pas wel op dat ie niet modder vet wordt!
Op mijn site in mijn onderschrift staan foto's van hem, je moet op jeweltje klikken.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:53

ik ben het ermee eens dat erg tegenwoordig erg veel krachtvoer gegeven wordt. ik zie het bij ons op stal ook. paarden die niet veel hooi van de eigenaar mogen, maar wel 3 kg. bix.
paarden die bijv. vorig jaar niet naar buiten konden i.v.m. sneeuw, maar wel de normale hoeveelheid brok kregen. en het nog gek vinden dat ze hierna vliegles kregen bij het rijden .
mijn paard kreeg op de vorige stal ook een aantal kg. brok en 3x per dag kuilvoer.
totdat we erachter kwamen dat mijn paard door maagproblemen ging luchtzuigen. ik heb toen van 3 dierenartsen te horen gekregen dat je altijd zo min mogelijk krachtvoer moet geven en het liefst onbeperkt hooi. het hooi houd de darmen goed bezig waardoor krachtvoer beter opgenomen kan worden.
mijn paard krijgt nu granenmix en muesli met extra veel vitaminen en energie. hier hoef ik dan niet zoveel van te geven. hij krijgt nu onbeperkt hooi en max. 1 tot 1,5 kg. krachtvoer per dag. Minder kan niet want dan haalt hij er niet genoeg energie uit.
als hij niets doet wordt het krachtvoer gehalveerd.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:56

Otto kreeg altijd 4 kilo op een dag, maar sinds we op de nieuwe stal staan krijgt hij 2 kilo, waarvan 1 kilo prestatiebrok is en 1 kilo onderhoudsbrok. Zijn broertje krijgt wel 4 kilo per dsag, gewoon omdat hij het nodig heeft om aan te sterken. Allebei krijgen ze volgens mij 3 keer per dag ruwvoer.

Als ik het zo lees, kreeg hij vroeger wel teveel voer. Hij werd ook een beetje dik.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:58

willem krijgt een kilo of 15 kuil nu en 2 x 3/4 vipagraan en 1/4 pavo al sports, ben er pas een paar dagen mee bezig, merk er nu nog nix van datie minder energie zou hebben.

onze training is niet intensief.. wil gewoon datie lekker de hele dag wat te doen heeft en dat die darmen blijven werken.

toen hij nog op alleen 3 kilo pavo all sports stond had hij regelmatig last van krampen.. dus vandaar dat ik die brok gewoon het liefst helemaal weg heb.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:03

Quell staat nu op rust en krijgt nu nog 1.5 kg (brok/musli) per dag en véél hooi.

Stan krijgt een paar handjes per dag aan krachtvoer, hij doet weinig, dus heeft het ook niet echt nodig. Ook hij krijgt veel hooi en uiteraard krijgen ze wortelen.

Heb niet echt het idee dat ze wat tekort komen

BTW: als Quellian gereden wordt, dan krijgt ze wel meer. Moet alleen nog even kijken wat ideaal is, aangezien madame nogal wat pit heeft

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:30

Mijn nrps merrie van 25 jaar oud en die 1 x per week een stap rondje doet krijgt 3x per dag een 1/4 basis brok en 3 x per dag hooi.

Mijn paard van 170 krijgt 2x per dag een flinke schep havens granen mix en 1x een schep power mix met elektrolyten. Ongeveer 3 a 4 kilo krachtvoer dus.
Daarnaast krijgt hij 4 x per dag een plak hooi.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:36

Mijn Tinker van 9 jaar oud, ong. 650 kg en die regelmatige (3 á 4 keer per week) arbeid verricht in de categorie matig tot zwaar.. krijgt per dag:
Als ze hele dag op stal staat:
5 keer per dag een halve plak hooi
4 keer per dag een halve schep basisbrok..

Als ze overdag op de wei gaat krijgt ze
3 keer per dag hooi en 2 keer per dag brok..

Hier heeft ze denk ik genoeg aan... Maar ik ga binnenkort uitrekenen wat ze nodig heeft per dag aan o.a eiwitten. Dan weet ik zeker of ze genoeg krijgt per dag..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:00

Mijn NRPS'er (1.56 m, Arabier x draver) krijgt per dag - wanneer hij volop in training is - het volgende:

1.5 schep draversbrok (Havens) over twee voerbeurten verdeeld
1 schep Fyto Gold mengeling (Garvo)

Hij loopt klasse 3 endurance (tot nu toe wedstrijden tot 100 km) en werkt normaal gesproken vijf dagen per week een uur (longeren, dressuurtraining) tot soms drie uur (trainingsrit). Na een zeer intensieve training of op een wedstrijddag krijgt hij tot een kilo extra van die mengeling. Daarnaast krijgt hij op zo'n dag vaak nog slobber: Pavo kruidenmelange met water.

Op dagen dat hij niets doet (behalve in de wei of paddock lopen) krijgt hij de helft van wat hij normaal krijgt. En momenteel doet hij al een paar maanden niets vanwege een blessure, nu krijgt hij iedere dag een handje brok en twee handjes mengeling 'voor de lekker'.

Het belangrijkste element van zijn voedselpakket is echter voordroog ('kuil') of hooi. Daar krijgt hij drie keer per dag een aanzienlijke hoeveelheid van (ook als hij weidegang heeft). Ik heb het nooit gewogen, maar stel dat hij de hele dag op stal zou staan, dan zou hij bijna continu iets te knabbelen hebben. En ook hiervoor geldt: zoveel als hij op kan op een wedstrijddag of andere intensieve dag.

Het belang van ruwvoer wordt door sommige mensen zwaar onderschat. Ruwvoer is de basis, krachtvoer is 'slechts' aanvulling. De stelregel zou IMO moeten zijn: eerst terug in krachtvoer en pas dan terug in ruwvoer, zeker als je paard (plotseling) relatief weinig arbeid hoeft te verrichten. Hij kan anders nergens naartoe met de energie die hij uit het krachtvoer haalt en dat kan vervelende gevolgen hebben, bijvoorbeeld een onnodig heet of onhandelbaar paard, of het kan op zijn spieren slaan (spierbevangenheid).

Ruwvoer zorgt ervoor dat de darmen actief blijven. Dat is het meest natuurlijk voor een paard, wilde paarden grazen de hele dag door en hun darmen werken daardoor ook de hele dag door. Verder is het ook gezond voor een paard om een groot aantal kauwbewegingen per dag te maken. Bij het eten van ruwvoer gebeurt dat meer dan bij het eten van hapklare brokken.

En ik snap heel goed dat we onze paarden niet 1-op-1 kunnen vergelijken met wilde paarden, maar daarmee blijft ruwvoer nog wel het belangrijkste element van paardenvoeding.

Overigens staan we op een stal waar de stalhouders dezelfde uitgangspunten hanteren als ik, namelijk 'voer naar arbeid' en 'ruwvoer boven krachtvoer'. Momenteel staan we tijdelijk ergens anders i.v.m. revalidatie en daar gaat het precies hetzelfde. Geen onenigheid dus over de hoeveelheid en soort voer, erg prettig.