Ziek ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Ziek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:55

Hallow,

Om maar meteen te beginnen .. Mijn paardje is in een week tijd enorm veel afgevallen, ze is van een grasbuik naar op dit moment precies goed gegaan ..
Donderdag 2 weken geleden was ze helemaal futloos terwijl er enorm veel wind stond en ze dan normaal enorm fel is ( zeker omdat ze nog jong is ), maar nu was ze super sloom.. Na een dag rust ging het iets beter, maar was ze ineens super verkouden, elke keer na het rijden op stal gezet met een deken om op te drogen en als ze droog was mocht ze weer naar buiten ..
Ze staat nog 24 uur per dag buiten, maar heeft wel een inloopstal, dus kan naar binnen..
Sinds afgelopen dinsdag heb ik besloten om haar weer brok bij te voeren ivm dat ze zo futloos was en zo mager geworden .. Ze krijgt nu ook hooi bijgevoerd, maar ze wordt er niet echt dikker op ..
Ze heeft wel meer energie door de brokken, maar zou ik nog iets extras moeten doen om haar weer iets dikker te laten worden?
Ze heeft wel een veulen dat nog een maandje bij dr blijft lopen en nog steeds drinkt.. Is dat een probleem?
Ze is op dit moment precies goed kwa uiterlijk, maar ik ben bang dat ze dunner wordt, omdat ze nu ook ineens haar grasbuik kwijt was ..
Ook blijft ze maar niesen en heeft ze na 2 weken nog steeds een loopneus, terwijl ik haar elke keer goed uitstap en pas als ze droog is weer buiten zet ..

Iemand tips of iets over te zeggen?

Liefs Inge

Sily

Re: Ziek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:08

Ik heb een hele goede tip: de dierenarts bellen.

Dat is toch ook logisch als je paard al 2 weken aan het proesten is.
Verder zit het dan ook tegen dat ze er nog een veulen bij heeft die drinkt en buiten staat.

Dit vreet energie, om te voeden en om warm te blijven.
Bij alles wat jij intikt zou ik dus maar gewoon heel snel de DA bellen.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:12

Het niesen is alleen tijdens het rijden ..
Omdat het dan los komt ..
Als ze in de wei staat heeft ze er geen last van ..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:14

Niesen tijdens het rijden is ook niet goed.
Paard hoort sowieso gewoon niet te niesen.

Toen mijn paarden verkouden waren heb ik niet gereden op aanraden van de DA, alleen gewandeld en medicijntjes gehad.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:50

dierenarts belen en een deken op als ie naar buiten gaat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:56

dat die grasbuik wegtrekt is denk ik wel logisch aangezien het gras nu niet meer groeit dus zal ze die kwijtraken.
als je meer gaat voeren duurt het zowiezo wel 2 weken voor je pas verschil gaat zien, duurt even voordat ze er echt van aankomen, ik zou nog wat meer hooi gaan geven, en denk ik ook even een dierenarts bellen.

een verkoudheid hoort net als bij een mens na 2 weken over te zijn, is dat niet het geval zal er een ontsteking bij zitten en moeten er medicijnen gebruikt worden.

zowiezo wat meer hooi gaan geven, het veulen kan dit ook gebruiken, gefe je het veulen ook al veulenbrok? denk ook wel een goed idee om daar mee te beginnen...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:01

ellepel is me net voor.
Grasbuik schijnt heel snel weg te kunnen trekken.
Niesen is iets wat eigenlijk ook niet hoort bij paarden voor zover ik weet (wij letten er in ieder geval altijd op.)
Maar of je daar ook meteen de dierenarts voor moe bellen, weet ik niet.
Mensen zijn ook wel eens verkouden.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 10:26

Ze is tot nu toe nog nooit verkouden geweest daarom vind ik het zo raar ..
Ik wacht het nog een paar dagen af ( deze week heeft ze meer rustdagen vanwege mijn drukke schema ) en anders bel ik de DA
Het veulen krijgt al veulenbrok ja, en ook al hooi
Maar moedermelk blijft lekker

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:39

Ik had toch maar de DA gebeld, het hoeft niet ernstig te zijn, maar hij kan je misschien wat geven voor het hoesten. En dat je pony zo futloos is lijkt me toch niet echt goed.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:36

Misschien kan een wormenkuur ook helpen. vandaar dat ze misschien zo is afgevallen. Dacht dat er ook waren voor paarden met veulens die nog zoogen.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:37

Jaa wormenkuur is al aangeschaft ..
Krijgen ze van het weekend weer, gewoon volgens schema ..
@ Sfiejj; dat futloos was vooral omdat ze nog op gras stond en verder nog niets kreeg bijgevoerd .. Nu krijgt ze brok en hooi bij ..

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:46

ik zou ook de dierenarts ffbij halen. ben normaal gesproken niet van he snel bellen, maar aangezien jou paard nog 24 uur naar buiten kan als ze wil en het snachts nu echt koud is, zou ik geen risico nemen met die verkoudheid.