Wat is beter?Gelpad of Bontonderlegger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MeggieMea

Wat is beter?Gelpad of Bontonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 15:59

Hallo

Ik heb een vraagje aan jullie, zoals jullie de titel al kunnen lezen..
Ik weet dat beide goed kunnen helpen bij een paard met een beetje rugklachten..
Maar waar zijn jullie nou eigenlijk het meest voorstander voor??
Ik heb namelijk net een bontonderlegger gekocht.. en ben benieuwd hoe jullie daar nu eigenlijk tegenover staan..

Al vast bedankt..

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:03

Beetje rugklachten?
Die klachten komen er niet voor niets, zal eerst een dierenarts laten kijken voordat je met noodgrepen als bontjes/onderleggers/gelpads gaat werken.

MeggieMea

Re: Wat is beter?Gelpad of Bontonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:08

Die is er al bij geweest, er moest een nieuw zadel komen, die er is, (goedgekeurd)
En er is een man geweest die met naalden werkt..ik kom met typen niet uit dat woord ervoor..
Nu gaat het weer goed op het moment.. maar wil het voorkomen..
en een bontonderlegger verdeeld het gewicht toch helemaal..??

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:34

accupuctuur bedoel je? Als het zadel goed past lijkt me een gelpad of bontje overbodige rommel....
Maar dat is niet je vraag, met je vraag kan ik je niet helpen

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:55

Ja dat bedoelde ik..dankje wel..
Maar wat ik niet snap.. dat je zegt dat het rommel is..
Het heeft toch altijd wel functie's??
Het word er toch nooit slechter van..je gaat er toch niet meer mee kapot maken ofzo??Of ben ik nu zo dom??
Ze is al over de 16 geweest en ben gewoon erg bezorgt, en wil het liever zo houden als het nu is. }>
Ze is nu veel losser en hebben haar gelongeerd met de passoateugel, en ze word steeds meer losser in de rug..
Maarja..

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:02

Weet iemand hoe ik de titel kan veranderen???

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:07

MeggieMea schreef:
Ja dat bedoelde ik..dankje wel..
Maar wat ik niet snap.. dat je zegt dat het rommel is..
Het heeft toch altijd wel functie's??
Het word er toch nooit slechter van..je gaat er toch niet meer mee kapot maken ofzo??Of ben ik nu zo dom??

Natuurlijk heeft het een functie. Ze bedoelt alleen dat je het bij de bron moet aanpakken. Een gelpad of bontje wordt gebruikt als een zadel drukkingen veroorzaakt (een bontje ook wel eens voor de sier.... sommige mensen vinden dat ook een functie). Als je een goed passend zadel hebt, dan kan je gewoon met een goed dekje rijden. Gewoon een dun dekje wat je regelmatig goed schoonmaakt is dan voldoende. Dingen onder het zadel moeten alleen maar bedoelt zijn om vocht/zweet op te nemen.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:09

Maar de bont onderlegger.. die verdeeld toch ook de druk??
Niet dat ik veel te zwaar ben.. maar vind dat iets vriendelijker..
En met iets waar ik iets mee kan doen.. doe ik graag..

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:29

MeggieMea schreef:
Maar de bont onderlegger.. die verdeeld toch ook de druk??
Niet dat ik veel te zwaar ben.. maar vind dat iets vriendelijker..
En met iets waar ik iets mee kan doen.. doe ik graag..

Een bontonderlegger kan ook een beetje de druk verdelen. Wil je echt een werkzame onderlegger dan moet je eentje van lamsvel nemen, dit heeft tenminste een verzachtende functie. Maar dan moet het wel gelijk op de huid en niet zoals je nu allemaal ziet met een dekje eronder, want dan heeft het niet de werking die het moet hebben.

