paard zonder ijzers heeft pijn??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

paard zonder ijzers heeft pijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:52

Mijn pony heeft sinds 10 weken geen ijzers meer omdat ik graag wil dat ze zonder ijzers door het leven gaat (loop nauwelijks over straat). Het gaat onwijs goed en onze natuurlijk bekappen hoefsmid adviseert vooral nu door te zetten.

NU wil zeggen..... ze staat de hele dag buiten en op een stuk waar het meest modder ligt gaat madam de hele dag met haar voeten in staan. Dus haar voeten zijn week (hoeven nog niet hard, ik vertel even wat hoefsmid uitlegde) en doen zeer wanneer ze op de stenen loopt. Nu loop ik van het land naar de stenen op de poetsplaats en de afgelopen drie dagen liep ze met haar voorbenen gekruisd. Alsof ze pijn heeft. Dat kan heel goed, zegt de hoefsmid maar hij adviseert mij nu dus toch door te zetten omdat over ongeveer 8 maanden (een jaar na het verwijderen van de hoefsmid) haar hoeven optimaal zijn en 'ik' dan een prachtig paar hoeven heb. Ik moet zeggen.... ze zien er dan nu ook al prachtig uit. Vandaag als door een wonder liep ze nagenoeg normaal. Hij (hoefsmid) denkt dat ze heeft lopen donderjagen met andere paarden en daarbij iets heeft bezeerd.

NU DE VRAAG::

Wie heeft ook paard dat moet wennen zonder ijzers met dezelfde klachten??? Ik behandel hoeven nu met hoef en zool om de zool wat harder te maken. Wellicht heeft dit ook iets geholpen.

Graag jullie reacties.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:55

hoefsmid moet zijn hoefijzers, sorry

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:02

wij hebben een haflinger waar na 10 jaar de ijzers van weg zijn gehaald ( ook door de natuurlijke bekapper). De hoeven zijn daar ook week van geworden, maar je moet het niet al te lang op straat hebben staan en dat soort dingen, maar hebben jullie geen weilandje of zo want dat is volgens mij het best.
schijnt trouwens een jaar te duren voor dat de hoeven weer helemaal goed zijn.

Welke bekapper heb jij dan eigenlijk??

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:22

Duurt inderdaad ongeveer een jaar ja.
Liever geef ik de naam niet van de hoefsmid omdat sommigen het er misschien niet mee eens gaan zijn wat hij vindt en dan wordt gelijk zijn naam misbruikt terwijl ik het alles wat hij zegt heel aannemelijk vindt en het volste vertrouwen in hem heb. Ik ben alleen zo nieuwsgierig naar andere verhalen van mensen die hun paard net zonder hoefijzers hebben gezet en of ze hebben doorgezet of toch maar ijzers eronder hebben gedaan.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:25

sjonge wat een taal- en spellingsfouten, sorry hoor.

_Angelique_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:26

Bij mijn paard was het zo dat haar hoeven al flink waren afgebrokkeld, de hoefsmit vond het beter om haar even een tijdje zonder ijzers te laten staan, maar vanaf dat moment liep ze voor gene meter meer, echt heel gevoellig, maar door haar brokkelhoeven konden er op dat moment gene ijzers onder.
Toen ben ik er iets op geen smeren (van de manege eigenaar gehad) zo dat haar hoefzool harder werd, dit hefet gelukkig geholpen en kon ik er na 4 weken weer op rijden.
En nu staat ze gelukkig weer op ijzers ze hefet nergens meer last van.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:30

Je kunt ook dat stukje modder afzetten, zodat ze er niet op kan staan.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:04

Het is normaal ja, hier ook alle paarden die overgaan lopen de eerste tijd gevoelig.

