bestaan er deze trailers op dit gewicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

bestaan er deze trailers op dit gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:31

Wij hebben een auto die volgens de papieren een trailer mag trekken, maar wij merken dat de motor er moeite mee heeft om het te trekken of beter gezegt wij willen gewoon een lichtere.
Nu vraag ik me af wat de lichtste trailer is (1,5 en 1 paards)die bestaad?
Wij hebben al een trailer gevonden die mtm heeft van 1200 kg dit was een 1,5 paards trailer (dit is niet de gene die wij hebben die van ons is 1400 mtm)
Mischien iemand een nog lichtere gezien of weet dat ze bestaan?

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:02

niemand?

boemel

Re: bestaan er deze trailers op dit gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:08

Je hebt het gewicht van de trailer en het gewicht van de trailer incl. inhoud (= maximum massa).

Onze 1.5 paards trailer, een Heja van polyester, weegt maar 540 kg en had oorspronkelijk een max. massa van 1300 kg. Bij de RDW hebben we dit terug laten keuren naar 1200 kg. Dit omdat onze auto maar 1200kg mag trekken.

Nou moet ik wel zeggen dat onze auto 1470 kg weegt en een 2.5 liter motor heeft en ik dus absoluut niet het gevoel heb met een gevaarlijke combinatie rond te rijden. De auto trekt het makkelijk. (mag weinig trekken i.v.m. automaat).

In jullie geval is het misschien verstandiger naar een zwaardere auto uit te kijken.

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:15

Ja de trailer is niet terug gekeurd ofzo.
De trailer weegt ongeveer 675 dus jullie trailer is al lichter dan die van ons.
Wij gaan ook uit kijken naar een andere auto maar willen als nog een lichtere trailer..want volgens kennisen van ons is dit een best zwaare trailer.
Hij is trouwens extra hoog en er staan maar d-pony's in.

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:30

Maar eigenlijk wil ik weten wat nou lichte trailers zijn.
Ik heb al gemerkt dat Heja 1,5 paards trailers lichter zijn dan wesco 1,5 paards trailer.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:39

Heja weegt z'n trailers zonder bodem en zonder voordeurtje erin. Dat mag nl. Gevolg is wel dat er op het kentekenbewijs een lager eigen gewicht van de trailer staat dan dat-ie in werkelijkheid is. Kortom, van het opgegeven gewicht mag je niet uitgaan.
Als je het gevoel hebt dat je auto het eigenlijk niet aan kan, is er maar één oplossing: op termijn een zwaardere auto met meer motorvermogen aanschaffen.

PS: Of een kleiner en lichter paard natuurlijk

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:46

Tjee echt raar en krom dat hun hun trailers zo wegen.
Eenig idee waarom ze dat doen?
Hoe zwaar wegen bockman 1,5 paarden trailers eigenlijk?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:20

De oudere Weijer 1,5 paardstrailers wegen vaak niet meer dan 1200 kilo. Ik heb er 1 gehad maar het probleem van oudere trailers is vaak dat er voor aardig wat euro's aan verspijkerd moet worden. Ik zou me afvragen of wat beter is. Wat voor auto hebben jullie en wat voor motor ligt er dan in? Belangrijkste gegeven voor het trekken is de koppel van je auto. Een diesel auto heeft bijvoorbeeld een hoger koppel dan een benzine auto en kan dus in de lage toeren al beter trekken. Ik heb zelf jaren met mijn peugeot 307 2.0l diesel (110 pk) een lichte 1,5 paardstrailer getrokken zonder problemen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:32

boemel schreef:
Dit omdat onze auto maar 1200kg mag trekken.

Nou moet ik wel zeggen dat onze auto 1470 kg weegt en een 2.5 liter motor heeft en ik dus absoluut niet het gevoel heb met een gevaarlijke combinatie rond te rijden. De auto trekt het makkelijk. (mag weinig trekken i.v.m. automaat).

Dit snap ik niet hoor? Ik heb ook een automaat, mijn auto weegt 1480 kilo en heeft een 2liter motor maar mag wel 1800kilo trekken.

Wel heb ik een "hold"knop voor het rijden met aanhanger. Dit heeft weer te maken met het schakelen en voorkomt dat je de versnellingsbak naar de *piep* rijdt.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:40

Ik heb nu een atec 1,5 paardstrailer, weegt leeg 580 kilo. Is ook al vrij licht. Maximum laadvermogen is 1580 kilo. Je zou zo'n trailer misschien ook terug kunnen laten keuren tot een maximumlaadvermogen van 1180 kilo (mijn vorige trailer had deze specificaties en paard woog niet meer dan 600 kilo).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:41

Ik weet ook niet precies hoe het zit.

De versie zonder automaat mag meer trekken naar mijn weten.
Ik vind ook dat de auto maar weinig mag trekken aangezien het een aardig grote bak is met een redelijke motor. Maar die 1200kg staat nu eenmaal op de papieren, dus daar houden we ons aan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:51

ik heb een Weyer uit `84 met een max van 1088 kg

de trailer weegt 580kg en mag 508kg laden.

onze auto mag 1300kg trekken maar om de tunnels uit te komen heeft hij toch moeite daarom hebben wij een lichte trailer uitgezocht.

je kan een trailer wel terug laten wegen maar het gewicht van de trailer blijft hetzelfde,alleen je laad vermogen wordt minder.

daar heb je dus niets aan als je minder gewicht achter de wagen wil hangen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 01:11

Het probleem met de hejatrailers is ook, dat ze erg laag en smal zijn. Daardoor heb je het gevoel dat je een ponytrailertje hebt............of je paard heeft dat gevoel

Ik heb een Atec, bevalt er goed!

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:45

mijn henra buffallo, zit op 1100 kgen daardoor mag ik m precies trekkenj

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:59

1,5 paard trailer kom je meestal niet op een lager gewicht dan 1180/1200. 1 paardstrailers zijn er wel lichter; maar dat is vaak niet aan te raden (veel paarden vinden het eng omdat het zo smal is).

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:04

Ibbel schreef:
Heja weegt z'n trailers zonder bodem en zonder voordeurtje erin. Dat mag nl. Gevolg is wel dat er op het kentekenbewijs een lager eigen gewicht van de trailer staat dan dat-ie in werkelijkheid is. Kortom, van het opgegeven gewicht mag je niet uitgaan.

Waarom ze het doen is vrij simpel. Zo wegen ze in een keer een type trailer bij het RDW. De bodem hangt namelijk af van de wensen van de klant. Zo ook de reserve wiel, extra trap bescherming, rubber op de laadklep, stangen, neuswiel. Zo hebben ze maar een keer de keuringskosten en RDW keurt deze methode goed. Wat dus op de papieren staat is het gewicht van een extra kale trailer.

Mijn trailer van Westeria is op papier 680 kg. Ik heb hem op een geijkte weegbrug gehad en bleek dat hij 750 kg schoon woog. Bleek dus dat ik met mijn oude auto niet goed heb gereden. Nu heb ik het probleem gelukkig niet.

Terugkeuren trailer zou ik niet snel doen. Je moet dan wel heel zeker zijn dat het totaal gewicht dus nooit boven de teruggekeurde massa gaat komen. En terugkeuren zou ook geen oplossing zijn voor de topic starter.