Verschil correctiebit en scholingsbit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Verschil correctiebit en scholingsbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:52

Kan iemand mij het verschil in werking uitleggen?
Welke is zachter en welke mag je op wedstrijden gebruiken?
Ik kom er niet helemaal uit. Alvast bedankt
Voor de duidelijkheid:
Scholingsbit
Afbeelding

Correctiebit
Afbeelding

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:53

Is er niemand die een idee hiervan heeft?
Ik heb de verhaaltjes op divoza.nl al gelezen

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:59

volgens mij mag je het scholingsbit op wedstrijden gebruiken.

ik heb zelf het correctiebit.

behalve dat de 1 een watertrens versie is en de ander een bustrens en hij 2 knikken heeft aan bijde zijdes waar de ringen aan vastzitten, heb ik geen idee wat nou daadwerkelijk het verschil is.

de prijs ook

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:10

Ik gebruik zelf het correctiebit, het is het enige bit waar mijn merrie mee wil lopen. Enkel of dubbel gebroken hoef ik er echt niet in te hangen, daar is madam niet van gediend. Ik ga er dus ook gewoon wedstrijden mee rijden.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:30

Alles wat vast zit, werkt scherper in. Het scholingsbit is een soort bustrens, dat zit dus vast (ringen-mondstuk) en werkt scherper. Daarnaast heeft het een "bochtje"van de ringen naar het mondstuk toe, dat geeft een lichte schaarwerking, asl ik het zo op het plaatje bekijk. Het correctiebit werkt zachter in. Raar eigenlijk, staat de goede tekst bij de goede plaatjes?

michele

Re: Verschil correctiebit en scholingsbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:55

ik heb een tijd met het correctiebit gereden en dat ook op wedstrijden ingehad. Voor zover ik het op hun site(KNHS) goed kon zien mag je daar ook mee starten

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:10

Ik dacht dat je met beide gewoon mag starten. Zo heb ik het tenminste altijd begrepen uit de bitten-bijlage in het dressuurproevenboekje.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:19

ik start gewoon met mijn correctiebit..

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:57

Mooi, da wordt het een correctiebit.
Die heeft Bill al een tijd gehad ivm een litteken in zijn tong.
Nu heb ik een tijd met een dubbelgebroken trens gereden, en hij klooit steeds erger met zijn tong.Ik ga dus maar weer over op een correctiebit, daar loopt hij verder prima op

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:46

Het geeft meer druk op de lagen dan op de tong (itt een dubbelgebroken bit) en dat zal 'um wel beter bevallen denk ik. Gelijk maar roepen dat een bepaald bit harder is, gaat niet altijd op. Het hangt er ook van af wat het paard prettiger vindt, de ene vindt een ongebroken bit tóch prettiger en natuurlijk ook hoe de ruiter het bit gebruikt, je kunt met een heel zacht bit ook behoorlijk grof inwerken als je dat wilt... Als Bill dit bit fijn vindt zou ik dat gewoon lekker gebruiken. Rij ze!

Bayja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:13

Ik heb toendertijd een mail gestuurd naar het KNHS, en een correctiebit is gewoon toegestaan op concours, verder heeft Jetta een hele goeie uitleg gegeven!
Een correctiebit is ook prettig voor een paard die snel zijn tong over het bit gooit omdat de druk op de tong minimaal is.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:03

dat was dus ook de reden waarom ik hem gebruik. willem gooit over zijn ongebroken trens steeds zijn tong en gaat er dan giga aan hangen.

kreeg steeds te diep op mijn protecollen.

nu heb ik daar geen last meer van sinds ik met het correctiebit rij. hij houd nu ook niet meer het bit vast als hij het moeilijk heeft.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:18

Mij is verteld dat je met beide niet mag starten.

Stan is een tijdje door Wouter (Wouter24 op bokt) gereden met scholingsbit en ik vond het erg jammer dat ik er niet mee mocht starten...

