voeding voor stresskipje -> wie heeft ervaring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chell

voeding voor stresskipje -> wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:50

ik zit eraan te denken om voor mijn paardje een voedingssuplement te nemen om haar stress wat te verminderen. ze is continue nerveus onder het longeren en rijden. als ze alleen in stal staat gaat het goed maar zodra er iemand de box is stapt is het nerveus rondjes draaien en klooien met haar hoofd. ik heb haar nog niet zo lang en natuurlijk moet ze wennen aan haar nieuwe omgeving, maar haar vorige eigenaresse had me ook al gewaarschuwd dat ze af en toe wat neurotisch kan zijn. ik wil dit graag op een zo natuurlijk mogelijke manier oplossen 't liefst met voeding indien mogelijk. ze loopt nu ong. een uur a anderhalf uur per dag aan de longe en onder het zadel (gecombineerd dus).
bij de vorige eigenaar kreeg ze (naar mijn idee wat teveel te eten) hoewel ze wel de aanleg heeft snel te vermageren.
haar "dieet" bestond daar uit 3 kilo brok, 2 kilo mueslie (2 scheppen) ruim een kilo luserne. 1 x goed hooi ('s ochtends) en tussendoor aantal wortels 2 appels en wat brood. kracht voer verdeeld over 2 keer
bij mij krijgt ze nu 3 kilo brok en 2 kilo mueslie met wat wortels of appel verdeeld over 2 x voeren. 3 x pd goed kuil. ze heeft dus de hele dag wat te doen en naar mijn idee ruim voldoende krachtvoer.
nu ben ik op internet beetje aan t zoeken geweest (voornamelijk paarden drogist) opzoek naar een goed supplement die haar gedrag wat rustiger maakt en haar ontspant.
wie heeft hier ervaring mee en wat kan ik volgens jullie t beste nemen? aangezien er nogal veel verschillende dingen worden aangeboden.
alvbast bedankt,
groetjes
Chell

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:53

Eerlijk gezegd dat ze te veel krachtvoer krijgt als ik dat zo optel: 3 kilo brok en 2 kilo muesli. Ze kan dan haar energie niet goed kwijt en dat kan ze dan uiten door nerveus gedrag.

Is het een idee om haar eens op wat minder krachtvoer te zeggen? Bijvoorbeeld 1.5 kilo brok en 1 kilo muesli per dag? De meeste 'bloedpaardjes' die ik ken en die ook in de sport lopen (endurance) doen het prima op zo'n 'rantsoen'.

Anyway, zelf zou ik dus eerst proberen of minder krachtvoer helpt (en eventueel meer ruwvoer).

Vonnie84

Re: voeding voor stresskipje -> wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:55

Chell schreef:
Bij de vorige eigenaar kreeg ze:
3 kilo brok,
2 kilo mueslie (2 scheppen)
tussendoor aantal wortels 2 appels en wat brood.
ruim een kilo luserne.
1 x goed hooi ('s ochtends)

bij mij krijgt ze nu:
3 kilo brok
2 kilo mueslie
wat wortels of appel
3 x pd goed kuil.
ze heeft dus de hele dag wat te doen en naar mijn idee ruim voldoende krachtvoer.

Ik denk dat je paard nu veeeeeeeeel te veel aan krachtvoer krijgt!! Je zegt dat de vorige eigenaresse em teveel voerde, maar jij eigelijk net zoveel.
Die mueslie weg. Misschien 1 kg brok weg.

En wat bedoel je met goed kuil? Goede kwaliteit kuil of goed veel kuil? Ik zou d'r (voor het vermageren) veel hooi/kuil voeren.

Dus krachtvoer eruit, en RUWVOER voeren. Daar wordt ze ook niet zo heet van. En mocht ze dan mager worden, zou je kunnen denken aan maïs of pulp bijvoeren.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 14-11-05 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:56

Idd minder krachtvoer!

Ruwvoer (goede kwaliteit) alleen kan zelfs ook!

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:56

ja zit ik zelf ook aan te denken, naar mijn idee is het inderdaad ook te veel
ik hoop alleen maar (denk k niet) dat haar gedrag ermee veranderd. en dat zit ik nog met het probleem dat als ik haar minder ga geven (wat deze hoeveelheid is ze al een hele tijd gewent) ze ook ontzettend snel afvalt.
Laatst bijgewerkt door Chell op 14-11-05 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:58

Als je haar voldoende ruwvoer blijft geven, zal ze niet ontzettend snel afvallen.

En als ze rustiger wordt doordat ze minder krachtvoer krijgt, zal ze ook minder energie verbruiken dus minder nodig hebben (een cirkeltje).

