Zien paarden kleur? En zo ja, hebben ze daar last van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Zien paarden kleur? En zo ja, hebben ze daar last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 00:01

Aangezien we druk bezig zijn met het verbouwen van de paarden stallen, en de 4 boxen die nu goed zijn best wel verkleurd zijn wil ik ze verven.
Ze zijn nu aan de bovenkant wit en beneden grijs.
Maar ik zou ze wel in het rood, blauw, paars of roze willen hebben.
Is dit een goed idee of niet?
Kunnen paarden last krijgen als hun stal gekleurd is?

Anoniem

Re: Zien paarden kleur? En zo ja, hebben ze daar last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:06

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:06

Paarden kunnen alleen primaire kleuren zien (rood, blauw, zwart, wit) en de rest zien ze in verschillende grijs tinten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 10:50

Maarzouden zeer last van krijgen wanneer ik hun stal een kleurtje geeft?

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:05

Lijkt mij niet..

Vaak doen ze met springparcoursen de hindernissen verschillende kleuren om de moeilijksheidsgraad te bepalen..

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:20

een paard ziet niet als wij. Een paard ziet niet de primaire kleuren. Een paard ziet grijzig. Niet alles is grijs, er zijn wel veel verschillende tinten, van blauw naar groenig, naar grijs/wittig. Maar echt keluren zoals wij die zien, zien zij niet. Geen Rood, Oranje enz. Of je paard er last van krijgt? Lijkt me niet, maar dit weet ik niet, heb ik nog nooit onderzoek naar gedaan..... En ik zou zo ook geen onderzoeksresulaten weten waaruit blijkt wat de invloed van kleuren op het paard zijn.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:23

Kijk, ik zou het mooi vinden om de stallen een kleurtje te geven.
Maar niet wanneer het ten koste gaat van mijn paarden....

Mossel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:47

ik denk niet dat het tenkoste van je paarden gaat als je goed op die site kijkt zie je dat ze de hele vele kleuren als grijs groen en blauw tinten zien

Nikki_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:03

ik weet wel dat paarden blauw als een hele rare kleur zien!
Laatst op concour was de laatste hindernis een blauwe, waren er vele foutloos tot de laatste hindernis, was een makkelijke sprong vergeleken met de rest, maar omdat ie blauw was werden paarden onzeker terwijl ruiters vaak denken; de laatste, dat doet ie wel

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:08

haai
onze stal is rood groen en wit.
ookal zien paarden misschien niet alle kleuren. mijn paard ziet alles 10 x beter dan mij haha. een paard is niet bang voor een bepaalde kleur, dat met die sprongen heeft daar niks mee te maken. een paard kan wel diepte zien en daar kijken ze vaak naar maar een paard weigert niet van een gekleurde sprong.

zorro_loveee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:17

het schijnt dat als je de stal een blauwe kleur geeft dat het paard zich op zen gemak gaat voelen... het is dus rustgevend.
of dit echt zo is weet ik niet.. maar als ik het verhaal van dat stukje ( de site ) lees dan komt toch een beetje naar voren dat blauw de enige kleur is die het paard ziet

groetjesss

_black_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:21

Maar ik ken een paard dat als de dood was voor gele dingen daar moest je echt niet in de buurt komen met iets geels. Dan barstte de bom los

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:05

ik vraag het me ook vaak af... willem weet precies wanneer er een rood wit gestrept bord in de buurt is.

als wastie pimpelpaars met goud randje dan zou hij hemnormaal passeren, maar owee als het een rood met wit gestreept bord is.. of een ronde... das ook eng

verders vindie alle kleuren reuze interessant... maar het is gek genoeg ook alleen met verkeersborden.. hij heb ook rode en oranje dekens en dat is geenprobleem.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:40

Onze tuigermerrie heeft een ontzettende hekel aan de groene hindernisbalk. Deze weigert ze echt enige malen voor ze hem springt. Terwijl haar stal ook groen is (wel anders groen gelukkig).