Pony is heel agressief tegen andere paarden, wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cookiejar

Pony is heel agressief tegen andere paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:26

Mijn shet merrie is ongelofelijk agressief tegen andere paarden en pony's.
Nu heb ik net een nieuwe pony dus zette ik ze vanochtend lekker samen in de (niet al te grote) wei. Onze shet trapte onze andere pony letterlijk de wei uit. Ze is zo agressief dat ze ook niet ophoud met trappen, ze drijft de ander in een hoek en gaat maar door. Volgens mij is dit niet helemaal normaal gedrag. De ander trapt wel terug maar niet genoeg om haar af te schrikken. De shet is maar 1.15 en de andere pony 1.47 maar ons shetje trekt zich van niks of niemand wat aan.
Mijn vorige paard (1.62) trapte ze ook regelmatig de hoek in.
Nu heb ik haar vanochtend maar aan de ketting gezet zodat ze wel buiten was maar niet de ander in de hoek kon drijven.

In stal probeert ze ook door de tralies heen te bijten en soms trapt ze tegen de tussenwand als de ander volgens haar te dichtbij komt.
Moet ik dit blijven volhouden of is er nog een andere oplossing want dit is niet echt gezellig zo.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:29

een gezellige dame zo te horen.....je kunt ze beter eerst even aan elkaar laten wennen, stroomdraadje door de wei zodat ze wel kunnen neuzen maar niet bij elkaar kunnen komen

ellepel

Re: Pony is heel agressief tegen andere paarden, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:56

hoe is haar hengstigheid???
is die wel normaal? sommige merries met hengstigheids problemen reageren overdreven op andere paarden.
als het echt een groot probleem is denk ik dat je t gewoon moet accepterend at je dier niet gek is op andere paarden en haar dan dus alleen moet gaan zetten als zij zich daar beter bij voelt..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:46

Jammer dat je zo ver weg woont.

Ik heb juist een pony 1.35 cm die
alles kleiner dan zichzelf niet met rust wil laten, en netzolang doorjakkert tot dat HIJ de baas is.

Het is idd een probleem, tips heb ik eigenlijk niet voor je. Je pony moet net dat beestje tegenkomen die dat gedrag niet pikt.

Dus tot die tijd niet samen weiden ben ik bang.

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:04

Dat probleem herken ik een heel klein beetje.
Mijn shetmerrie doet ook gemeen tegen andere paarden, als er een paard langs haar wei loopt stormt ze er met oren plat in der nek op af.
Of als ik der sta te poetsen en der komt een paard te dichtbij dan gaat ze trappen. Maar het is niet zo extreem als de jouwe.
Ik heb eigenlijk ook geen tips, mijn shet begint nu een band op te bouwen met een pony (van 140 gok ik) die naast haar wei staat, dikke maatjes worden het.

Ik hou je topic in de gaten, misschein heb ik er ook wat aan.
suc6!! Hoop voor je dat ze minder agresief word..

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:11

Forestmeisje schreef:
Dat probleem herken ik een heel klein beetje.
Mijn shetmerrie doet ook gemeen tegen andere paarden, als er een paard langs haar wei loopt stormt ze er met oren plat in der nek op af.
Of als ik der sta te poetsen en der komt een paard te dichtbij dan gaat ze trappen. Maar het is niet zo extreem als de jouwe.
Ik heb eigenlijk ook geen tips, mijn shet begint nu een band op te bouwen met een pony (van 140 gok ik) die naast haar wei staat, dikke maatjes worden het.

Ik hou je topic in de gaten, misschein heb ik er ook wat aan.
suc6!! Hoop voor je dat ze minder agresief word..

hihihi forrestmeisje je weet Reddy is welkom op stal en Jolly zou graag een lesje onderdanigheid geven

Cookiejar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 07:21

@ missnynke: In stal bijt ze ook naar anderen en trapte ze gisteren tegen de tussenwand. Ik weet niet of ze dat dan ook doet maar het is een idee!
@ellepel: Heb nog nooit gemerkt dat ze van haar hengstigheid gemener werd eigenlijk. Ze draait dan soms wel dr kont naar je toe maar meer ook niet
@ BlueStar: Bij haar maakt groote niks uit.. Dat is nu juist het probleem er kan geen andere pony bij. Heet jouw pony Jolly? HAHA die van mij ook Ligt zeker aan de naam

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:40

@cookiejar
Mijn pony heet Jolly Jumper.
Ik geloof dat ik 1 massel heb alles wat groter is heeft hij wel respect voor, alles van ongeveer zijn maat is afhankelijk van karakter van de andere of Jolly is de baas of staat eronder.
Maar 1 ding is zeker alles kleiner dan hem is achterna jakker matariaal.
Rennen opjagen en bijten HIJ is de baas

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:47

Heeft jouw pony ooit wel eens met andere paarden gestaan? Ik bedoel zonder ze tot moes te stampen

Je zou het inderdaad met een stroomdraadje kunnen proberen en als dat goed lijkt te gaan in een (grote) wei en dan eventueel de hoeken met draad afzetten zodat de pony niet in een hoek gedreven kan worden.

Cookiejar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:41

Ze heeft van klein veulentje tot haar derde altijd in een kudde shetlanders gestaan waar ze moest vechten voor haar hapje gras. Ze snapt niet helemaal dat ze niks tekort komt. Als je naar dr buik kijkt
Een wei zonder hoeken lijkt mij ook een goed idee!
Ze hebben btw vandaag niet buiten gestaan, het was te drassig. Morgen maar weer proberen

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:24

Ik herken het ook.
Mijn IJslanderruin is ook zo aso. Hij kan ook niet bij andere paarden in de wei. De ruinen schopt hij de wei uit, ook al zijn ze bijna een halve meter groter dan hem.
De merries die wil hij dekken, en als ze het niet goedvinden, dan schopt hij ze ook het land uit.
Hij is wel goed gecastreerd, dus er is verder niet veel aan te doen. Of ik moet iemand vinden die een dominant paard heeft staan die het hem even kan afleren. Maar voorlopig blijft hij lekker alleen, daar heeft hij zelf ook geen problemen mee.