Verkopen of houden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Verkopen of houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 22:15

Ik zit vreselijk te twijvelen. Omdat ik dacht dat eht tussen mij en me fjord niet goed klikte, ik was namelijk altijd te ongeduldig en dat vond ik neit eerlijk voor hem, heb ik hem verhuurd. Ik krijg nu van de huursters klacht na klacht. Hij valt aan, luisterd niet, gaat ervan door, loopt over mensen en pony's heen, en al dat soort dingen dat niet mag. Nu kwam ik laatst ook de bak ik om een van hun even te helpen voor hij weer over een pony heen zou lopen, keert hij om en slaat 3x achteruit, gelukkig 3 keer mis. de dag erna ging het net zo.

Hij valt mij absoluut niet aan, en is juist de makkelijkste pony die ik ooit heb meegemaakt, hij heeft alleen duidelijkheid nodig, en iemand die hem dus duidelijk zegt wat hij meot doen. Ik merk dat hij me toch wel heel leuk vind, hij vraagt veel aandacht en is meestal niet bij me weg te slaan. Als ik smorgens kom gaat hij zijn kunstjes laten zien (voetje links, voetje rechts en aantal passen achterwaarts) vervolgens loopt hij naar het hekje en wacht op een appel (die hij anders evengoed wel kreeg).

Het zou ook zo zijn dat hij aanvalt met longeren, dus ik gekeken of hij dat deed vandaag en omdat ik geen zin had om een halster te halen had ik gewoon de longeerlijk om zijn hals geknoopt. Hij viel me eerst aarzelend aan en hapte zogenaamd heel boos in me jas, ik wist niet wat me overkwam en lag spontaan in een deuk. Als lachend was ik hem aan het vertellen dat hij me vandaag toch niet boos kreeg en dat hij heel simpel de keuze had, wat rondjes sukkelen of rijden. nouja toen wist hij het wel, en toen ik weer mij zweep hief ging hij rondjes sukkelen. Hij heeft me niet meegesleurd en is niet omgekeerd of wat dan ook.

Ik begin hem zelf ook wel al leuker te vinden maar twijvel toch nog. omdat ik inmiddels 5 pony's heb zal ik niet genoeg tijd hebben om hem dagelijks beweging te geven, nou zou hij het absoluut niet erg vinden (ja hij is wat lui). Dus wat denken jullie ik dacht zelf aan de volgende 3 opties:

1) Blijven verhuren en de inmiddels bange meiden proberen te leren om te gaan met timo, klnkt allemaal onmogelijk, helemaal omdat ze hem niet duven aan te pakken (lees duidelijk te zijn)
2) Zelf gewoon weer gaan rijden
3) Verkopen

Nog even een bewijzende foto van zijn makheid:
Afbeelding
Afbeelding
Nouja het zijn er 2 geworden maar wat vinden jullie?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:30

ik zou eerst zelf weer gaan rijden en als het dan over een bepaalde periode die je jezelf oplegt (drie maanden, half jaar, jaar), echt niet klikt, verkopen, want zo heb je er zelf niks aan.

Boktpony

Re: Verkopen of houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:35

ik zou hem eerst ook zelf weer gaan rijden zodat hij weer netjes luistert en dan aan die bange meiden laten zien zo kan het ook en daarna eventueel weer verhuren... als je hem nu verkoopt valt hij misschien ook aan bij zen volgende baasje of wat dan ook end an krijg je hem net zo hard weer terug...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:43

Kan je hem niet aan iemand anders verhuren? Ik denk dat verder gaan met die meisjes niet gaat lukken.
En verkopen? Zie maar eens iemand te vinden die er mee om kan gaan met zo'n niet zo simpel karakter.
Ik vind hem wel grappig trouwens.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 05:25

hij is idd erg grappig, en juist heel makkelijk, wil je links, nouja dan ga ik toch links als jij dat zegt. Andere meiden vinden is erg moeilijk heb ik al gemerkt, de wat betere ruiters die ik heb huren nu moeilijkere pony's van mij en dat gaat wel goed. Maar het gaat bij timo gewoon om de 1e vijf minuten. Rijd je hem dan extra streng (wel eerlijk natuurlijk) dan is hij extra lief de rest van het uur en hoef je al minder streng te zijn. Maar als die meiden bezig zijn, ta ik te bleren 2x been dan tik, en wat doen ze chop schop schop schop schop en ow denk timo dan laat ik toch maar ens oiver gaan in een sukkeldrafje, om vervolgens na een paar passen weer te gaan stappen. ik sta dan al de hele tijd te schreeuwen niet schoppen maar kuit aanleggen en vervolgens schreeuw ik tik tik tik tik maar gebeurt niet want timo zou dan gaan bokken. Dan zeg ik al timo bokt alleen als je iets doet wat hij onterecht vind dus dan doe je waarschijnlijk iets fout.

Daarnaast heeft hij een simpele regel, wie schopt kan niet rijden dus daar ga ik niet naar luisterten.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:58

die meiden gaan het niet worden.

fjorden hebben gewoon een consequente ruiter nodig. niet iemand die bang is en ze maar hun gang laat gaan.

mijn schoonmoeder heeft nu ook 2jaar een fjord.. pas de laatste tijd gaat het goed, omdat ze nu niet meer bang is om te vallen als hij bokt en hem nu streng aan durft te pakken. daarvoor nam hij eenloopje met haar. zij heeft ook bijrijders geprobeerd, die werden al snel de les uitgegooit omdat kobus andere ponys aan zou vallen. dat past helemaal niet in het karakter van dat beestje, maar goed.

ik denk toch echt dat je hem zelf moet gaan doen en hem weer even streng aanpakt. daarna zou je hem kunnen verkopen aan iemand die weet met fjorden om te gaan.

als je niet consequent bij ze ben kunnen het de grootste draken worden

elisatjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:33

kan je hem zelf niet weer gaan rijden en voor de dagen die je niet kan een andere huurder/verzorgster voor hem zoeken, die wel weet hoe hij timo moet rijden... dat zou denk ik al een stuk leuker zijn voor hem.
succes iig...

