wel of geen time-out?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

wel of geen time-out?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:22

Zit met voor mij een groot probleem. Ik heb 2 paardjes. Een rijd ik vanaf maart en de ander heb ik nu ongeveer 2 maanden.
Mijn tweede paard is nogal schrikkerig. Nu is hij laatst tijdens de les er heel erg vandoor gegaan. Dit heeft hij wel vaker gedaan, maar van deze keer ben ik zo geschrokken, dat ik er niet meer op durf.

Vanmiddag ben ik er wel opgegaan, met iemand die bij me bleef, maar ik voelde me stijf staan van de stress. dit werkt natuurlijk niet bevorderlijk. Ik begrijp niet waarom die angst zo heftig toeslaat, want in principe is er niets ernstigs gebeurd. Ben er prima opblijven zitten.
Maar toch, ik kan het niet van me afzetten.

Gezien ik er op dit moment zelfs niet van slaap, heb ik zoiets, zal ik er even niet op rijden? Eerst maar op de grond met hem aan de slag?
Zodat we elkaar leren vertrouwen en ik even tot rust kan komen.
Of is dat juist stom om te doen en kan ik beter doorzetten?

Wat denken jullie hiervan?

groetjes Linda

gianlucka

Re: wel of geen time-out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:26

ik weet niet of het verstandig is om een time-out te nemen. Ik heb ponylessen gegeven aan kinderen en daar was het altijd zo, dat als ze eraf vielen, ze er gelijk weer op moesten van mij. Al was het maar een rondje stappen als ik de pony vasthield.... Als je ze er niet gelijk weer op zet dan durven ze helemaal niet meer....
Doe het rustig aan, forceer niets, maar probeer het rustig aan weer op te pakken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:27

gewoon je eigen gevoel volgen..
als jij superbang op dat paard gaat zitten gaat het waarschijnlijk weer fout..

dus je niks van anderen zeggen, lekker gaan grondwerken en zelf je eigen vertrouwen weer terugwinnen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:29

in de tijd dat ik bang was voor mijn paard *anderhalf jaar terug ongeveer* (paard kan heel hard rennen omdat het een crosspaard is geweest, en als ik van slag raakte deed zij dat ook en dan begon het dus) heb ik zitles gehad, paard aan een hulpteugel aan de longeerlijn en ik erop zonder beugels en teugels (natuurlijk met een ervaren persoon die de longeerlijn vasthield ) heeft heel goed gewerkt, want ik durfde na een korte tijd alweer alles met mijn paard
maar ik denk dat inderdaad zoals ellepel zegt, je zelf het beste kan aanvoelen wat voor jou het beste werkt

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:33

Ik zou dit paard zeker niet stilzetten of er grondwerk mee gaan doen! Daarvoor is hij al veel te geroutineerd en ervaren.
Wordt dan ook wel een heel makkelijk spelletje voor hem

Ik heb het in je andere topic al gezegd en ik doe het nu weer een keer. Je moet er echt even doorheen met hem, het is gewoon uitproberen van hem. Probeer als je het aandurft gewoon te blijven lessen, eventueel alleen als het licht is als je het in het donker niet durft.

Normaal gesproken ben ik er echt niet voor om op een paard te gaan zitten als je bang bent(is ook eigenlijk helemaal niet goed) en het zou ook best kunnen dat hij daar nog weer meer gebruik van maakt, maar ik zou dit paard iig niet stilzetten!

Is er niemand die hem af en toe voor je kan rijden, zodat hij wat minder fit is?
Of iemand die er eerst even mee werkt voor jij erop stapt zodat de ergste frissigheid eraf is?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:40

ik ben het wel een beetje met gomir eens.. maar als je het echt te eng vind kan je beter niet meer gaan rijden voor ff...

je kan idd ook iemand anders even voor laten rijden.. of dat idee met dat longeren van ilzjuh, dat zou ook kunnen helpen.

maar ik weet bijvoorbeeld van mijn eigen paard, dat ik met longeren hem goed aan het lopen heb, danluisterd hij naar mij, heeftie respect. maar zodra ik ga rijden begint het ge etter.. dan is meneer bij het minst geringst pissig en begintie te steigeren, waardoor ik weer boos en zo blijf je in die cirkel.

dus in mijn geval zou jou idee dus niet gaan werken.. willem is een ster in spelletjes spelen en houd graag van die spelletjes winnen..

