Springpaard v.s. Dressuurpaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper01

Springpaard v.s. Dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 10:43

Kan een springpaard een dressuurpaard evenaren?

Qua bouw gezien dan. ( ze is 11 jaar, Gragenit x Furioso II) heeft nog nooit dressuur gelopen, ik heb haar nu 2x in de B dressuur gestart)

Men zegt ( verzekering ) dat mijn paard nooit verder kan komen in de dressuur dan een L proef omdat ze springgefokt is en dus te steile achterbenen heeft.

Wat is jullie visie hierop.

Hier een foto:

Afbeelding
Afbeelding

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:55

De meeste springpaarden kunnen anders prima mee komen in de dressuur! Persoonlijk ben ik van mening dat ieder paard wel M kan lopen, bij sommige paarden duurt het gewoon wat langer.

Mijn vorige paardje was ook springen gefokt; en die liep M2 in de dressuur en M springen. Gewoon een allround-paard dus.
Andersom is wellicht wat minder handig, een dressuur gefokt paard dat M of Z moet springen. Al verwacht ik dat mijn nieuwe paardje dat dressuur gefokt is, met het springen best een eind mee kan komen.

Ik zou me dr dus niet druk om maken, en ze gewoon van het tegendeel bewijzen!

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:58

Dat een springpaard geen dressuurproef kan lopen is onzin.

Kijk maar eens hoeveel springen gefokte paarden er hoog in de dressuur lopen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:10

Wat een onzin zeg..! Die hengsten hebben ook dressuurpaarden gebracht hoor! en die furioso helemaal.. Hoe komt t dat hij nooit dressuur heeft gehad? Dressuur is namelijk de basis van springen.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:14

onzin Wat dacht je van Ferro daar hebben ze eerst mee gesprongen.

Ronacino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:17

mijn paard zie foto profiel is ook spring gefokt.. monaco is zijn vader en vader van monaco is weer animo en is allemaal springbloed. bij mij loopt die nu l1 dressuur b springen bijna l en heeft eerder l of m dressuur gelopen... dus ... en m of l springen daar zijn de twijfels nog en nu heb ik ook een vierjarige polydox en loopt ook prima dressuur terwijl afstammeling allemaal springbloed is... dus ik vind het onzin oke ze zullen mischien niet allemaal naar de z komen ..maar sommige toch wel ..

Jumper01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:23

Ze is nooit uitgebracht in de dressuur, alleen op thuisbasis. Dus ze is geen bv B kwalificatie zeg maar.

Ronacino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:35

OKe maar ze zijn nooit te oud om het te leren en gewoon veel blijven oefen en dan komt vanzelf wel ...

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:41

Kijk maar eens hoeveel draken van dressuurgefokte paarden er rondlopen! Pure onzin, ik ben in het verleden M2 geweest met een Calvados-Wienerwald en rij nu M2 met winst met een Animo-Grannus-Zeus-Abgar! Weliswaar heeft zij niet een echte dressuurpaarden-bouw en dat is gewoon moeilijker, maar tussen de oren zit het goed en ze kan fatsoenlijk bewegen. Het kost meer training dan bij een paard dat de bouw wel mee heeft, maar ik twijfel er niet aan dat we de Z gaan halen! Bijna elk paard kan Z lopen. Correct rijden, daar kom je een heel eind mee!
Trouwens: de volle broer van Salinero heeft toch meegesprongen op de Olympische Spelen?
Veel succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:02

onzin, ik ken een springgericht gefokt paard dat maarliefst zzlicht loopt!

verder ken ik er meeredere die niet op wedstrijd terein rijden, maar wel z oefeningen kunnen en zo een M2 proef kunnen lopen

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:32

Wat een onzin, we hebben het nog steeds over de basis (t/m Z) en daar kan elk paard in meekomen (de een makkelijker dan de ander).De paarden die bijv. Gerco Schroder rijdt, zouden niet misstaan in een Z 2 proef hoor! Die springen ook gewoon wissels enz. Dus staar je niet blind op de afstamming.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:38

aan elk paard kun je aanrijden wat je maar wilt. Alleen zal dit paard nooit zo mooi de piaffe (als voorbeeld ) kunnen als een echt dressuurpaard. Hij kan het in zijn bespiering minder opbrengen.

Maar heb zelfs een shire gezien die de Z liep!!!
Alles is mogelijk, als je maar goed genoeg BENT om het eraan te rijden!

