Overdeven agresieve ruin

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Overdeven agresieve ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 00:28

Soms word ik er zo moe van...

Mijn pony ruin, (1.20) kan gewoon niet bij alle paarden in de buurt komen, hij valt ze daardwerkelijk aan als hij de kans krijgt,

hoe groot, breed het paard ook is, hij gaat door...

als hij een paard aanvalt, dan springt hij er tegen aan,bijt, schopt,slaat waar hij slaan kan me ze benen...

Hij springt ook over hekken heen om anderen paarden te grijpen die hij voorbij ziet lopen...

Ook als hij op stal staat, zou hij het liefst door ze stal heen komen om anderen paarden te grijpen...
Of er over heen...

Maar waaaarom doet hij dit ? Hij staat buiten de hele dag met alleen maar 'zijn' merrie's, dit omdat hij geen enkele anderen ruin of merrie acceteerd..

Ik snap zijn gedrag niet... en het is vervelend, dit doet hij ook b.v onder het rijden.... en het kan natuurlijk een keer goed mis lopen...

en trouwens, ook al krijgt hij dus flinke tegen gas van een anderen paard... hij gaat door, net zo lang tot hij 'gewonnen' heeft, ook al moet hij er b.v dood aan gaan

Hij is trouwens nu 4 jaar, en april dit jaar gecasteerd.

Ik weet het niet meer...

Jullie ??

Alle adviezen/tips/iedeen zijn welkom, sta over voor open !!

ellepel

Re: Overdeven agresieve ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 07:49

tja...

hij denkt waarschijnlijk dat hij de baas is over zijn merries en wil ze "beschermen" tegen andere paarden.

alleen zetten is een idee, zo leert hij misschien af dat hij zijn merries verdedigen wil,maar is voor hemzelf niet zo fijn...

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:13

ik ben bang dat dit nog hengstengedrag is, of het slijt is nog maar de vraag.
Hij wil zijn merrie's beschermen en gaat daar voor erg ver. Dit is een teretoriaal gedrag wat doorbroken moet worden.
Vooral als hij het ook doet terwijl je aan het rijden bent! Hij moet gaan leren dat jij nu de kuddeleider bent over hem en JIJ dus diegene bent die mocht er gevaar drijgen hem de "opdracht" geeft om in de aanval te gaan(jij zal nooit deze opdracht geven lijkt me?!)
Vooral met rijden en als je iets met hem doet ben jij de leider en hij moet volgen, niet andersom(zoals nu gebeurt) dit krijg je met heel veel overmacht op hem uit te oefenen en consequent zijn(nee is nee en blijft dat ook!)
Wat hij verder doet terwijl je er niet bent is moeilijk af te leren aangezien je er niet bent om tegen het gedrag tegen te gaan.

Alleen zetten lijkt me een minder idee, het kan namelijk ook averrechts werken aangezien hij dan op een gegeven moment ook zijn merries kan gaan aanvallen

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:03

Dankjullie wel !!

Ik denk idd dat alleen zetten niet werkt...

En nee, ik geef hem geen opdracht om aan te vallen
in tegen deel, hij 'moet' er mee ophouden.

Dat hij zijn merrie's verdedigd, dat kan wel ja... maar hij gaat wel ver vind ik

Nog meer tips ??

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:32

Ik denk ook nog hengstengedrag. Dat kan nog slijten. Mijn hengst durfde en kon ik ook pas bijna een jaar na zijn castratie bij anderen zetten. Toen er geen merrie's meer op stal stonden en alleen maar ruinen, was het hengstengedrag direct over. Maar dat heb je tuurlijk niet voor het zeggen, dat de merrie's weg moeten. Mijn draverruin kan overigens ook niet bij anderen gezet worden. Hij maakt ze af! En dat voor een paardje van 1.52 en bijna 20 jaar. Hij gaat gerust een flinke, jonge KWPNer van 1.75 te lijf.... en wint. De KWPNer droop af. Maar ik heb er geen last van tijdens het rijden of in de stal. Met hem moet ik gewoon accepteren dat hij altijd apart gezet moet worden. Hij staat ook graag alleen (vreemd paard, weet ik).

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 00:57

Niemand veder meer iedeeen en of tips ??

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:33

is hij wel goed geruind?ik had namelijk een shet en die bleek een klophengstje te zijn ,hij had ook van dat gedrag

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:37

Doet hij het ook als hij met een ruin buiten staat en er geen merries in de buurt zijn?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:41

Puur hengstengedrag. Ik zou even de va bellen en dit aan hem voorleggen

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:31

Wat zou de VA er aan kunnen doen dan ?

Ja, hij is goed ruin, hij was klophengst, en is geopeerd, dan doen ze altijd een bloedonderzoek ect. ect. dus ik weet 100% zeker dat hij ruin is

wat nouw nog het gekke is, als hij met mijn anderen pony buiten staat (dat is een shetlander hengst ) daar speelt hij vrolijk mee, maar dan staan er geen anderen bij.

Hij reageerd ook zo op ruinen als er geen merrie's zijn.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:29

Die had dat dus na kunnen kijken

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:06

Goed apart houden van de rest, iets anders zit er niet op. Ik had ook zo'n paard, die deed het gelukkig alleen op de wei als ik er niet bij was, dus niet onder het rijden oid, tenzij ze te dicht in de buurt kwamen. Was ook ruin en bleef dat gewoon doen.