Gedrag kan wel degelijk veranderen wanneer je minder krachtvoer geeft. Ik heb het bij mijn eigen paard zien gebeuren.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:59

Mijn merrie is ook een ontzettend stresskip, gaf haar eerst NervControl van Pavo, maar merkte amper verschil. Ik rij haar elke dag 20/30min nu, en ze is 1.66m hoog. Dit krijgt ze al voer:
1 1/2 kg sportbrok
2 scheppen lucerne
1/2 schep muesli
Hooi

Hoe meer ik haar geef hoe drukker ze word (logisch)
Denk dat jij dus moet minderen in je voer, minder krachtvoer, meer hooi.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:01

Ik weet wel zeker dat haar gedrag daarmee veranderd. En niet geschoten is altijd mis! En als je haar genoeg hooi/kuil bijvoert, zal ze niet afvallen. Wat je nu voert is echt teveel! En mocht ze toch afvallen, ga dan, zoals ik al zei, maïs of pulp bij voeren.

Even ter vergelijking. Ons paard, 5 jaar (dus nog in ontwikkeling), 1 jaar onder het zadel, 1,84 groot, werkt al best veel, die krijgt per dag:
3 kilo sportbrok
1,5 schep muesli
1 schep maïs
En heel veel hooi.
En die wordt ook niet dunner.

En mocht je paard echt dunner worden, dan zou je ook evt. naar een oorzaak kunnen zoeken. Want dat is echt niet gezond.
En nog iets belangrijks: het afvoeren van teveel voer, kost een paard ook energie!

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 12:05

ik zat zelf te denken aan 2 kilo brok (ze krijgt pavo condition extra) en 1 a 1 1/2 mueslie ( heb pasture mix met kruiden (das zonder haver) per dag. (gaf ik mijn vorige paard ook )
na t rijden krijgt ze altijd wat lekkers in de vorm van wortels of appels en 1 x pw na lessen (begin in binnenkort mee) gekookte lijnzaad met zemelen.
de staleigenaar voerd 3 x per dag goede kuil (een volle kuiwagen verdeeld over 4 paarden)

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:09

Ik zou die muesli echt minderen. Van wortels, appels, zemelen en lijnzaad worden ze niet heet. Dus dat is geen ramp.

Wat voor paard heb je?
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 14-11-05 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:09

Onbeperkt hooi is voor dit dier beslist niet verkeerd.

Begin met afbouwen en geef op het laatst allen nog muesli.
Doen ze langer over
Wat voor beweging krijgt ze verder?

Mijn Z -merrie doet het op 2 scheppen muesli en de rest ruwvoer.
En weidegang ook in de winter.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 12:17

ze is een 11 jarige KWPN merrie. heeft voorheen in de sport gelopen m dressuur en L springen. ik hoop volgend jaar met haar te kunnen starten. ze is alleen door de vorige eigenaar (niet waar ik haar van heb maar die daarvoor) heel slecht behandeld en heeft daardoor heel weinig vertrouwen. dat probeer ik nu op een rustige en liefdevolle manier weer te winnen en kijken waar we dan uitkomen. al met al een heel lief paard, maar wel een met gebruiksaanwijzing.
nu zegt alleen de een wel en de ander geen mueslie > waarom wel of niet? ik heb mijn vorige paard ook altijd mueslie gevoert, vond hij heel erg lekker en beviel mij ook goed ( mooie vacht, wat extra vitamientje etc. )

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 12:18

ik heb helaas geen weidegang voor haar. ze word 's ochtend losgegooid in de bak, ruim half uur en 's middags ben ik haar (ruim half uur longeren en klein half uurtje rijden momenteel )

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:25

Ligt eraan hoe hoog de voedingswaarde van de muesli is. Ik voer muesli voor (duur)sportpaarden, 'onderhoudsmuesli' heeft een veel lagere voedingswaarde. In perioden dat hij niets doet (zoals nu met een blessure) krijgt hij een handje per dag i.p.v. een kilo of een halve kilo, heeft hij toch wat te knagen.

Dan heb je nog verschil tussen muesli die 'plakkerig' is gemaakt met melasse (= suikers) of met olie (= vetten) (zelf noem ik die laatste liever granenmix of mengeling). En tenslotte heb je nog muesli met en zonder haver.