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:44

Ik kan uit eigen ervaring spreken wb angst.
Ik denk dat je beter eventjes rustig aan kan gaan doen, ga lekker met hem dingen doen vanaf de grond.
Zo kun je een beetje vertrouwen in hem terug krijgen.
In tussen kun je bv "enge dingen" oefenen vanaf de grond (paraplu's, zeil, zwiepend lint ea enge dingen).
Als je hem dan weer wat meer vertrouwt kun je er eens op gaan.
Iemand er naast laten lopen is helemaal zo gek niet, zo ben ik ook weer begonnen.
Een half jaar geleden ben ik, na 2 jaar klungelen met diverse helpende handen gevolgd door 8 maanden niets doen, weer begonnen met rijden.
Ik durfde geen stap te zetten zonder dat iemand het paard vast hield, durfde niet harder dan stap en bij elke onverwachte beweging raakte ik in paniek en blokkeerde ik (mijn lichaam en tussen mn oren).
Nu rij ik los, ik durf weer te galopperen (los), rij ik buiten in het bos, over de ruiterpaden en langs de weg, durf een paard aan te pakken als hij niet luistert, volgende week ga ik zelfs met een grote groep een halve dag op buitenrit.
Mij heeft het erg goed gedaan om eventjes niet te rijden en tot rust te komen en daarna goede begeleiding te zoeken.
Een paard merkt jou angst en zal daarop reageren, het is per paard verschillend hoe hij zal reageren, het ene paard zal heel voorzichtig worden met een angstige ruiter terwijl het andere paard er dankbaar gebruik van maakt en eens lekker gaat doen waar hij zelf zin in heeft.
Misschien kun je eens een tijdje een ander op je paard laten rijden terwijl jij toekijkt en grondwerk met hem doet.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:46

gekke_koei schreef:
dus in mijn geval zou jou idee dus niet gaan werken.. willem is een ster in spelletjes spelen en houd graag van die spelletjes winnen..

En Mat dus ook wel een beetje Dat is gewoon een boefje, die moet even weten wat hij aan je heeft (had ik vandaag met die van mij ook even in de ring trouwens )

Ik ben er echt altijd op tegen om bang op een paard te gaan zitten, maar stilzetten of alleen grondwerk zou bij mij met dit paard ook absoluut geen optie zijn Wordt het gedonder alleen maar erger van ben ik bang...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:00

Ik denk ook dat het per persoon verschilt. Ik heb ook een tijd gehad dat ik na een flink ongeluk met paarden niet meer durfde rijden maar voor mij is de enige oplossing doorzetten en toch gaan rijden met zoveel mogelijk begeleiding. Als ik dat niet had gedaan, was ik bang gebleven en nu nog bezig met alleen verzorging. Ik moet gewoon weer terug vertrouwen krijgen in mijn paard en in het feit dat ik 99 van de 100 keer WEL blijf zitten en dat vertrouwen krijg je alleen terug door te doen..

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:42

Urielle schreef:
voor mij is de enige oplossing doorzetten en toch gaan rijden met zoveel mogelijk begeleiding. Als ik dat niet had gedaan, was ik bang gebleven.
En zo is het bij mij ook.

Ik was van Olga gevallen, nadien er weer op gekropen, niets aan de hand. Maar ik mocht drie maanden niet rijden nadien, want het bleek dat ik een spierscheur had. En ja, toen begon het. Ik durfde niet op Olga, als ik er al op zat verstijfde ik als ze nog maar met haar oren draaide bij wijze van spreken. Hoe bang ik op Olga ook was, ik was nog banger op een ander paard...
Uiteindelijk heb ik gewoon begeleiding gezocht, die me 3 keer per week les gaf, een maand lang. Eerst helemaal weer aan de longe. En zo is het goed gekomen. Nu zijn we bijna anderhalf jaar verder, en sinds deze zomer kan ik zeggen dat ik 'ervan af' ben, want ik doe nu zo goed als alles met haar. Soms steekt het nog wel eens terug de kop op hoor, maar dat gaat snel weer over .

