consequent... hoe?? [veulen]

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

consequent... hoe?? [veulen]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:21

hee mensen!!

ik heb een hele dringende vraag.. ik heb een super lief veulentje, maar hij kan wel eens een beetje 'stout' doen op zijn eigen sullige manier.. zodra ik aan iets nieuws begin met hem (zijn nu bezig met voetjes geven en zo want dat ging neit goed bij de fokker) raakt hij in paniek en gaat hij steigeren en probeert hij over een hek te springen (terwijl hij gewoon in de inloopstal staat)
hoe moet ik hem leren dat dat niet mag? ik weet gewoon consequent zijn.. maar op welke manier moet je consequent zijn? slaan doe ik totaal niet aan.. hoe kan het anders??

heeft iemand ook nog tips over hoe ik het beste kan oefenen met voetjes geven enzo? wij doen nu eerst oefenen met aaien.. gewoon tot dat hij het toelaat dat wij hem overal (benen, buik, kont, staart, etc.) aaien zonder te steigeren of te draaien. dan beginen we met voetjes maar hoe kan ik dat het beste doen?

heeft iemand het zelfde meegemaakt??

dank jullie wel!! sorry voor het lange verhaal

Waratje

Re: consequent... hoe?? [veulen]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:31

Als het veulen echt in de paniek gaat, vraag je er teveel van. Ga dus maar lekker een paar stappen terug met dat aanraken.
Hoe lang heb je dit veulen al? Wat heeft hij geleerd in de tijd dat hij bij zijn moeder liep? En hoe heeft hij die dingen eventueel geleerd?

Maar even praktisch: wat je ook met hem doet, hou het klein en kort. Even meelopen aan een touwtje, dan vrij. Even een borsteltje erlangs, weer vrij. Strijk met je hand langs een beentje naar beneden, weer klaar. Wat je ook doet, zorg dat je positief kunt eindigen, dus nooit overvragen, niet doorgaan, als iets niet lukt, geef er een draai aan dat je toch positief kunt afsluiten. Bij veulens maak je geen spectaculaire vorderingen, dat is allemaal kleine stapjes.
Allerbelangrijkste is om het veulen voldoende vrije tijd en ruimte te geven in een groep. Eerste plicht van een veulen is SPELEN.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:46

hij is 1 keer echt in paniek geraakt.. de fokkers hebben ons verteld dat hij naar de hoefsmid was geweest, maar hij moest weer.. dus wijhoefsmid erbij gehaald, en pakt rustig zijn voetje en ARmani raakt ineens in paniek, wij zijn metteen gestopt, nog even bij gestaan geaaid etc. en toen gewoon over, we hebben hem nog niet zo lang ik denk 2 á 3 weken.. hij vind het allemaal wel eng met aanraken en loopt naar achteren maar het eindigt inderdaad altijd wel positief:) heel erg bedankt voor de tips, ik hoop dat er nog meer mensen reageren.. dat ik ook meerdere meningen enzo zie..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:51

GiorGio_Ndme schreef:

heeft iemand ook nog tips over hoe ik het beste kan oefenen met voetjes geven enzo? wij doen nu eerst oefenen met aaien.. gewoon tot dat hij het toelaat dat wij hem overal (benen, buik, kont, staart, etc.) aaien zonder te steigeren of te draaien. dan beginen we met voetjes maar hoe kan ik dat het beste doen?

Wat je hierboven schrijft lijkt mij in ieder geval al een erg goed begin.
Blijf hem lekker aaien/poetsen/kroelen tot hij er ultiem relaxed bij staat.

Wie weet kun je het dan eens proberen om een voetje wat vaster vast te pakken (zonder het op te tillen) zodat hij niet te erg schrikt(?).
Als hij daar ook aan gewend is, kun je het voetje misschien ook wel eens optillen.
In ieder geval lijkt het me iets dat je niet moet overhaasten, maar je moet wel in de gaten houden dat hij gee misbruik van de situatie gaat maken.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 10:17

dankje wel hij vindt het vooral heel erg eng als je z'n achterhand/achterbeentjes aanraakt maar het gaat wel al beter dan eerst

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:26

Ik heb toevallig ook afgelopen week een veulen gekocht. Ik ben nog meer bezig met haar lekker poetsen (wat ze heel fijn vindt). Misschien dat het helpt om haar met een borstel over haar benen naar onder te gaan en af entoe eens proberen te vragen om een voetje. Bij mij werkt het wel. Ze zet hem wel weer snel neer, maar gaat niet steigeren.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:04

bedankt voor de tip:)