paard wil bit niet nemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mo_I_Rana

paard wil bit niet nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:15

Welke oorzaken zou dit allemaal kunnen hebben dat een paard zijn bit niet wil nemen. Ik dacht dat hij gewoon geen zin had (hij wordt nl. niet elke dag bereden, wegens slecht weer en tijdsgebrek) , maar ik wou toch wel weten of er niks ernstiger is. Ik dacht niet dat het aan zijn tanden lag, maar anders wil ik er wel een dierenart bij halen voor de zekerheid

Het kan ook zijn dat hij niet voldoende afwisseling naar zijn zin krijgt. Ik probeer het zo afwisselend te doen voor hem (afzonderlijk dressuur, springen, wandeling, vrijheidsdressuur, etc. ) maar na een tijd kan die dat natuurlijk ook beu worden

Voor de rest rij ik zeer zacht (teugels altijd losjes of op maat) , en hij heeft het een heel zacht bit in zijn mond (rubber gebroken bustrensje).

Kan het ook zijn dat het aan het bit zelf ligt? Het rubbertje is nl. een beetje versleten en ik zou een nieuw (bit) gaan kopen, maar ik wou eerst weten wat de oorzaak van zijn weerstand zou zijn

alvast bedankt, vr. groeten

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:18

ik ben een tijdje terug bij een ruitersportzaak gaan informeren over een rubber bit en zei vertelde mij het volgende: in het begin werkt het goed, maar het rubber wordt op den duur ruw en dan vind het paard het niet meer fijn, dan gaat het in de mond schuren.

dorientjuh

Re: paard wil bit niet nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:40

Misschien houdt hij gewoon niet van bitten. Probeer eens een bitloos hoofdstel.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:41

clara schreef:
ik ben een tijdje terug bij een ruitersportzaak gaan informeren over een rubber bit en zei vertelde mij het volgende: in het begin werkt het goed, maar het rubber wordt op den duur ruw en dan vind het paard het niet meer fijn, dan gaat het in de mond schuren.

idd

maar het kan natuurlijk ook aan het gebit/mond liggen..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:06

Ik heb inderdaad ook hetzelfde gehoord over rubber bitten. Ook heb ik gehoord dat ze stukjes van het rubber kunnen afbijten en inslikken (als je het bit verkeerd inhangt).

Ik zou eerst uit laten sluiten dat je paard geen haken heeft. Soms merk je het aan aan de manier van eten. Paarden met haken willen wel eens morsen met hun brokken. Maar paarden kunnen ook heel goed haken hebben zonder dat je het merkt!!! Ik zou een paardentandarts laten komen voor controle!!!

Als je een ander bit neemt zou ik een gewoon enkel of dubbel (nog zachter) gebroken bustrends of watertrends kopen. Een dikker bit is zachter in de mond dan een dun bit, maar neem niet een te dik bit omdat het dan kan zijn dat het gewoonweg niet in zijn mond past (te weinig ruimte). Je kan er een van RVS nemen, maar ook een van aurigan bijvoorbeeld. Aurigan zorgt ervoor dat je paard meer de neiging hebt om te kauwen op het bit.

Ik heb de K&K Conrad Ultra en mijn paard loopt er fijn op:

K&K Conrad Ultra Aurigan 21mm (art.no.: 14320)

KK-Conrad-ULTRA bitten benutten de extreme gevoeligheid van de paardentong. Sprenger heeft de paardenmond opnieuw bestudeerd en heeft een opmerkelijke ontdekking gedaan dat er veel minder ruimte in de paardenmond is dan werd aangenomen.

-de extreme gevoeligheid van de paardentong wordt benut
-ligt perfect in de paardenmond omdat bij de vervaardiging hiervan rekening is gehouden met de anatomische vormen van de mond
-kort middenstuk, waardoor er geen druk op het gehemelte ontstaat
-middenstuk ligt 45 graden gedraaid in de mond, waardoor het extra mond- en tongvriendelijk is
-de teugelhulpen komen beter aan bij de zijkanten van de tong door de ligging van de buitenste bitdelen
-het meest zachte bit voor het paard

Mo_I_Rana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:09

@clara: heel erg bedankt, ik ga binnen de week nog naar de ruitersportzaak voor een nieuw bit

@dorientjuh: ik heb compleet geen ervaring met een bitloos hoofdstel en dat zou dus niet zo verstandig voor me zijn. Liever een bit waaraan ik al jaren vertrouwd ben

@Delphi: bedankt voor de info! Ik zal je raad volgen voor zo'n zacht bitje te halen

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:23

heb je ook al eens naar zijn gebit laten kijken?

