Hoe kun je zien dat een bit goed ligt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WiMa

Hoe kun je zien dat een bit goed ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 18:32

Ik heb een nieuw bitje gekocht wat heel anders is dan het vorige bit maar wat wel dezelfde lengte heeft, nu is mijn gevoel dat het bit te laag ligt..En hoeveel cm bit moet er minimaal aan beide kanten van de mond uitsteken? Alvast bedankt!

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:42

En bit zit op de goede hoogte wanneer het paard twee plooitjes in zijn mondhoeken heeft. De lengte is goed wanneer er aan beide zijden van het bit een vinger tussen past.
Laatst bijgewerkt door Showjumper op 15-11-05 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:43

ligt hij nu te laag of is hij te smal? Ik begrijp het niet helemaal.
Maar goed, je bit mag aan beide kanten niet meer dan 0,5 cm uitsteken, en dat is erg ruim. Hij moet zo hangen dat de mondhoeken van je paard net een heel klein beetje omhoog worden getrokken. op de hoofdfoto in mijn profiel kun je het redelijk goed zien.

Twee rimpeltjes vind ik persoonlijk een beetje te hoog. Die van mij hangt lager in ieder geval.

ellepel

Re: Hoe kun je zien dat een bit goed ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:30

ja..
maar dat is ook weer afhankelijk van de lengte van de mondspleet van een paard, bij het ene paard met een kort mondspleet kan je soms dus wel 2 rimpels zien, terijl bij een paard met een lange mondspleet dit geen enkel rimpeltje hoeft te zijn...

beetje uitvinden zeg ik altijd maar, bitje erin, mond open, even kijken, even voelen.....