Pessoa bit en Hoofdstel met mexicaanse neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Pessoa bit en Hoofdstel met mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:33

Zou iemand iets meer kunnen vertellen over de inwerking van een pessoabit, en hoe bevalt jullie dit bit ?

Ik vind een hoofdstel met een mexicaanse neusriem erg leuk, maar kunnen jullie daar ook iets meer over vertellen, of het echt veel pitiger werkt wantdat hoeft van mij niet, en hoe bevalt het jullie ?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:39

Ik heb een periode met pessoabitje gereden. Mijn paardje had een blessure en mocht alleeen stappen. Het werkt koud, ze werd drukker en wou meer werken. Ik mocht alleen op het harde stappen dus ging elke dag langs de weg het bos in. In het begin ging het super nadat we langer stapte en het kouder werd ging ze steeds meer etteren. Bij elke fietsen, blaadje of briesje begon ze op der plek te draven, kwam ze met 4 benen van de grond en wou ze aan de ren gaan. Ik hielt der meestal gewoon bij me maar het een keertje fout gegaan: ik reageerde te laat en ze vloog in galop, in het donker door de spits heen de rijksweg over.

Toen heb ik besloten dat het niet zo verder ging en een pessoabitje aangeschaft. Ik reed hem met dubbele teugel: eentje op de bitring en een andere teugel op het onderste ringetje. Op deze manier erkte het bitje vrijwel het zelfde is als mn eigen trensje als k alleen op de bovenste teugel reed. Op het moment dat ze weer onder mn me vandaan zou lopen en ik der in geen mogelijkheid meer terug kon krijgen zou ik die andere teugel oppakken. Dit heb ik 1x moeten doen!

Het voordeel van dit bitje is dat je he niet hoeft te gebruiken met scherpe inwerking als he tniet nodig is. Het nadeel hiervan is dat veel mensen niet met dubbele teugel kunnen rijden.

De mexicaanse neusriem werkt ook scherper in dan een engelse neusriem. Bij een engelse neusriem word de zelfde druk over de hele neus verspreid, bij een mexicaanse neusriem komt de druk op 1 punt te staan, wat heb scherper maakt.

Ik vind het mooi als mensen hun paardje met eenvoudige hulpstukken netjes kunnen rijden, pas als het echt nit anders kan moet je hiervoor kiezen!

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:08

Bedankt voor je reactie, ik vind een mexicaanse neusriem wel heel sjiek staan maar ik denk dat ik dan toch maar voor een gewoon hoofdstel ga, was niet bedoeld om een scherpe inwerking te krijgen meer gewoon voor de sier.

Hoe komt het eigenlijk dat een pessoabit scherp inwerkt als je die op twee teugels pakt en op een teugel niet ?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:18

omdat de 2de teugel aan de onderste ring zit. Dit zorgt ervoor dat het en hefboomwerking heeft. Weet niet of je wel eens natuurkunde heb gehad: maar heftboom zorgt ervoor dat je met minder kracht meer kracht kan zetten.. Ofwel: de hefboom verdubbeld jou kracht. Verder trek je aan het bakstuk waardoor er meer druk komt te staan op het kopstuk en het paard dus ook meer druk krijgt achter zn oren.

kortom: een gevaarlijk bitje voor mensen die e rneit me eom kunnen gaan.. eentje die je eigelijk dus gewoon moet boycotte

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:26

Ik zag er pas iemand mee rijden en die had alle twee de teugels erg strak vandaar dat ik er eens naar vroeg. Heeft het dan eigenlijk dezelfde werking als een stang en trens ?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:27

sidneylover schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat een pessoabit scherp inwerkt als je die op twee teugels pakt en op een teugel niet ?

Als je aan de tweede teugel (die aan de onderste ring zit) 'trekt' krijg je een hefboomwerking. Het is dus een bit dat je makkelijk kan misbruiken. Ook is het een bit waar je je paard goed mee kan verpesten als je niet weet waar je mee bezig bent!!!

En mexicaanse neusriem is eigenlijk voor paarden die de mond willen open doen tijdens het rijden. Dan krijgen ze extra druk op de neus. Ik zou niet met een mexicaanse neusriem gaan rijden omdat je hem mooit vind!!!

Maar waarom wil je misschien met zo'n bit gaan rijden? Ik zou zelf niet zomaar naar een ander (en vooral niet naar een veel scherper inwerkend) bit pakken. Ik weet de reden niet, maar als je rijtechnische problemen hebt kun je dit beter rijtechnisch oplossen met les van een goede instructeur. Als je in zo'n situatie zit als M3isSi3j kan ik het wel goed begrijpen. Maar zij gebruikte dan de onderste teugel dan ook alleen als het paard even te fel werd.