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:23

Met welke reden ben jij met een rubber bit gaan rijden? ik heb er ook over gedacht om zo'n bit te kopen, omdat mijn paard best hard in de mond is door verkeerd omgaan met bit voordat het paard van mij was

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:34

mijn paard wilde ook nooit het bit in nemen, doordat de vorige eigenaar niet echt goed met mn paardje omging. Ik heb toen aangeleerd om met een klein beetje voer het bit aan te nemen. Misschien niet echt de beste manier, maar ja ik weet uit ervaring als ie t echt niet wil dat dan ook echt niet lukt (zelfs de meest ervaren mensen wisten t niet meer).

Nu is ze gewoon aan t bit gewend alleen wil ze niet meer zonder voer haar bit aannemen, tsja das het gevaar van zulke methoden.

Bij mijn paard was het dus echt door t verleden dat ze m niet wilde aannemen.

Mo_I_Rana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:15

@lightmorebh: dit ga ik pas doen als het zelfs met nieuw bit niet betert

@clara: ik heb het bit gekregen van de vorige eigenares, zodat ik zeker wist met wat voor bit die vertrouwd was

@joozz: ik vind deze methode niet zo schitterend, het nadeel geef je zelf al. Eens die het gewend is wilt die niet anders meer, wat natuurlijk zonde is, toch bedankt voor je reactie

arielh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:33

michien is er iets mis et zijn tanden???

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:27

paarden hebben een vrij droge mond, zelfs als ze schuimen, omdat de samenstelling van het speeksel anders is dan bij mensen en bijv. honden. glad metaal is daarom fijner dan rubber, omdat rubber meer weerstand heeft op de lagen. een gebroken bit hoeft niet per definitei zachter te zijn. als een paard een smalle onderkaak heeft in verhouding tot de bovenkaak, moet e voor de bovenkaak een grotere maat bit hebben dan voor de onderkaak. als je dan een gebroken bitje hebt, zal dit gauw te wijd zijn voor de onderkaak, waardoor je een notenkraker effect krijgt. mijn paard heeft dit ook, voor hem is een ongebroken bit dan ook het fijnste en het zachtste.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:35

Hi Kowloon 1
Toen ik Kowloon kocht heb ik verschillende bitten geprobeerd van glad metaal, enkel gebroken, dubbel gebroken, stangetje.
Maar dat rubber bit was het enige dat hij aannam. Als het nog steeds hetzelfde bitje is, dan is het nu wel erg oud.
Ze zijn niet zo heel duur. Bij mij kwam elk jaar de tandarts en die liet mij weten dat hij erg weinig ruimte voor het bit in zijn mond heeft.
Het is wel goed om zeker 1x per twee jaar even zijn kiezen te laten vijlen, dit kost 75 euro (hier).
Hoe sneller je actie neemt hoe beter, want als hij nu pijn heeft dan kost het straks weer extra moeite om het bit in te krijgen.

Overigens vind hij de tandarts niet echt lachen.....dus je hebt er een hele rustige nodig met veel geduld of je moet K van te voren wat valeriaan geven of zo.

riepertjiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:54

Hou er wel rekening mee dat sommige paarden het erom doen. Niet omdat ze per definitie last hebben ergens van, maar omdat ze weten dat bit werken betekend en er gewoonweg geen zin in hebben. Wie herinnert zich niet die fijne kinderponies die hun hoofd gewoon hoog hielden zodat jij er als klein hummeltje van z'n lang zal ze leven nooit bij kon komen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:01

Misschien dat het niet aan je bit ligt maar aan zijn tanden.

Mijn pony wil nu ook haar bit niet echt in maar dat komt omdat ie ijskoud is, nu verwarm ik het bit eerst door hem onder de warme kraan te doen en ze heeft er nu minder moeite mee.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:53

Sinds ik mijn paard met een dubbel gebroken bitje rij, loopt hij veel fijner, en volgt makkelijker en fijner de hand. Soms longeerde ik met een ander hoofdstel met zijn oude enkel gebroken bit, maar hij wil dat bit nu niet meer accepteren. Hij trekt zijn tong op, gaat sperren, slaat met zijn hoofd en hals en voorbenen. Wanneer ik longeer met het dubbelgebroken bit, is er niets aan de hand. Kortom hij wil dat enkelgebroken bit niet meer. Misschien omdat het in het gehemelte prikt?

tycluffcoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:19

je kan het bit ook met een snoepje wat nat is een beetje mee insmiren heeft het ene beetje een smaakie

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:28

mijn merrie draaide zich om toen ik met het hoofdstel aankwam. Ik rij nu met een ander bit en ze doet nog net niet zelf haar hoofdstel om