paard slaat met been tijdens eten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

apk

paard slaat met been tijdens eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:03

Mijn paard schopt altijd tegen de stalwand of schaapt over de grond met zijn voet als hij aan het eten is. (dus niet voordat hij eten krijgt, dan doet hij het nooit) hij doet dit al sinds hij een veulen was. Hij doet het niet als ik bij hem sta of tegen hem praat, alleen als ik wegloop. Ik vroeg me af of iemand misschien weet waarom hij dit doet. (En waarom niet meer als ik er bij ga staan) Het is verder geen probleem ofzo, ik ben eigenlijk gewoon benieuwd of iemand misschien een reden heeft voor dit gedrag!
Nou ben benieuwd naar jullie reacties

Marloes_R

Re: paard slaat met been tijdens eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:17

Dat deed mijn shet ook altijd. In het begin zette ik zijn bakje altijd op de grond en dan stampte hij alles eruit. Toen hebben we een bakje opgehangen en dan sloeg hij net zoals die van jou tijdens het eten. Ik dacht altijd dat hij gulzig was en hij het voor zijn gevoel niet te snel op kon eten. Van ongeduld zeg maar.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:23

Ik ben het met tinkermeisje eens.
Mijn jaarling gaat ook altijd schrapen als ie brok eet.
Kan de voerbak alleen niet ophangen helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:26

is vaak een teken dat ze ongeduldig zijn ja.

het voer op de grond leggen wil enkelt wel es helpen omdat door die houding ze dan iets moeilijker met de benen kunnen gaan schrapen of slaan

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:30

Het heeft een naam:Voedernijd en ontstaat meestal als er competitie is, met andere woorden als het vier afgepakt kan worden door een ander paard. Wellicht at de moeder meer van zijn voer dan hij wilde toen hij nog klein was en nu verdedigt hij gewoon zijn portie, al is er niemand in de buurt. Dit gedrag is naar mijn weten niet meer af te leren. Maar misschien zijn er tegenwoordig methodes waar ik nog niet van af weet.
Voer op de grond geven lijkt inderdaad wel slim.

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:34

Min paard doet het ook en idd alleen als de andere er ook bij zijn staat ze alleen dan doet ze nix. Zij haalt sosm echt flink uit.
Mijn jonge pony doet het ook die tilt ze op en houd ze in de lucht.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:40

Mijn 2 jarige lijkt ermee geboren te zijn. Vanaf het moment dat hij vor het eerst brokjes kreeg staat hij onder het eten te maaien. Moeder stond in haar stal zelf te eten en er waren geen andere paarden in de buurt. We hadden het idee dat hij vond dat het eten te lang duurde, hij was af en toe wel een half uur bezig totdat hj genoeg had.
Ik weet niet of hij het nu nog doet want hij staat al 2 jaar in de opfok en ben er nooit bij als ze brok krijgen..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:53

Allejandro doet het soms ook dan is het gewoon dat het volgens hem niet snel genoeg gaat, denk ik

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:01

Walter doet het ook, maar sinds ik hem vanaf de grond voer gaat het beter.
Bij hem is het wel te verklaren, toen hij uit de opfok kwam was hij namelijk nogal mager en heeft hij moeten vechten voor zijn voer aangezien hij bijna onderin in rang stond in de groep.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:33

Robyn schreef:
Mijn 2 jarige lijkt ermee geboren te zijn. Vanaf het moment dat hij vor het eerst brokjes kreeg staat hij onder het eten te maaien. Moeder stond in haar stal zelf te eten en er waren geen andere paarden in de buurt. We hadden het idee dat hij vond dat het eten te lang duurde, hij was af en toe wel een half uur bezig totdat hj genoeg had.
Ik weet niet of hij het nu nog doet want hij staat al 2 jaar in de opfok en ben er nooit bij als ze brok krijgen..

Ik weet niet hieveel brok hij kreeg, maar een half uur is lang.

Het is een feit dat een paard maar een x keer per minuut kan malen met de kiezen. Het maakt niet uit wat hij eet, vlugger gaat niet. Als een paard honger/flinke trek heeft, kan dat dan tot ongeduld leiden.
Maar een paard mag eigenlijk nooit honger hebben. Dan voer je niet genoeg ruwvoer bij om de buik gevuld te houden.