En vooral als je hier vraagt wat een pessoabit eigenlijk inhoud en waarom de tweede teugel zo sterk kan inwerken denk ik niet dat het verstandig is om aan zo'n bit te beginnen!!! Als je zo'n bit gebruikt zonder dat je weet waar je precies mee bezig bent kun je je paard echt verpesten!!!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:29

sidneylover schreef:
Ik zag er pas iemand mee rijden en die had alle twee de teugels erg strak vandaar dat ik er eens naar vroeg. Heeft het dan eigenlijk dezelfde werking als een stang en trens ?

nee want bij een S&T rij je met een dubbel bit, dit is mar 1 bitje. Het verschil tussen stang en trens is dat hierbij eerst de trens in zn mond doet en dan de stang, de inwerking is eigelijk nog vriendelijker dan die van het pessoabitje..

Als je allebij de teugel strak heb kan je net zo goed de bovenste ervan halen want deze heeft dan toch geen werking.. Beter gewoon de onderste los laten

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:31

sidneylover schreef:

Hmmm daar kun je het niet helemaal mee vergelijken. Met een stang en trend kun je de onderlegtrends en de stang onafhankelijk van elkaar gebruiken. Met een pessobit of bijvoorbeeld een pelham kan dat niet echt. En als je dus met beide teugels strak werkt rijd je de hele tijd op een hefboomwerking en dit is absoluut niet fijn voor je paard.

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:35

Delphi schreef:
sidneylover schreef:

Als je aan de tweede teugel (die aan de onderste ring zit) 'trekt' krijg je een hefboomwerking. Het is dus een bit dat je makkelijk kan misbruiken. Ook is het een bit waar je je paard goed mee kan verpesten als je niet weet waar je mee bezig bent!!!

En mexicaanse neusriem is eigenlijk voor paarden die de mond willen open doen tijdens het rijden. Dan krijgen ze extra druk op de neus. Ik zou niet met een mexicaanse neusriem gaan rijden omdat je hem mooit vind!!!

Maar waarom wil je misschien met zo'n bit gaan rijden? Ik zou zelf niet zomaar naar een ander (en vooral niet naar een veel scherper inwerkend) bit pakken. Ik weet de reden niet, maar als je rijtechnische problemen hebt kun je dit beter rijtechnisch oplossen met les van een goede instructeur. Als je in zo'n situatie zit als M3isSi3j kan ik het wel goed begrijpen. Maar zij gebruikte dan de onderste teugel dan ook alleen als het paard even te fel werd.

En vooral als je hier vraagt wat een pessoabit eigenlijk inhoud en waarom de tweede teugel zo sterk kan inwerken denk ik niet dat het verstandig is om aan zo'n bit te beginnen!!! Als je zo'n bit gebruikt zonder dat je weet waar je precies mee bezig bent kun je je paard echt verpesten!!!

Ik was er ook helemaal niet van plan om er mee te gaan rijden maar ik zie er dus wel eens mensen mee rijden, en iemand die ik ken wilde ook zo'n bitje kopen maar dat kan ik haar dan dus maar beter afraden.

En van die mexicaanse neusriem, ik was ook al niet meer van plan dat hoofdstel te kopen.

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:38

Het is dus NIET voor mezelf maar ik was gewoon eens nieuwschierig omdat ik iemand ken die het wilde kopen. Ik zou daar zeker nooit aan beginnen maar ik heb ook geen problemen met rijden en heb hele goede instuctie, ik rij mijn eigen paarden op simpele watertrensen en bustrensen

Vayo

Re: Pessoa bit en Hoofdstel met mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:40

@ sidneylover: dan is het goed Maar dan hoop ik wel dat degene die je bedoelt weet waar ze aan begint.

Hmmm en natuurlijk kun je elk bit misbruiken, maar een bit met een hefboom werkt nog even veel harder in. Nu heb ik even een heel mooi voorbeeld van hoe je een bit met hefboomwerking kunt misbruiken.

Kijk eens op www.marktplaats.nl bij paarden/overige en typ linksbovenin (onder Alles) eens 'fjorden' in. Kijk dan eens bij die fjordenruin uit kaatsheuvel.
Let eens op waar de teugel aan bevestigd is...... Ze rijd met één teugel, maar die zit dan wel vastgemaakt aan de onderste ring (dus met hefboomwerking).

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:45

dat ziet idd niet zo prettig uit, ik zal het meisje dat ik bedoel deze informatie eens laten lezen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:51

sidneylover schreef:
dat ziet idd niet zo prettig uit, ik zal het meisje dat ik bedoel deze informatie eens laten lezen.

Doe dat maar!!! En als zij wel rijtechnische problemen heeft en daarom dat bit wilt aanschaffen zou ik haar adviseren goed les te nemen. Misschien wel een lesje bij jouw instructeur ofzo