wie weet raad met deze bolle

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

wie weet raad met deze bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:13

sinds een paar dagen staat e bij ons een haflinger opstal echt een bolle. omdat we z'n naam niet mweten heb ik em maar gewoon bolle genoemd. nou heb ik er al een keer op ''gereden'' hij is zo rond dat je er gewoon afglijdt( gebeurde ook) asl hij de hoek om gaat. verder loopt hij ondanks z'n bouw( het is echt zo'n ouderwetse bomentrekker) ontzettend mooi indraf want in galop wil hij niet

dus heb ik een paar fraagjes
hoe blijf ik zitten ik dacht zelf aan achter de longeersingel gaan zitten( we hebben er namelijk geen tuig voor eigenaar heeft hem gewoon neegekwakt)

hoe maak ik hem wat minder angstig

hoe krijg ik hem in galop bij het longeren of freestylen zonder hem rot te laten schrikken.

kan je wel op zo'n bomentrekker rijden

verder is het een ontzettend lief dier die de drie minuten dat ik op hem zat meteen het bit aannam ondanks zijn gigantisch dikke nek

ik heb trouwens volle toestemming om alles te gaan doen met hem( niemand anders doet het eigenaar isspoorloos en de stalhoudester heeft het veel te druk)

wie weet er raad met deze bolle

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:18

hmm, wat een eigenaar zeg.. goed dat jij ervoor zorgt!

ik denk dat je er wel gewoon op kunt rijden hoor, we rijden toch ook op andere tuigpaarden

hoe blijf je erop zitten.. sja, ik zou zeggen, idd een longeersingel erop (evt dekje eronder) en gaan.. ook manen vasthouden, als dat gaat.. en het gaat vanzelf beter hoor, dat is het echte rijden

hoe je 'm in galop krijgt, als je erop zit gewoon goede hulp geven en zitten blijven en stem erbij, zegmaar 'gaaaaaaaaaaaaalop' meestal lukt dat wel..

Hoe je hem minder angstig maakt.. Hmm, ik denk dat hij zo bang is omdat er vrij weinig mee gedaan is.. (althans, dat denk ik omdat de eigenaar nu ook niet komt) Ik zou gewoon zoveel mogelijk tijd in hem steken, dan komt het vanzelf wel goed denk ik.. Hij is nieuw, vreemde omgeving, vreemde mensen.. Zou jij niet ook een beetje angstig zijn?

Iig, superveel succes!! plaats je een keer foto's, begin nu aardig benieuwd te raken!

abeltje_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:22

ook een nieuw vraagje hij vind het nogal griezelig als ik opstap( of meer opspring omdat hij geen zadel heeft) ik stap al op met een krukje nu maar toch blijft hij wat draaien zodra ik m'n handen zo leg dat ik opwil stappen, is dit angst want asl ik zit is hij meteen super braaf of is het gewoon uitproberen want toen iemand hem vasthield draaide hij veel minder

Vayo

Re: wie weet raad met deze bolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:27

Hoi,

Allereerst goed dat je de zorg op je neemt, maar kijk er wel mee uit hé. Stel dat het paard een blessure oploopt tijdens het rijden ofzo! Ik zeg niet dat je er niet op moet rijden, maar wel dat je uit moet kijken

Natuurlijk kun je op zo'n breed paard rijden!!! Je zegt dat het paard angstig is. Ga gewoon elke dag eens lekker wat aan de hand wandelen, zodat ze aan verkeer ed went. Nooit straffen als ze bang.

Probeer haar ook eens te longeren (los in een afgezet stuk of aan de longeerlijn). Oefen daarbij gelijk de overgangen, geef dus stemcommando's. Je kunt best longeren met een zweep. Schrikt ze hiervan moet je het gewoon negeren. Geef haar wat tijd om eraan te wennen. Zo kun je dus ook het stemcommando voor de galop oefenen. Dat kun je dan later weer gebruiken om onder het 'zadel' de overgang te leren.

Succes!!!

abeltje_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:31

bedankt maar hij is niet angstig voor verkeer maar op een andere manier. hij vindt het als je zijn stal binnekomt super eng als je hem verder dan z'n hoofd aan wil raken als je hem dan met snoepjes overhaalt en z;n hoofdstel inhangt dan is die angstig heid voor jou

weer over raar paard hebben we staan he

abeltje_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:32

oh en de overgang van draf naar galop weten jullie ook hoe ik dat van de grond af voor mekaar krijg zonder dat ik hoef te slaan of te laten schrikken het is al zo;n onzeker beestej
hij loopt je zelfs asl je hem wegjaagt bijna omver

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:39

bomentrekker? Nou ja zeg...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:10

Misschiemn moet je ook even wachten met de galop totdat hij je meer vertrouwd - als hij zo ineens veel aandacht krijgt moet hij daar even aan wennen....

Het opstappen rustig oefenen - liefst met een krukje en iemand die 'm vasthoudt - als dat lukt kun je weer een stapje verder...

Longeren is ook een hele goede oefening - leer 'm daarbij op je stemhulp te reageren....halt stap draf dus geen braaf er tussendor roepen, want dat begrijpt ie niet...

succes in idd oppassen met wat je doet - want het is niet jouw paardje natuurlijk

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:12

Ik zou voorlopig nog helemaal niet willen galopperen als ik jou was, eerst maar eens rustig vertrouwen opbouwen aan de hand en longe, daarna met longeren de galop erbij pakken en als dat lukt onder het zadel pas.