ILoveSanto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:34

hallo allemaal,

Ik heb net al jullie stukjes zitten lezen, en nu is mijn vraag, wanneer ga je een corretie bit gebruiken, doe je dat als je paard het bit vastpak, slecht in de aanleuning wil, of als hij hangt?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:39

Twee weken geleden heb ik het KNHS gebeld en je mag met dat bit starten. Allebei trouwens. Als je goed kijkt dan zie je het bit ook op het plaatje (onderaan).

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:27

En nu nog mogen starten met hackamore en we zijn gelukkig

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:37

ILoveSanto schreef:
hallo allemaal,

Ik heb net al jullie stukjes zitten lezen, en nu is mijn vraag, wanneer ga je een corretie bit gebruiken, doe je dat als je paard het bit vastpak, slecht in de aanleuning wil, of als hij hangt?

simpelweg omdat mijn paard een gebroken bit niet pikt!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:48

ILoveSanto schreef:
hallo allemaal,

Zoals ik al zei heeft mijn paard een litteken op zijn tong, en gebruik ik het bit daarom. Zijn aanleuning is prima, hij hangt niet op mijn handen, maar hij vindt een gebroken of dubbelgebroken bit niet fijn, dan gaat hij met zn tong klooien.

Quellian schreef:

Dit is totaal off topic, en heeft niks met de discussie te maken.
We hebben het hiier over bitten, voor bitloos zijn er andere topics

Melf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:12

Hier nog een 'gelukkig' gebruikster van het correctiebit. Mijn paard schuimt erg. Daardoor krijgt hij met een 'gewoon' bit te weinig lucht. Bij toeval kwam ik erachter dat het boogje in het correctiebit dit voorkomt. Paard en baas vrolijk!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:38

Billy schreef:
Quellian schreef:

Dit is totaal off topic, en heeft niks met de discussie te maken.
We hebben het hiier over bitten, voor bitloos zijn er andere topics

Voor mij totaal ontopic, aangezien mijn pony van de DA niet met bit gereden mag worden en ik een hack o.i.d. niet doorkrijg met medische verklaring.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 00:16

Ja, maar het heeft geen moer met dit topic te maken, dat ging nl over correctiebitten en scholingsbitten.
Dus iets over een hackamore kun je beter in een ander topic zetten.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:27

Zou het erg fijn vinden als jij mij even (per PB) doorgeeft in welke topics ik wel en niet mag reageren Zet desnoods in je beginpost dat ik er niet op mag reageren, is voor ons allemaal duidelijker

En daarbij heb je helemaal gelijk

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 00:33

Het gaat er niet om dat je van mij nergens mag posten, maar het zou erg fijn zijn als je het onderwerp van een topic zou lezen, en mee zou doen in een discussie voor je iets totaal offtopics ergens neerploft omdat dat toevallig jouw stokpaardje is.
Je eerste reactie paste in de discussie, de rest totaal niet.
Je kunt dan beter een eigen topic beginnen.
Waarom rijd je Stan niet meer met dat scholingsbit? Daar mag je wel mee starten, volgens mij is dat nog niet zo lang zo, sinds de laatste of eennalaatste verandering van de KNHS of zo

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:36

Omdat hij niet meer met bit gereden mag worden, op aanraden van de DA. Beest heeft veel onderzoeken ondergaan en meer kunnen ze er ook niet van maken.

Toen Wouter Stan reed met scholingsbit, liep hij heerlijk! Alleen was het -volgens mij- toen nog zo dat je er niet mee mocht starten. Heb dat jaar uitgereden op een bustrens en kon daarna dus niet meer starten.

Maar als hij een bit in mocht, dan had ik zéker een scholingsbit gepakt, want hij liep er erg lekker op

Zo, meer duidelijkheid

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:31

waarom ik een correctie bit heb gepakt?? omdat ik bij ons vorige paard goeie resultaten had gezien. en het werkt voor willem ook goed.

ik heb er vanalles aan geprobeerd om rijtechnisch van zijn tong probleem af te halen en datie niet meer ging hangen.. maar mij is het niet gelukt.. zal ongetwijfeld zijn omdat ik rijtechnisch niet zo goed ben.. maar lekker boeiend.. ik ben degene die op hem moet rijden en dat doe ik op de manier en met wat dan ook, hoe ik het fijn vind.