Maar als ik niet terug gaan rijden was (met begeleiding), dan denk ik dat ik er nooit nog opgekropen was en mssn zelfs gestopt was.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:11

Hallo,

Ik ben heel trots op mezelf. Ik wilde niet naar les vandaag en zei dit ook tegen mijn instructrice. Ze wilde weten waarom niet en toen vertelde ik dat ik bang was. Nou dat feest ging mooi niet door.
Ze vond dat ik gewoon mee moest doen in de les en alleen de dingen die ikzelf aandurfde. (we reden met een groepje). Dat heb ik gedaan, ik heb niet echt 'gereden' meer wat mee gehobbeld, maar goed ik deed het wel en heb er toch een goed gevoel aan over gehouden.

Ik krijg woensdag priveles waarschijnlijk aan de longe. Maar door deze les voel ik me al een stuk beter. Dus nog even geen time-out maar ik kies ervoor om even door te zetten. Naast het rijden wil ik ook meer met hem op de grond gaan doen, zodat we elkaar leren vertrouwen.

Ik heb wel veel aan jullie adviezen gehad. En doe gewoon even een stapje terug, maar ga wel door.

Nog iets leuks uit de les. Aan het eind van de les gingen we nog even op de linkerhand, en dat is in mijn beleving net de hand waarop hij bang is en wegspurt. Dus ik was leuk afgestapt. Ik vond het na drie kwartier wel genoeg. Mijn instructrice zei wat doe je nou? Ik uitleggen dat Matloek bang was op die kant en dat ik de les goed wilde afsluiten.

Ze lachte me vriendelijk uit en zei: ik zal je laten zien dat hij echt niet bang is. Ze reed hem toch mooi op de linkerhand. En hij liep toch prachtig. heel mooi gezicht. Ik werd weer meteen trots op mijn paardje en wil dit ook met hem leren. Wel zat hij wat vast op de rechterkant dat kon ook de reden zijn, dat als hij wat uitspookte hij dit op links deed.

Nou ja, bedankt, ik ga er weer voor,

Linda

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:45

Heel goed van je dat je er op bent gegaan. Mijn ervaring is ook hoelanger je niet rijdt, hoe banger je wordt. GEwoon stapje terug, evt aan longe inderdaad dan kom je dr wel weer.

Milou1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:54

Ik zou wel gewoon door gaan met rijden al doe je maar alleen wat rustig stappen in de bak of in het bos, en dan als je denkt dat je meer durft ga je pas verder. Je niet laten forceren door anderen maar gewoon wanneer jij eraan toe bent.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:18

Super Clyde!

Gewoon even doorzetten. Je hebt een superfijn paard en een super instructrice dus dat komt echt wel goed!

Wist je niet dat Mat zo kon lopen Ik ken hem nog uit de tijd dat dinges hem reed(met dat rossige haar, ben alleen haar naam kwijt ).

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:26

gomir schreef:
Super Clyde!

Gewoon even doorzetten. Je hebt een superfijn paard en een super instructrice dus dat komt echt wel goed!

Wist je niet dat Mat zo kon lopen Ik ken hem nog uit de tijd dat dinges hem reed(met dat rossige haar, ben alleen haar naam kwijt ).

Ja ik heb Eva er wel op zien rijden(die is ook goed) maar als Ineke erop zit weet je helemaal niet wat je ziet. Maar goed, door mijn eigen getrut vergeet je haast wat hij allemaal kan.

Ik ken Mat alleen van Eva, maar daarvoor was hij van iemand die Marlies heette dacht ik.

groetjes Linda

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:31

Marlies bedoel ik
Met Eva heb ik hem niet zoveel meer gezien Die reed bij de pony's, maar toen reed ik al paard

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:38

gomir schreef:
Marlies bedoel ik
Met Eva heb ik hem niet zoveel meer gezien Die reed bij de pony's, maar toen reed ik al paard

Ja, grappig, Marlies reed wedstrijden met Mat bij de paarden (tenminste toen ze M2 reed) en Eva met Mat bij de pony's.

