Hoe is het met de paarden die voor het eerst zonder dek lope

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Hoe is het met de paarden die voor het eerst zonder dek lope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:32

Zoals de titel al zegt. Hoe is het met jullie paarden die voor het eerst deze winter zonder dek lopen. Staan ze nog steeds zonder dek en hoe gaat dat.
Ik las namelijk al een paar keer dat een aantal hun paard deze winter zonder dek lieten, ben benieuwd hoe jullie paarden hier op reageren.

Die van mij staat ook voor het eerst zonder. Ze kweekt een lekker vachtje nu helemaal het wat kouder wordt.
Op stal vinden sommige het zielig als het zo hard regent. Maar daar trek ik me niks van aan. Ze gaat s'middags gewoon weer op stal waar ze op kan drogen.

Jes

casjuh

Re: Hoe is het met de paarden die voor het eerst zonder dek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:37

's nachts doe ik ze wel een deken om (het begint weer rond het vriespunt te komen) en dan vebruiken ze erg veel energie om warmte aan te maken... Aangezien ze nog wat vet om hun lichaam moeten krijgen doe ik ze maar een deken om. Doe het niet omdat ze dan "ziek" worden
Hou je er wel rekening mee dat je niet elke dag je paard flink borsteld als je hem in de regen laat staan zonder deken?! zo haal je namelijk al het vet weg dat ze op hun huid hebben zodat de vacht wel nat wordt, maar de huid niet.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:39

Mijn pony staat dit jaar voor het eerst zonder deken. Tot nu toe gaat het allemaal prima. Hij vindt het heerlijk zonder dek en maakt zich lekker vies. Hij heeft absoluut geen last van kou.
S'nachts staat hij wel op stal.

Het is trouwens niet de bedoeling om hem de hele winter zonder dek te laten. Ik ga hem eerdaags scheren en dan krijgt hij een dek op.
Het is trouwen

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:56

Niet meer mensen die hun paard van de winter nu zonder doen?. is het een idee om als het echt heel slecht is een ongevoerde regendeken op te doen en bij droog weer niet of worden ze dan juist ziek.

Jes

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:14

die van mij heeft afgelopen jaar voor het eerst zonder dek gestaan, dat ging prima
dit jaar staat ze weer zonder dek!

als je besluit geen deken op te doen, leg er dan ook bij slecht weer niet een deken op de vacht houdt de regen echt wel tegen en als ze een schuilstal hebben gaan ze zelf wel droogstaan wanneer dat nodig is

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:22

Ik zit er ernstig over te denken om mijn paard deze winter geen deken op te doen. Hij heeft een schuilstal. Hij wordt 's avonds niet op stal gezet, hij staat dus dag en nacht buiten.
Als het heel hard regent dan vind ik het soms zielig, maar dan denk ik aan de paarden in het wild, die er ook tegen kunnen en hij heeft een plek om droog te staan, dat hij daar geen gebruik van maakt is zijn eigen keus.
Hij wordt ongeveer 3x in de week gereden en dan dus gepoetst, maar tussendoor wordt hij niet gepoetst. (hij is een stuk schoner dan toen ik hem vorige winter 's avonds wel op stal zette)

denkt iemand dat ik hier verkeerd aan doe? (graag ook argumenten)

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:29

je doet het precies goed shadowlover
teveel poetsen is nml niet goed, dan poets je de beschermlaag beetje weg en krijgt ie het sneller koud en kan de regen door zn vacht heen
je paard kan zelf droog gaan staan als hij wil, dus staat ie in de regen is het zn eigen keus, niets aan veranderen zou ik zeggen, zo doe ik het nml ook met mn ene paard(de andere 2 worden fanatieker gereden en hebben wel een dek op en nog eentje is pas 2,5 dus heeft sowieos niets op, maar de pony wordt amper gereden en dr dek hing altijd scheef, nu dus 2e jaar zonder dek, bevalt super!)