Voor de 'lekker' of gewoon voor de afwisseling zou ik voor muesli met een lage voedingswaarde kiezen.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 12:32

ik heb zowel een goede dure mueslie voor haar gekocht als een onderhoudsmueslie en die gemengt. de eerste is pasture mix een goede (sport) mueslie zonder haver en de tweede is een pavo mueslie met kruiden zonder haver. deze heb ik gemixt. die krijgt ze dus naast haar brok gevoerd.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 12:37

stap 1 is haar dus nu gaan verminderen in voer. (dit uiteraard geleidelijk) en vraag staleigenaar haar meer kuil bij te voeren. ik ga denk ik over op 1 a 1 1/2 kilo brok en 1 a 1 1/2 kilo mueslie verdeeld over 2 keer voeren. als tussendoortje wortels en een appeltje na t rijden. ze heeft een liksteen in haar stal hangen waar ze niets mee doet helaas, iemand nog een trukje om haar erop te wijzen dat hij er toch echt op haar hang te wachten?
Stel: ze mocht nog zo nerveus blijven, wat dan te doen? iemand ervaring met voedingssuplement of iets anders?
Laatst bijgewerkt door Chell op 14-11-05 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:42

Met 2 kilo brok en 1,5 schep muesli, krijgt ze nog 3,5 'kg' krachtvoer.
Als ik naar die van mij kijk (1,68, 14 jaar, L2), die krijgt 1,5 schep sportbrok en 0,5 schep kruidenmuesli. En dan 3 keer flink hooi. En die is juist een beetje zo'n trage, maar die wordt hier hartstikke fit van!

Je moet dat krachtvoer gaan zien als toevoeging aan het hooi/voordroog. En niet als hoofdvoer.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:44

Pfoe, wat voert iedereen hier veel

Ik heb een onwijze stresskip, heel heet paard (erg bloederig). Zij krijgt 1kg brok en 1kg müsli per dag. Ze kreeg na het rijden ook nog een halve kg brok en een halve kg müsli, maar dat is eraf, want het was net een lopende tijdbom.

Verder wat wortelen en 2x per dag goed hooi.

Als je paard de neiging heeft om te vermageren, dan zou ik bv mais gaan bijvoeren. Worden ze wel dikker van, maar krijgen er niet belachelijk veel energie van.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 12:46

ik bedoel te zeggen dat ik haar via die weg wil terug gaan brengen. van 3 kilo naar 2 en vervolgens naar 1 1/2 en de mueslie van 2 naar 1 1/2 naar 1. dan krijgt ze uiteindelijk dus 1 1/2 kilo brok en 1 kilo mueslie. das volgens mij gewoon goed.. toch?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:14

Ja, dat klinkt wel goed. Of dat in de praktijk werkt moet je gewoon uit gaan vinden. Hoe zeggen ze dat toch altijd zo mooi. Voeren is geen meten maar weten of zo Nee dat was het niet. Uhm voeren met verstand. Naja, ik bedoel te zeggen: er zijn geen maatstaven voor, je moet gewoon het een en ander uitproberen. Ieder dier is anders.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:35

Quellian schreef:
Pfoe, wat voert iedereen hier veel

Vind ik wel meevallen hoor. Wat hier aan voorstellen en voorbeelden wordt genoemd (2 tot 2.5 kg krachtvoer in brok en/of muesli) verschilt niet zo heel veel van wat jouw paard krijgt.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:10

Ik vind dat ze veel teveel voer krijgt, zou het halveren en gewoon een stuk meer hooi voeren, min 3x per dag. denk dat een groot deel van het probleem dan al zeker is opgeslost.

Winna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:21

Quellian schreef:
Als je paard de neiging heeft om te vermageren, dan zou ik bv mais gaan bijvoeren. Worden ze wel dikker van, maar krijgen er niet belachelijk veel energie van.

In mais zit juist wel veel energie. Bij koeien is mais een energievoer. Koeien gebruiken die energie om melk te maken. Een paard zal er denk ik drukker van worden, maar heb geen ervaring met het voeren van mais aan paarden.

Nieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:12

Ik heb ook een ontzettend druk paard. Ik heb ze nu bijna drie maanden. Bij de vorige eigenaar is ze goed verzorgd maar totaal 'gek' gereden. Ondertussen is ze al een beetje verbeterd, maar ik vond haar de moeite genoeg om de uitdaging aan te gaan, want tis een supergoed beestje en heb haar na twee weken proef gekocht. Ze krijgt per dag: 500g mengeling,heel veel hooi en een paar bieten en nu ook geregeld kuilmaïs, puur om haar wat te laten verdikken. Echt kalm is ze hier nog niet mee....Voor de rest probeer ik haar zoveel mogelijk op de wei te zetten. Dan moet steeds mijn pony erbij of ze springt over de draad of gaat er door....
Maar zoals ik hierboven lees....maïs = veel energie....? Eiwitrijk, ja...maar of ze daar ook echt 'zot' van gaan doen?? Moest iemand nog extra info hierover hebben?Ik ben alvast geïnteresseerd....want misschien ben ik dan wel helemaal fout bezig...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:15

Wat ik heb geleerd is dat in mais totaal geen energie zit, dat het een pure dikmaker is, maar daar schijn in geen gelijk in te hebben. Dan weet ik het niet