Matloek zit precies op de grens 156,9 cm. Grappig he?

Linda

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:41

Klopt. Ik was ook heel verbaasd dat hij ineens weer pony werd (ponymeters kijken ook vaak wel een beetje hoe oud de amazone is )

Het gaat wel goed komen met jullie als ik het zo lees
En anders vraag je gewoon of iemand er eerst even een kwartiertje de ergste frissigheid afrijdt(zeker met die wind ). Er zijn vast wel een paar handige ruiters bij jullie op de manege te vinden (en anders pb je mij maar, kom ik wel even uitstuiteren )

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 07:14

gomir schreef:
Klopt. Ik was ook heel verbaasd dat hij ineens weer pony werd (ponymeters kijken ook vaak wel een beetje hoe oud de amazone is )

Het gaat wel goed komen met jullie als ik het zo lees
En anders vraag je gewoon of iemand er eerst even een kwartiertje de ergste frissigheid afrijdt(zeker met die wind ). Er zijn vast wel een paar handige ruiters bij jullie op de manege te vinden (en anders pb je mij maar, kom ik wel even uitstuiteren )

Bedankt voor je aanbod. Het grappige is dat hij bij juist sloom rijdt omdat ik hem zo aan het inhouden ben. En dan juist is het natuurlijk leuk om even een streek uit te halen. Maar vanaf nu ga ik hem gewoon rijden, wel even met extra hulp, maar de ergste angst is gisteravond al van me afgevallen. Ben er nog niet, maar ik vertrouw erop dat het goed komt.

groetjes Linda

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 07:16

P.s. ik heb hem qua karakter ook verkeerd ingeschat. Ik vond hem snel zielig door zijn blinde oog en had niet door dat hij me uitprobeerde. Hij is nog steeds superlief hoor, maar ik realiseer me nu pas dat ik hem moet aanpakken ipv denken, goh hij schrikt zo, wat zielig.

Linda

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:37

De laatste die je zielig moet vinden is Mat Goed dat je dat nu door hebt

Ik denk dat het gedonder wel over is nu je over je ergste angst heen bent en aan het rijden gaat ipv afwachten. Als je hem lekker aan het werk hebt dan stopt hij wel met schrikken hoor (geldt voor bijna alle paarden trouwens )

En mocht hij van de winter toch ineens lollig worden dan pb je maar

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:13

gomir schreef:
De laatste die je zielig moet vinden is Mat Goed dat je dat nu door hebt

Ik denk dat het gedonder wel over is nu je over je ergste angst heen bent en aan het rijden gaat ipv afwachten. Als je hem lekker aan het werk hebt dan stopt hij wel met schrikken hoor (geldt voor bijna alle paarden trouwens )

En mocht hij van de winter toch ineens lollig worden dan pb je maar

Oke dat doe ik. duim morgenmiddag maar voor me, ik krijg mijn eerste priveles met hem van Ineke.

groetjes Linda

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:24

dat wordt hard werken voor jullie

Ik zal aan je denken morgenmiddag (tijd zat voor op school )

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 21:40

zo, vanmiddag les gehad, aan de longeerlijn weliswaar, maar ik heb wel zelf gereden. Flink aan het werk gezet, zowel Mat als ik. pff.

Het was hard werken, maar het ging goed. Twee keer 'schrok' hij, maar er kon nu niet veel gebeuren. Mijn fout is, dat ik hem dan inhoud ipv voorwaarts laatgaan. Zal mijn best doen om het af te leren.

Ik mocht los van de longe maar durfde nog niet. Andere week vrijdag weer les. Ondertussen wil ik evengoed wel rijden, vraag of een vriendin hem aan longe wil houden, totdat ik weer los durf.

groetjes Linda en Matloek

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:54

Super!

Dat inhouden is een reflex Ik deed dat ook altijd, je leert vanzelf wel om er gewoon aan te blijven rijden

Super dat je er toch voor gaat met hem! Nu volhouden hè