Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ludora schreef:Ik gebruik van die doekjes. Ik weet het merk niet, maar die zitten in van die oranje pakjes apart verpakt... Werkt super !!
LiSSy schreef:met zadelzeep en dan even inwrijven met stubben hamanol.
sanne_ schreef:LiSSy schreef:met zadelzeep en dan even inwrijven met stubben hamanol.
Gebruik geen zadelzeep! Een laars bestaat uit een binnen- en buitenlaag leer, die tegen elkaar gestikt en geplakt zitten. Zadelzeep lost langzaam maar zeker de lijmlaag tussen de twee lagen leer op. Hierdoor kunnen de leerlagen van elkaar gaan schuiven en kun je lelijke bobbels en plooien veroorzaken. Boendien tast zadelzeep de verflaag aan, je laarzen krijgen verkleurde plekken. Dit zie je ook vaak op zadels die veel met zadelzeep worden behandeld; daar komen gauw verkleurde plekken op de zweetbladen (waar je been zit). Erg jammer dus!
Wat je wel kunt doen is na het rijden afnemen met een vochtige doek of spons. Afdrogen met een zachte schone doek en de laars de kans geven uit te wasemen (niet in een erg koude of juist erg warme omgeving). Sluit je laarzen niet af door ze in een gesloten kast of zak te bewaren. Regelmatig insmeren met goede schoenpoets (bv van Kiwi), de tijd geven om in te laten trekken en weer netjes uitpoetsen. Zo houdt je je laars in topconditie en gaan ze heel lang mee. Succes en veel plezier verder van je laarzen!
beautylover schreef:Ludora schreef:Ik gebruik van die doekjes. Ik weet het merk niet, maar die zitten in van die oranje pakjes apart verpakt... Werkt super !!
belvoir mss?

LiSSy schreef:met zadelzeep en dan even inwrijven met stubben hamanol.