Maar het is zonde van je geld om een bontonderlegger te kopen als je zadel goed past. Als je zadel goed past dan is er niets meer vriendelijker en koop je dus een onderlegger alleen maar voor de heb.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:31

bontonderlegger is beter dan een gelpad.

maar je zadel hoort gewoon te passen.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:33

Ik zou dat ook zeker proberen wat je zei..
Alleen met een Fnrs Wedstrijd zou ik hem er wel onder doen met dekje..of weg laten.. dat weet ik nog niet..dat is toch maar een proef van 6min ofzo..
Maar bedankt.. (heb de onderlegger al dus )

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:36

ik heb een christ lamswollen onderlegger .. dus.. ga echt proberen.. bedankt allemaal

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:37

geen gelpad, op de paardenrug zelf leggen (of op sjakbrak tussen je zadel) dan heeft hij geen ruggengraadbeweging meer (hoe zeg je dat ) ) Ik ben zelf voorstander van een bontonderlegger, is lekker zacht, ziet er mooi uit...

succes!

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:40

@ dondahsteen: Ik denk ook zoals jou eigenlijk..
Tot nu toe ennige.. ik heb hem toch al besteld..dus..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:44

Ik heb ze alletwee liggen,maar gebruik alleen nog maar de bontonderlegger, de gelpad vind ik zo'n zweetding

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:49

Ik heb ze ook allebei, maar ik gebruik ze geen van beide meer, een gelpad glijd steeds onder het zadel uit en knelt en van het bontje ging ik scheef zittem (vraag me niet hoe maar het was zo )

Maar als je wilt weten of een gelpad of een bontje beter is, ik zeg dan bontje, die verdeeld de druk beter. Maar ik vind er geen voordelen aan zitten.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:51

Ik vind het belangrijk dat de drukword verdeeld.. daar gaat het mij gewoon om.. dus.. bedankt allemaal...

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:31

gabyfedde schreef:
Beetje rugklachten?
Die klachten komen er niet voor niets, zal eerst een dierenarts laten kijken voordat je met noodgrepen als bontjes/onderleggers/gelpads gaat werken.

Ben ik het ook mee eens.
Zelf vind ik dat een goed passend zadel geen gelpad/ bontje nodig heeft.
Ik heb zelf wel een gelpad op stal liggen, maar gebruik het tegenwoordig niet meer.
Ik zou ook niet direct gaan voor een bontje, doordat deze redelijk dik is, kan het nauw gaan liggen in de boom en dan is er geen bewegingsvrijheid meer. Maar veel mensen hebben deze voor de sier en op liggen en ik geef toe dat ik het er wel mooi uit vind zitten.

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:40

nitouche schreef:
gabyfedde schreef:
Beetje rugklachten?

Ben ik het ook mee eens.
Zelf vind ik dat een goed passend zadel geen gelpad/ bontje nodig heeft.
Ik heb zelf wel een gelpad op stal liggen, maar gebruik het tegenwoordig niet meer.
Ik zou ook niet direct gaan voor een bontje, doordat deze redelijk dik is, kan het nauw gaan liggen in de boom en dan is er geen bewegingsvrijheid meer. Maar veel mensen hebben deze voor de sier en op liggen en ik geef toe dat ik het er wel mooi uit vind zitten.

Ze heeft toch al gezegd dat ze een nieuw passend zadel heeft... en dat er te weinig ruitme is tussen de boom valt wel mee, er zit dan iets van 8 cm bond onder dus dat zullie niet voelen.
en dat een bondje of gelpad troep is, vindt ik echt een domme opmerking! tuurlijk is het geen troep! het is veel beter voor z'n rug, natuurllijk is een goedpassend zadel het belangrijkst, maar een bondje/gelpad verdeeld de druk.
ik heb zel feen bondje en een gelpad, ik vindt het gelpad irritant; glijd weg, gaat vreselijk zweten. een bondje is minder zweterig en ik vindt het ook nog veel chiquer, het is ook lekker zacht, mijn pony is veel minder gevoelig in z'n rug met een bondje of schuim ofzo. dus een onderlegger hefet wel degelijk nut!!!

