Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

sidneylover schreef:Hoe komt het eigenlijk dat een pessoabit scherp inwerkt als je die op twee teugels pakt en op een teugel niet ?

sidneylover schreef:Ik zag er pas iemand mee rijden en die had alle twee de teugels erg strak vandaar dat ik er eens naar vroeg. Heeft het dan eigenlijk dezelfde werking als een stang en trens ?
sidneylover schreef:Ik zag er pas iemand mee rijden en die had alle twee de teugels erg strak vandaar dat ik er eens naar vroeg. Heeft het dan eigenlijk dezelfde werking als een stang en trens ?
Delphi schreef:sidneylover schreef:Hoe komt het eigenlijk dat een pessoabit scherp inwerkt als je die op twee teugels pakt en op een teugel niet ?
Als je aan de tweede teugel (die aan de onderste ring zit) 'trekt' krijg je een hefboomwerking. Het is dus een bit dat je makkelijk kan misbruiken. Ook is het een bit waar je je paard goed mee kan verpesten als je niet weet waar je mee bezig bent!!!
En mexicaanse neusriem is eigenlijk voor paarden die de mond willen open doen tijdens het rijden. Dan krijgen ze extra druk op de neus. Ik zou niet met een mexicaanse neusriem gaan rijden omdat je hem mooit vind!!!
Maar waarom wil je misschien met zo'n bit gaan rijden? Ik zou zelf niet zomaar naar een ander (en vooral niet naar een veel scherper inwerkend) bit pakken. Ik weet de reden niet, maar als je rijtechnische problemen hebt kun je dit beter rijtechnisch oplossen met les van een goede instructeur. Als je in zo'n situatie zit als M3isSi3j kan ik het wel goed begrijpen. Maar zij gebruikte dan de onderste teugel dan ook alleen als het paard even te fel werd.
En vooral als je hier vraagt wat een pessoabit eigenlijk inhoud en waarom de tweede teugel zo sterk kan inwerken denk ik niet dat het verstandig is om aan zo'n bit te beginnen!!! Als je zo'n bit gebruikt zonder dat je weet waar je precies mee bezig bent kun je je paard echt verpesten!!!
Maar dan hoop ik wel dat degene die je bedoelt weet waar ze aan begint.sidneylover schreef:dat ziet idd niet zo prettig uit, ik zal het meisje dat ik bedoel deze informatie eens laten lezen.
En als zij wel rijtechnische problemen heeft en daarom dat bit wilt aanschaffen zou ik haar adviseren goed les te nemen. Misschien wel een lesje bij jouw instructeur ofzo