In de natuur eet een paard de hele dag door kleine beetjes. Dit moeten we op stal zoveel mogelijk proberen te imiteren. 3 x krachtvoer en 3 x hooi voldoet daarvoor. Of tussen de maaltijden door naar buiten kunnen om te grazen, natuurlijk.

Een veulen zou in principe de buik kunnen bijvullen met moedermelk, je kunt je afvragen of daar wel genoeg voeding in zat, dan, of liet ze hem niet vaak genoeg drinken? Of al helemaal niet meer?

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:04

mijn paard begint met schrapen
als tie me alleen al aan ziet komen
Als tie opstal staat
gaat hij als een gek tegen zijn staldeur schoppen
en als hij eten heeft schraapt hij ook met zijn voorbeen

bij mijn paard kan dat zeker geen voernijd zijn
van hij staat samen met een shet
die never nooit bij zijn voerbak kan komen
veelste hoog

ook toen hij jonger was is er
ook nooit 1 paard geweest die zijn eten gestolen heeft

als ik aan kom lopen met zijn eten gaat hij zelfs beetje kwijlen of wat het dan ook mag zijn het is geen snot iig

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:09

Het paard dat naast Seven stond deed het ook. Bij hem was het volgens mij meer dat hij niet wist hoe hij de brokken zo snel mogelijk naar binnen kon krijgen. Als je hem hooi in zijn voerbak gooide dan deed hij het niet, maar stond hij rustig te eten.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:57

Hij kreeg net zoveel totdat hij genoeg had. (tot op zekere hoogte natuurlijk). Ze stonden de hele dag in de wei, en hadden hooi tot hun beschikking. 's nachts gingen ze op stal daarvoor kregen ze eten. Hij meestal een halfje veulenbiks met wat kleine wortelen. Als hij genoeg had ging hij bij mama in stal staan. Ik heb nooit het idee gehad dat hij niet genoeg melk kreeg, en zeker niet dat hij ooit honger heeft gehad.. Het was alsof het een soort tic was, hij heeft het niet bij iemand afgekeken want er waren verder geen paarden in de buurt, en z'n moeder deed het niet..

apk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:00

bedankt voor de reacties, nu weet ik in ieder geval dat mijn paard niet de enige is ..
Ik had ergens ooit een keer gelezen dat paarden als er gevoerd wordt tegen de staldeur schoppen, en dat op een gegeven moment asocieren met als ik schop, krijg ik voer, en dat dat dan een gewoonte wordt. Maar omdat mijn paard het nooit van te voren doet, kan dat het dus niet zijn. Het zal misschien inderdaad ongeduldigheid zijn. Maar waarom doet hij het niet als ik naast hem sta?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:49

Hij ziet je als brenger van voer, niet als bedreiging voor het afpakken.

Dat schoppen tegen de staldeur kan weer wel afgeleerd worden. Houd meestal op als de deur wordt bedekt met geluid dempend materiaal. Het is gewoon een "schiet nou eens op, hier met dat voer" signaal.

Robyn, jij hebt een interessant geval wat nieuw licht op de zaak werpt. Je zou inderdaad kunnen denken dat het dan ook gewoon aangeboren gedrag oftewel een karakter eigenschap zou kunnen zijn.
@ wnny. Je paard weet niet dat die shet er niet bij kan. Hij voelt zich toch bedreigd.
Beetje als jij hebt een reep chocola en je vriendin kijkt je aan.

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:13

Mijn Noah staat ook te schrappen als die zijn eten in zijn bak heeft, maar als ik erbij sta doet hij het niet, maar als ik zeg hou dr mee op stopt die ook!
Noah is 8maanden en deelt op dit moment zijn voerbak met een ander veulen, maar voor die tijd deed hij het ookal zelf als die helemaal alleen stond en het gekke is nu ze samen staan doet hij het niet alleen bij de laatste biksjes maar 1 of 2 keer.

Voer op de grond leggen gaat niet want dan stampt die alle biksjes plat!

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:04

Mijn jaarling maait ook alleen maar als ie in z'n eentje eet.
Sinds kort eten ze met 2 uit een bak en is het over.
Alleen als het voer bijna op is, wil ie het het nog wel eens doen.