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:00

Heel toevallig bladderde ik door een oude Bit heen. Hier stond een test in met onderleggers. De mattes onderlegger kwam als best uit de test van onderleggers. Het dekje van Polypad was het beste getest. Dus je kunt als je een bontje wilt, het beste een mattes bestellen!!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:03

Gelpads geven onbelans, dus in dat geval zal ik voor een bontje kiezen. Maar als je nu een nieuw zadel hebt, zal ik het eerst zonder proberen. Desnooids kan je over 6 weken nog eens de fysio laten langskomen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:14

ruproblemen los je niet op met een onderlegger
in tegendeel zelfs..........
want een onderlegger verkleind de kamer met 1 a 1½ maat
zodat je nog meer druk krijgt (tenzij het zadel speciaal daarvoor breder gemaakt is)
koop gewoon een goed zadel en laat het (als het 2e hands is) opnieuw vullen en aanpassen door een goede zadelmaker
dan kan je gelpad of bontonderlegger in de kast blijven
al die rommel is meestal alleen maar om zadel problemen te verdoedelen...want je lost er niets mee op

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 01:03

Mijn paard heeft een goed passend zadel (euroriding diamant ), die ook regelmatig wordt nagekeken door een goede zadelmaker, die aan stal komt om hem net zolang te passen tot hij goed ligt. ( meestal wordt het opgevuld in de winkel en dan krijg je hem mee en wordt er niet meer naar gekeken ).
Omdat mijn paard een zwakkere rug heeft ( wordt overigens op dit moment wel veel beter, mede door fysio en kraker in bodegraven ), adviseerde zij toch een bontje of gelpdad onder het zadel te leggen, als betere druk verdeler. Ik doe dit dus ook en niet om een slecht passend zadel te verdoezelen.
Het gaat op dit moment erg goed met mijn paard en hij heeft zeker geen pijn in zijn rug of ergens anders, maar ik hou toch mijn gelpad eronder.
Hij ligt trouwens wel tussen mijn dekje en zadel, waardoor het ook niet extra zweterig wordt.

Je moet het gewoon uitproberen hij brengt in ieder geval geen schade toe, omdat je zadel goed ligt.

Groetjes Pharlap.

goldwingJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:03

Pharlap schreef:
Mijn paard heeft een goed passend zadel (euroriding diamant ), die ook regelmatig wordt nagekeken door een goede zadelmaker, die aan stal komt om hem net zolang te passen tot hij goed ligt. ( meestal wordt het opgevuld in de winkel en dan krijg je hem mee en wordt er niet meer naar gekeken ).
Omdat mijn paard een zwakkere rug heeft ( wordt overigens op dit moment wel veel beter, mede door fysio en kraker in bodegraven ), adviseerde zij toch een bontje of gelpdad onder het zadel te leggen, als betere druk verdeler. Ik doe dit dus ook en niet om een slecht passend zadel te verdoezelen.
Het gaat op dit moment erg goed met mijn paard en hij heeft zeker geen pijn in zijn rug of ergens anders, maar ik hou toch mijn gelpad eronder.
Hij ligt trouwens wel tussen mijn dekje en zadel, waardoor het ook niet extra zweterig wordt.

Je moet het gewoon uitproberen hij brengt in ieder geval geen schade toe, omdat je zadel goed ligt.

Groetjes Pharlap.

gelpads kunnen een weke rug veroorzaken ( onderzoek ergens gelezen maar weet even niet waar) dus een bondje is veel beter stimuleert ook nog eens de bloedsomloop in de rug en zodoende veel beter plus het neemt zweet op wat ook weer beter is voor de rug

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:51

goldwing schreef:
Pharlap schreef:

Groetjes Pharlap.

gelpads kunnen een weke rug veroorzaken ( onderzoek ergens gelezen maar weet even niet waar) dus een bondje is veel beter stimuleert ook nog eens de bloedsomloop in de rug en zodoende veel beter plus het neemt zweet op wat ook weer beter is voor de rug

Toch gaat het bij hem juist beter dan iedereen ooit had durven vermoeden ( zijn rug was ook zwakker door overgevoeligheid van spierbevangenheid, dus voer e.d zijn ook verandert, tevens dat de oorzaak van zijn allegie, headshaker, is aangepakt ).
Ik ken meerder paarden die bereden worden met een gelpad en die ook nergens last van hebben.
Ik heb in het verleden met een bontje van kalvakade gereden, maar dat is niks, dat gaat heel strak zitten bij zijn voorboom en op zijn schoft terwijl daar normaal een hand tussen kan.

Zo zie je maar iedereen heeft zijn eigen mening en ervaring, dus je moet het gewoon uitproberen, want anders blijf je twijfelen want de 1 zegt a en de ander b.

Groetjes Pharlap.