Gr claudia

Ilzjuh

Re: Springpaard v.s. Dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:41

dat vind ik dus echt onzin.
die van mij is spring/cross gefokt en kan prima dressuur lopen
en idd, kijk maar eens hoeveel springefokte paarden er in de dressuur lopen (en goede punten behalen)

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:01

De merrie waar wij nu mee fokken heeft Z dressuur gelopen.
Maar ze is eigenlijk spring gericht gefokt. Haar vader is de pas overleden hengst Garanco. Vader moeders kant weet ik niet.
Nu laten we haar over het algemeen dekken door dressuurhengsten.
We hebben uit haar nu een nakomeling van Gribaldi en oo-seven.
*foto's staan in m'n profiel*
Misschien laten we haar in 2006 dekken door een springer.

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:12

Ik heb al eens op 2 paarden gereden waarvan ik dacht dat ze dressuurpaarden waren (lekker voorwaarts , goed aan de hulpen enz)
Ze bleken 2 springpaarden te zijn.
Ik heb hier ook gezien dat het paard van HierarchKWPN grand prix dressuur liep , maar het paard kon ook ong 1.30 netjes springen.
En er zijn ook veel paarden die afstammen van goeie springpaarden , die het nu erg goed doen in de (Grand Prix) dressuur sport!

Groetjes

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:02

Het paard van Kendilover hier op bokt is geloof ik ook springefokt en die loopt toch echt Z.

Mijn eigen paard is ook springgefokt, maar gebruik hem voor de dressuurd. Hij draaft leuk en heeft als voordeel van het springbloed dat hij een extra sterke galop heeft. Het kan dus allemaal best.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:05

Elk gezond paard kan z dressuur.
Wil niet zeggen dat je altijd van de echte dresuur cracks gaat winnen, maar wp's rijden zeker wel.

Ben zelf met mijn springpaard (zie profiel) ook Z dressuur geweest

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:05

Ik vind het onzin. Een springpaard moet minimaal een M proef kunnen lopen. Je hebt in een parcours ook changementen e.d. nodig, dus waarom zou een springpaard dat niet kunnen? Het duurt misschien wat langer en de gangen zijn misschien wat minder, maar ik vind dat een springpaard moet kunnen dressuren en een dressuurpaard ook een parcours van een meter moet/mag kunnen springen

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:16

Kelloriejj schreef:
Ik vind het onzin. Een springpaard moet minimaal een M proef kunnen lopen. Je hebt in een parcours ook changementen e.d. nodig, dus waarom zou een springpaard dat niet kunnen? Het duurt misschien wat langer en de gangen zijn misschien wat minder, maar ik vind dat een springpaard moet kunnen dressuren en een dressuurpaard ook een parcours van een meter moet/mag kunnen springen

toch zijn er dressuur gefokte paarden die absoluut niet kunnen springen, gewoon omdat ze niet weten hoe ze hun benen voor een sprongetje op moeten tillen.
ik ken er een paar die slepen dan de hele sprong mee dus daar kun je maar beter geen meter mee gaan springen hoor

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:54

Onzin, ik ken een springgefokte die Prix St. Geogre loopt/liep en die nog hoger kan.
Het is juist fijner om een springpaard te dressuuren heb ik gehoort...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:59

Ik geloof dat Ferro ook wel een leuk voorbeeld was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:02

Neem nou Kigali... Super springen en super lopen!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:03

Ik heb ooit eens demonstratie van Z2 door de 3 winnaars van een provinciaal kampioenschap gezien, en daar werd door de commentator ook vermeld dat 2 van de 3 paarden hoofdzakelijk springbloed hadden. Mijn paard trouwens ook en die loopt L2(rij wel helemaal niet zoveel wedstrijden) en kan thuis tot Z lopen. Dus het kan wel degelijk

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:52

Check my pro

Zowat elke keer werd Ranouk als dressuurpaard ingeschat, infeite is ze springpaard x renpaard.

Ik denk dat tegenwoordig er één noemer gaat zijn, namelijk sportpaard, en het onderscheid springpaard en dressuurpaard niet langer nodig is (zo worden er al veel goede paarden gefokt).
In idd zoals RK al zei, Ferro. En ik dacht dat de volle broer van Salinero meedeed aan de OS springen?

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:01

ik heb ergens gelezen dat juist springgefokte paarden het erg goed doen in de dressuur omdat ze voor een goede achterhand ofzoiets gefokt zijn?

correct me if i'm wrong!