Met longeren is je lichaamshouding heel belangrijk, let goed op waar je zelf loopt, als je voor zijn hoofd komt heb je een remmende werking, meer naar zijn kont gericht heb je een drijvende werking.
Ook hoe je staat is hierbij erg belangrijk, als je zelf maar een beetje sloom in het midden staat met afhangende schouders gaat je paard niet naar voren, goed rechtop staan en energiek meelopen helpt meer motiverend.
Voor het aangalopperen een stemhulp (gaaaalop) aangezien je het hem onder het zadel later ook weer wil laten doen, en wat ik zelf vaak doe is in de bak "meegalopperen" dus zelf ook zo'n soort sprongetje maken en hup daar gaat ie.

Wat betreft het opstijgen vanaf het krukje; maak het vertrouwder, ik heb zelf een enorme panieker, als het te bedreigend wordt gaat hij ook dribbelen of proberen weg te vluchten, dus gewoon op het krukje staan, lekker borstelen, kriebelen, lekker met je handen over zijn rug een keer tegen hem aanleunen en niet elke keer opstappen. Dus ook eens gewoon vanaf het krukje alleen maar poetsen en daarna gaan wandelen. Niet elke keer alleen maar willen opstappen.

Veel succes, het klinkt als een leuke uitdaging, maar vraag zeker om hulp als iets niet lukt. Een paar ogen extra ziet veel beter jouw lichaamstaal dan wanneer je zelf bezig bent.

mariana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:52

Ik sluit me volledig bij Bjarni aan.
Ik vind het belangrijk om eerst wederzijds vertrouwen op te bouwen en niet zomaar op een angstig paard te gaan rijden. En vertrouwen opbouwen gaat nog steeds het beste vanaf de grond; longeren, vrijwerken, wandelen noem maar op.
Ik zou ook rustig beginnen gezien de omvang van het paard. Als hij echt te dik is niet meteen vol aan de bak want met al dat gewicht is dat veel te belastend.
Ik zou gewoon lekker zo vaak mogelijk met hem aan de slag gaan en vooral alles rustig opbouwen en ervan genieten want dat straal je uit naar je paard.
Heel veel succes, het gaat je vast lukken!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 11:23

heel erg bedankt voor jullie reacties

isabel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:55

hallo,

OKE HO STOP!

je zegt dat de pony erg angstig is
dan kan komen doordat ze bijv. jou nog niet goed kent
ga dus eerst een vertrouwensband met haar opbouwen (ik heb ervaring met sulk soort pony's )
elke dag even uit stal halen, poetsen, haar laten spelen met de borstels enz
als ze niet meer zo angstig is, en aan jouw gewend is, kun je haar misschien een paar keer gaan longeren met iemand erbij die er verstand van heeft
als dit goed gaat, kan je het beste een instructrise erbij halen, en les nemen.
zij kan je misschien ook helpen om een goed passend zadel te vinden voor deze bolle. (verzin a.u.b. een andere naam )
je kan zoeken naar een tweedehands zadel, die kan je ook vinden bij divoza
en niet meer op deze pony springen zonder zadel, er kan beter iemand je even een voetje geven
misschien kan je verder een advertentie op marktplaats zetten met foto's van deze pony. misschien herkennen mensen deze pony, en weten wat voor verleden hij heeft gehad.
kan de "stalleider" echt geen contact met de eigenaar opzoeken?

hopelijk heb je wat aan mijn tips
succes ermee! ( wat een vreselijke eigenaar trouwens!, betaald hij wel de huur enzo, en ben jij aangewezen door hem/haar om deze pony te verzorgen?)

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:10

Citaat:
ik heb trouwens volle toestemming om alles te gaan doen met hem( niemand anders doet het eigenaar isspoorloos en de stalhoudester heeft het veel te druk)

Van wie heb je dan toestemming?

Iig, ik zou het heel rustig aan doen met dit paardje, rustig aan opbouwen, wat conditie opbouwen, longeren, wandelen, noem maar op zo kan hij/zij je ook wat beter leren kennen en vertrouwen.

Zulke grove paarden hebben het nogal moeilijk om te galopperen in een kleine ruimte, vaak gaan lange, rechte stukken beter, althans, dat is mijn ervaring met zo'n paard (kruising shire x tinker)
(en nou niet meteen naar buiten gaan om te gaan crossen zonder zadel...)

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:16

Is het paard uberhaupt wel ingereden?!

IK zou het heel rustig aanpakken/opbouwen, en heel goed controleren of je eigenlijk wel toestemming hebt! Niemand anders dan de eigenaar kan dat nl doen.
Sluit ook heel goed uit dat jíj straks niet de rekening voor de stalling krijgt, omdat jíj de daadwerkelijk zorg op je neemt van dag tot dag. In ieder geval ben je hierdoor (door die daadwerkelijke dagelijkse zorg op je te nemen) wettelijk aansprakelijk, dus voor schade die het paard aanricht!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 11:57

ik zet er zo foto's van bolle op

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 13:46