hoe leer ik mijn paard plassen tijdens een rit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mjet

hoe leer ik mijn paard plassen tijdens een rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 23:40

Mijn fjord wil gewoon niet plassen tijdens een buitenrit.
Altijd als ik thuis kom dan plast ze zo dra ik haar op stal zet. Dit doet ze haar hele leven al.
Dat is op zich geen probleem, maar als ik dan langer weg ga, merk ik soms(zoals vandaag) dat ze cht moet. Ze gaat dan wat moeilijker lopen, wil wel maar doet het niet. Ik geef haar alle ruimte, laat haar een plekje zoeken, stap zelfs soms af en doe de singel wat losser... dan staat ze me echt aan te kijken van... nou ja wat doe jij nou naast me??
Uit eindelijk zet ze zich er dan ook wel over heen en besluit kennlijk dat ze het later wel doet en loopt ze vrolijk door naar huis.

Ze komt dan in haar stal, kan zich nog net omdraaien en daar komt de enorme waterstraal. Ik vindt dit zo zielig.

Het lijkt me ook niet gezond dat ze haar plas in houdt, of overdrijf ik nu??

hoe kan ik haar nu tijdens een rit wanneer ik voel dat ze moet leren plassen

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 00:08

Zodra je ziet dat ze gaat plassen of plast fluiten, ze legt na een tijd de link misschien wel, misschien helpt net jou fluitje om buiten te plassen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 00:46

ja fluiten of water laten lopen.
Zo hebben wij een ruintje in de les lopen die telkens moet plassen maar het dan eigenlijk toch niet wil/durft!
Dan gaat de hele manege lopen fluiten en tadaa hij plast.
Helpt niet altijd, maar soms wel

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 09:28

water laten lopen.. hihi niet erg handig als je geen kraantje hebt midden in het bos. ik zal maar eens beginnen met fluiten

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:33

water kun je ook uit een flesje laten lopen. Gewoon een halve liter spa meenemen en een klein straaltje laten lopen...
succes er mee!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:33

fluiten heb ik ook wel eens van gehoord.
gister heeft willem voorhet eerst gewoon in de paddock geplast

maar ik rij wedstrijden en moet danonder de man.. met heen en terug reis, 2 proeven en prijsuitreiking ben je al gauw 4 uurtjes verder... ik voel danook datie moet en zodra die op stal is laat hij het ook lopen.

dus ik ga hetook maar proberen met het fluiten

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:36

Inderdaad fluiten, vriendin van mij had dat haar paard ook aangeleerd en kon inprecipe op commando plassen. Wel moet je steeds het zelfde melodietje fluiten wat makkelijker is voor het paard om daarbij de link te houden

cesara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:47

Quarterh0rse schreef:
Inderdaad fluiten, vriendin van mij had dat haar paard ook aangeleerd en kon inprecipe op commando plassen. Wel moet je steeds het zelfde melodietje fluiten wat makkelijker is voor het paard om daarbij de link te houden

inderdaad zo heb ik het die van mij ook aangeleert. het water vind ik ook een goede tip

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:21

Nou ik heb vandaag voor eerst staan fluiten toen we op stal terug kwamen en ze moest plassen. Wie weet gaat ze na een week eerst zo proberen de link leggen zodat we het buiten ook kunnen doen.

Dank voor de tips.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:24

laat je hem wel op zachte ondergrond plassen? Paarden durven dat niet op stenen. Maar probeer het fluiten maar eens lijkt me een goede optie

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:45

hey sfiejj dat klopt, de meeste paarden vinden het ook niet fijn om op het harde te plassen. Ik denk omdat dat spettert ofzo.

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:32

Ik hoor zo vaak dat paarden niet op het harde willen plassen? Quintus plast overal, alleen niet tijdens het poetsen en op de trailer.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:40

in het bos is de ondergrond zacht genoeg lijkt me. Ik ben zelfs wel eens van het pad af gaan staan tussen de herfstbladeren, maar ook dat mocht niet baten.

ik ga vrolijk door met fluiten. Dat valt misschien wel aan te leren, want zodra ik haar op stal zet na het rijden gaat ze plassen, dus kan ik meteen een vrolijk deuntje gaan fluiten. ( of er nou stro in ligt of een kale stal. ze laat het gewoon kletteren.) dus dat harde ondergrond maakt haar kennelijk ook niet zo heel erg veel uit.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:07

In Ijsland heb ik deze zomer een trektocht gedaan in het midden van nergens. Paard dat niet wil plassen onder het zadel? Zelf het goede vb. tonen deed het hem meestal

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:30

daantjuhhh schreef:
ja fluiten of water laten lopen.
Zo hebben wij een ruintje in de les lopen die telkens moet plassen maar het dan eigenlijk toch niet wil/durft!
Dan gaat de hele manege lopen fluiten en tadaa hij plast.
Helpt niet altijd, maar soms wel

Dat was bij mij op de manege ook zo met een pony...

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:13

poes schreef:
In Ijsland heb ik deze zomer een trektocht gedaan in het midden van nergens. Paard dat niet wil plassen onder het zadel? Zelf het goede vb. tonen deed het hem meestal

Erg lachwekkend zie mezelf al samen met mijn paard gaan plassen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:46

Hahahaha dat moet er echt hilarisch uitzien volgens mij! Maar wel zielig dt je paard het niet durft. Ik zou ook het fluiten doorzetten en kijken of het helpt. Suc6!!!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:52

Als je zelf gaat plassen moet je wel opletten dat je paard niet schrikt anders kun je erachteraan met je broek op je enkels, hihi!
Maar je kan het beste op gras proberen, mijn vorige paard wilde ook niet graag, maar uiteindelijk wilde hij op gras nog wel eens gaan, op de wei gaan ze ook altijd zo!
Nu heb ik er één die doet het echt óveral (zelfs op de stenen?!)dus daar verwacht ik geen problemen mee......

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 22:30

ben al 2 dagen aan het fluiten zodra ze op stal gaat plassen. wie weet . Ik hou jullie op de hoogte. Tot nu toe kijkt ze me alleen maar aan van... nou ja zeg

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:43

hahaha, het is een gezellige boel bij jou op stal! (met al dat gefluit)
Ga dit topic volgen want ik ben benieuwd hoe snel het bij je Fjord gaat werken.
Succes!

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:04

lightmorebh schreef:
poes schreef:

Erg lachwekkend zie mezelf al samen met mijn paard gaan plassen

Nou der was iemand zo slim geweest om met de wind mee, en net iets lager dan haar paard te gaan zitten plassen. Het paard begint ook, en met de nogal erg felle wind waaide alles recht in haar gezicht