Laarzen vraag!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenvB

Laarzen vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:26

Hallo allemaal!

Ik heb zelf een paar leren rijlaarzen van Petrie en wat mij opvalt is dat er altijd na het rijden een soort wittig "vetlaagje" aan de binnenkant van mijn laarzen zit. Van waar je contact hebt met de flank met het paard.

Heeft iemand tips over hoe dit vetlaagje het beste te verwijderen?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:29

met zadelzeep en dan even inwrijven met stubben hamanol.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:36

Gewoon met een sponsje met warm water en zadelzeep. Het wittige laagje wat erop zit is de vetlaag van het paard. Het is heel makkelijk te verwijderen.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:37

Ik gebruik van die doekjes. Ik weet het merk niet, maar die zitten in van die oranje pakjes apart verpakt... Werkt super !!

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:42

Ludora schreef:
Ik gebruik van die doekjes. Ik weet het merk niet, maar die zitten in van die oranje pakjes apart verpakt... Werkt super !!

belvoir mss?

sanne_

Re: Laarzen vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:49

LiSSy schreef:

Gebruik geen zadelzeep! Een laars bestaat uit een binnen- en buitenlaag leer, die tegen elkaar gestikt en geplakt zitten. Zadelzeep lost langzaam maar zeker de lijmlaag tussen de twee lagen leer op. Hierdoor kunnen de leerlagen van elkaar gaan schuiven en kun je lelijke bobbels en plooien veroorzaken. Boendien tast zadelzeep de verflaag aan, je laarzen krijgen verkleurde plekken. Dit zie je ook vaak op zadels die veel met zadelzeep worden behandeld; daar komen gauw verkleurde plekken op de zweetbladen (waar je been zit). Erg jammer dus!

Wat je wel kunt doen is na het rijden afnemen met een vochtige doek of spons. Afdrogen met een zachte schone doek en de laars de kans geven uit te wasemen (niet in een erg koude of juist erg warme omgeving). Sluit je laarzen niet af door ze in een gesloten kast of zak te bewaren. Regelmatig insmeren met goede schoenpoets (bv van Kiwi), de tijd geven om in te laten trekken en weer netjes uitpoetsen. Zo houdt je je laars in topconditie en gaan ze heel lang mee. Succes en veel plezier verder van je laarzen!

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:59

Ok, bedankt allemaal voor de tips! Ik zat zelf ook al te denken aan een vochtige doek, maar ik dacht dat water slecht voor je rijlaarzen was.
Bedankt nogmaals!!

Liselot

Re: Laarzen vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:46

sanne_ schreef:
LiSSy schreef:

Gebruik geen zadelzeep! Een laars bestaat uit een binnen- en buitenlaag leer, die tegen elkaar gestikt en geplakt zitten. Zadelzeep lost langzaam maar zeker de lijmlaag tussen de twee lagen leer op. Hierdoor kunnen de leerlagen van elkaar gaan schuiven en kun je lelijke bobbels en plooien veroorzaken. Boendien tast zadelzeep de verflaag aan, je laarzen krijgen verkleurde plekken. Dit zie je ook vaak op zadels die veel met zadelzeep worden behandeld; daar komen gauw verkleurde plekken op de zweetbladen (waar je been zit). Erg jammer dus!

Wat je wel kunt doen is na het rijden afnemen met een vochtige doek of spons. Afdrogen met een zachte schone doek en de laars de kans geven uit te wasemen (niet in een erg koude of juist erg warme omgeving). Sluit je laarzen niet af door ze in een gesloten kast of zak te bewaren. Regelmatig insmeren met goede schoenpoets (bv van Kiwi), de tijd geven om in te laten trekken en weer netjes uitpoetsen. Zo houdt je je laars in topconditie en gaan ze heel lang mee. Succes en veel plezier verder van je laarzen!

doe dit al jaaaaaren, nooit problemen mee gehad. niet te vaak doen en vooral niet te nat en teveel zeep.
na de tijd wel goed inwrijven met hamanol, anders droogt het leer uit

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:56

beautylover schreef:
Ludora schreef:

belvoir mss?

Die ja

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:59

hahaha
ik kom dan ook een paar keer per maand in de ruitersportwinkel dus ik heb alle rekken al wel gezien

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:05

Kan je die doekjes alleen in een ruitersportwinkel kopen?

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:07

niet moeilijk doen met doekjes, gewoon water een een handdoek en een goede schoencreme, zoals iemand eerder ook al zei.

en van de ledezeep: daar kan zeker een waarheid in zitten.

ik werk in een schoenenwinkel en wij waarschuwen vaak voor dit soort dingen. zeep lost op, net zoals shampoo voor je haar ook viezigheid oplost.

ik gebruik schoencreme van Collonil, te koop bij Ziegns schoenwinkels. dit is echt heel goede creme met amandel olie, dat meteen in het leer trekt, tot tegenstelling van vet, dat erop blijft liggen en maar moeilijk in wil trekken.

erop doen met het deppertje, in laten werken en uitwrijven (het leukste deel, dan GLIMMEN ze!!!!!!)

succes

p.s: wel elke keer het vet/zweet van de laars af halen, het zout in het zweet van je paard geeft namelijk wit uitgelsgaen vlekken in het leer.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:08

uitgelsgaen= uitgeslagen. hihi

nee, echt elke keer erafhalen hoor, zonde van je dure laarzen anders!!!!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:19

LiSSy schreef:

Mij is afgeraden m'n laarzen met zadelzeep te behandelen want dat zou idd erg slecht zijn voor je laarzen.
Gewoon met een vochtige doekje je laarzen afdoen, je laarzen drogen en dan met schoenpoets je laarzen insmeren.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:37

ik werk in een ruitersportzaak en wij raden het schoonmaken van laarzen met zadelzeep af.

zuiver maken met lauwwater of cleaner van petrie.