Welke hoefschoen voor Ivanka?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Welke hoefschoen voor Ivanka?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:01

Ruim een jaar terug is Ivanka (gedwongen) van de ijzers af gegaan. De hoeven brokkelden zo erg, dat de ijzers er gewoonweg niet onder bleven zitten. Wat resulteerde in een paard met ontzettend gevoelige en brokkelige hoeven...
Nu loopt ze dus ruim een jaar op blote voeten en dat gaat eigenlijk ontzettend goed! De hoeven zien er weer goed uit (ondanks dat Ivanka hoefbevangen is geweest afgelopen zomer), ze loopt er goed mee en het scheelt mij gewoon ook veel geld per jaar .

Het enige probleem is, dat ze toch zwakke hoeven blijft houden. Of zoals mijn hoefsmid zei: een slechte hoefstructuur. En opzich merk ik daar niks van, totdat ik op het harde ga stappen erop. Dan loopt ze weer gevoelig, niet dat dit voor het oog erg opvalt. Maar ik voel het wel en dat vind ik vervelend voor haar.
Dus ik had het met mijn smid over ijzers gehad, maar hij zei dat we daar beter niet aan konden beginnen. Nu niet, maar ook gewoon nooit niet meer. Voor haar is het gewoon beter om zonder ijzers rond te lopen. Ook omdat ze het hele jaar door buiten loopt (in de winter 's nachts op stal) en het modderig kan zijn in haar wei.
Nou ja, vind ik ook helemaal goed, maar dan wil ik ook dat ze op het harde zonder pijn kan lopen. Zijn oplossing was om niet meer buiten te gaan rijden, maar aangezien dat van mij en van Ivanka een grote hobby is, vind ik dat de slechtste oplossing ooit.

Dus kwam ik bij hoefschoenen uit. Het is bij Ivanka eigenlijk alleen voor dat ze die nodig heeft, achter zijn haar hoeven op de een of andere manier veel beter.

Maar ja, er zijn veel verschillende merken hoefschoenen. Op bokt werkt de zoekmachine niet zoals ik dat wil, dus start ik er (nog) maar een topic over.
Welke hoefschoen heb jij? Wat is het voordeel van op maat gemaakte hoefschoen tegenover bijv. de Marquis? Moet een paard lang aan een hoefschoen wennen?

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:12

Hoi,
Ik heb de hoefschoenen van Marquis gebruikt voor mijn IJslander.
Ze bevielen prima, hij liep er zo op weg, en heeft na het rustig wennen nooit plekjes oid aan over gehouden.
Het voordeel van deze schoenen is dat alle onderdelen vervangbaar zijn.

Al hoe wel het vervangen van de zolen nog niet zo makkelijk ging als dat ik verwacht had. En ik vond dat ze best snel sleten, de zolen dan he, de rest blijft goed. Maar dat hangt er weer van af hoe je ze gebruikt, ik had ze aan als hij voor de kar liep, en ja dan draaf je best veel.

Verder geven ze een goede service en zijn ze klantvriendelijk.

groetjes Henni

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:38

Ik rijd niet dagelijks op het harde, meestal eenmaal per week een buitenrit. Zat net op de site van Marquis te kijken en die luchtkamer, is die gemakkelijk op te pompen en loopt die niet leeg tijdens het rijden?

Siggy

Re: Welke hoefschoen voor Ivanka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:52

Heb nu een aantal ervaringen met verschillende hoefschoenen: het eerste jaar had ik Dallmers voor Guinness, bevielen erg goed, waren na ongeveer 1 jaar doorgesleten (ik weet nu dat je er kunststofijzers onder kunt (laten) zetten, dan waren ze waarschijnlijk wel langer meegegaan, zie www.hufshop.de en www.hufschuhdoktor.de), de schoenen bleven verder heel goed, nadeel; ik moest ze goed in de gaten houden, want het gebeurde wel eens dat ik er eentje verloor.
Daarna heb ik de Old Mac's genomen: grote voordeel; je kunt ze niet verliezen, dus lekker ontspannen rijden zonder steeds naar beneden te kijken, ze pasten goed en zijn erg makkelijk aan en uit te trekken. Nadeel; die van mij waren na een 1/2 jaar al kapot en bij de Old Macs zijn geen onderdelen te vervangen.
Ik zit nu te wachten op de testschoenen van de Easyboots Epic (zie www.easyboot.de, erg onvriendelijke juffrouw overigens). Voordeel: vervangbare onderdelen, door de Epics niet zo snel te verliezen (hoop ik)
Voor Guinness heb ik alleen voor hoefschoenen nodig, ze slijt haar hoeven (en dus de schoenen ook) heel snel, als de Epics mij bevallen, zal ik er dan ook zeker kunststofijzers onder zetten, zoals der hufshop aanraadt. Een vriendin van mij heeft de Marquis schoenen, haar bevallen ze goed, al verliest ze wel zo af en toe eentje. Voor Guinness zijn de Marquisen niet geschikt, ze zijn te dik van achteren en Guinness zal ze geheid met haar achterhoeven uit trappen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:41

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:47

Hoi Tinne,
Nee de luchtkamer loopt niet leeg. Het oppompen moet je even handigheid in krijgen. Je krijgt twee pompjes bij geleverd, ik had er dan gewoon een in mijn binnenzak, dus kon altijd bijpompen als het nodig was.

Ik had trouwens de pech dat ik bij twee schoenen een defect ventiel had, die ik wel direct nieuw opgestuurd kreeg.