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:42

ja ik zou hem dan tog zelf gaan rijden
als die meiden er bang van zijn geworden schiet het niet op

dan blijft hij ze uitproberen
fjorden zijn niet altijd makkelijk
ze hebben een eigen wil
en als je daaraan toe geeft blijven ze het doen

verkopen kan altijd nog
maar ik neem aan dat jij ook
wel een beetje aan hem gehecht ben
en jij weet wat je aan hem hebt
en hij weet wat hij aan jou hebt

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 18:56

wenny schreef:
verkopen kan altijd nog
maar ik neem aan dat jij ook
wel een beetje aan hem gehecht ben
en jij weet wat je aan hem hebt
en hij weet wat hij aan jou hebt

Daar heb je toch wel een beetje gelijk in, ik wilde hem nooit, maar kreeg hem, en we groeien al meer naar elkaar toe. Ik denk dat ik hem de komende 2 maanden zelf ga rijden en dan kijk ik wel verder. Ik wil misschien in het nieuwe jaar dan ook nog wedstrijden met hem starten. Hij is ook de enigste vriend waar mijn oudje (die heel veel voor me betekend) niet met en niet zonder kan, dus eigenlijk kan hij helemaal niet weg, laila zou dan gek worden.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:46

Zelf gaan rijden. En evt. een oudere/betere huurster zoeken! Het is een geweldige pony! Ik zou hem niet zomaar wegdoen.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:56

Echt leuk paardje zo om te zxien ik zou eerst proberen zelf weer te gaan rijden en anders een huurster met wat meer lef en doorzettings vermogen zoeken lukt en dan nog niet tja dan zit er waarschijnlijk niet veel anders in:(

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 19:58

oke dan volg ik alle wijze raden maar op en ga hem vanaf volgende maand zelf rijden en doen.
en voorlopig maar niet verkopen.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:58

Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen. Als die meisjes eens luisteren wat jij zegt zou je ze gewoon kunnen lesgeven en begeleiden hierin. Maar ja als ze dat niet doen ja dan kom je ook niet verder!! Rijd hem lekker zelf. Misschien heb je wel zo een nieuwe huurster die er wel mee om kan gaan!!

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:37

Misschien een oudere meid zoeken die hem wilt huren?
Of een andere pony verkopen?
En ik bewonder je! ik heb Tobi en Ninla en een bijrijdpaardje en dan kom ik soms nog tijd te kort!

Het is zonde om hem weg te doen, ik las je topic waar je hem te koop had staan, jullie zijn samen echt top!

Ik weet verder niks wat ik je zou kunnen aanraden, de keuze blijft toch voor jou, ik wens je iig erg veel sterkte met de keuze!

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:42

gekke_koei schreef:
die meiden gaan het niet worden.

fjorden hebben gewoon een consequente ruiter nodig. niet iemand die bang is en ze maar hun gang laat gaan.

mijn schoonmoeder heeft nu ook 2jaar een fjord.. pas de laatste tijd gaat het goed, omdat ze nu niet meer bang is om te vallen als hij bokt en hem nu streng aan durft te pakken. daarvoor nam hij eenloopje met haar. zij heeft ook bijrijders geprobeerd, die werden al snel de les uitgegooit omdat kobus andere ponys aan zou vallen. dat past helemaal niet in het karakter van dat beestje, maar goed.

ik denk toch echt dat je hem zelf moet gaan doen en hem weer even streng aanpakt. daarna zou je hem kunnen verkopen aan iemand die weet met fjorden om te gaan.

als je niet consequent bij ze ben kunnen het de grootste draken worden

Ik lees hier mijn eigen ervaring haha ...

Ik heb nu inmiddels ook anderhalf jaar een fjord, in het begin (het eerste half jaar) ben ik er alleen maar afgevallen soms in een half uur wel 3 keer of meer ...

Hier ben ik over heen gekomen, en nu lig ik in een scheur als ze aan de kletter gaat, of een bok geeft.

Ze heeft een super karakter, en doet nooit wat fout en als je dan hoort dat ze in het begin zo lelijk deed, beet, en bokte, en keihard aan de ren gaat, zou je het niet geloven

Maar idd, fjorden hebben een consequente ruiter nodig!

isabel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:36

Hoii,

ik zou deze pony echt niet verkopen! als je hem verkoopt, ligt er haast geen toekomst voor hem,omdat hij niet zonder jou kan.
Misschien kan je andere verhuurders voor ze zoeken die erg verstand hebben met dit soort paarden??

groetjes, en ik ben erg benieuwd wat het geworden is

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:23

dat is nu met mijn schoonmoeder dus ook. die vind het nu prachtig alstie een bok geeft omdatie geen zin heeft.

ik heb op fjorden leren rijden en degene die niet consequent waren reden meer tegengestelde richting dan in de juiste richting

maar ik denk dat je er wel goed aan doet hem zelf te rijden. verkopen doe je ook niet zomaar

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:46

Mandy; als je Timo verkoopt ben je echt gek!
Je hebt zoveel met Timo gedaan en ik denk dat Timo een vast persoon wil als bijrijder zegmaar.
Hij krijgt nu verschillende technieken zegmaar, misschien dat het hem teveel word.
Ik zou weer een periode eventjes alleen jezelf erop laten rijden, dat hij weer een beetje er bovenop komt en dan weer eventjes verder kan.