Het is ook niet zo raar, want haar witte lijn is geheid verzwakt, waardoor het hoefbeen op de zool 'leunt'. Normaliter hoort deze te hangen aan de hoefwand, maar als die verbinding zwak is kan deze niet het hele paard houden.
Als het paard dan op een harde ondergrond loopt wordt de zool geplet tussen hoefbeen en grond, want uiteraard zeer doet voor het paard.
Als je het dier gewoon goed blijft bekappen moet het toch wel snel weg zijn, niemand kan zo achter zn pc zien hoe erg het gestelt is met de hoeven natuurlijk, maar bijv bij de mijne duurde het 3 maanden voordat ze weer perfect liep over álle ondergronden, ook grind e.d. en haar hoeven vielen erg mee.
Hoef en sole harderner (als je dat bedoelt) moet je wel mee oppassen, verschrikkelijk spulletje is dat. Ik heb het gebruikt na rotstraal, hielp wel goed, maar je moet het ook niet vaker dan 3 x gebruiken.
Ik denk dat je beter het paard lekker veel over harde ondergrond kan laten stappen, gaan de 'genezing' een stuk sneller.

poekie

Re: paard zonder ijzers heeft pijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:08

Mijn pony loopt nu vanaf februarie niet meer op ijzers en t gaat nog steeds goed(word verder gewoon door een normale hoefsmid bekapt)Had het ook al eerder geprobeerd maar toen liep ze ook wat gevoelig op steentjes (zijn toen weer ijzers onder gegaan)
Maar omdat ze harde hoeven heeft heb ik het toch weer geprobeerd en het gaat nog steeds goed.
probeer het zelf wat bij te houden met een vijl omdat na het buitenrijden er soms wat hapers aanzitten.
t is een kwestie van wennen en dat zal met elk paard verschillen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:15

Ik heb mijn paard ieder jaar 's zomers in het wedstrijdseizoen op ijzers, en 's winters zonder. Ik heb nog nooit een gevoelig lopend paard gehad als hij van de ijzers af ging. Ik heb er meerdere gehad, die soms wel, soms geen ijzers onder hadden, afhankelijk van hoeveel ik over het harde reed.
Ik hoor vaker dat natuurlijk bekappen bijna altijd tot gevolg heeft dat ze gevoelig lopen. IK denk niet dat dat goed of ethisch is. Ik vind dat je een paard geen pijn mag aandoen, ook niet als dan na 8 maanden of 1 jaar 'het beter zal gaan'. Ja, kan best, maar dat heeft het paard dan wel al die tijd pijn gehad, en dat kan je een dier niet aandoen, vind ik. Hij heeft immers geen keuze. Wij mensen wel.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:03

merel is ook van haar ijzers afgehaald een maand of wat terug.
de hoefsmid komt volgende week om even te checke.. maar hij is er sinds die 1e keer niet meer bijgeweest.

merel heeft gewoon nog een endurance wedstrijd gelopen en ze loopt regelmatig stukjes op asfalt.

ze heeft nooit geen ene pas onregelmatig gelopen, of brokkel en scheur hoeven gehad.

ik denk dat er dan toch wat te zeggen valt over de manier van bekappen oid. die smid is ook een gewone smid

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:54

Ibbel schreef:
Ik hoor vaker dat natuurlijk bekappen bijna altijd tot gevolg heeft dat ze gevoelig lopen. IK denk niet dat dat goed of ethisch is. Ik vind dat je een paard geen pijn mag aandoen, ook niet als dan na 8 maanden of 1 jaar 'het beter zal gaan'.

Gevoelig lopen is wat anders dan pijn doen, maar goed.
Als het paard gevoelig loopt, is de bekapper te ver gegaan, zo simpel is het, ook bij natuurlijk bekappen. Je moet altijd rekening houden met een overgangsperiode, waarin de hoeven moeten uitharden, zeker als een paard een tijd constant op ijzers heeft gestaan.

Het welzijn van het paard moet daarbij altijd het doel blijven van het bekappen en niet het 'ideale' model hoef!

unamie

Re: paard zonder ijzers heeft pijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:24

de (E) pony van mijn dochter loopt sinds 2½ maand ook op blote voeten
dat gaat eigelijk prima
we houden het zelf een beetje bij met de vijl als er een stukje afbrokkeld
en laten we de hoefsmid corrigeren mocht dat nodig zijn

ze word overigens op normale wijze bekapt