Help m'n paard is zo wild als hooi

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

abbysumo

Help m'n paard is zo wild als hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 15:05

Hallo bokkers,alvast bedankt dat jullie m'n tropic lezen.
Het zit zo,me paardje is vorige maand op stal gegaan en is vanaf dag twee niet meer haar zelf.Ze was altijd super mak tegen het slome aan.Maar sinds ze op stal staat bijna niet meer te houden.Ze gaat gewoon nog elke dag naar buiten en staat alleen s'nachts binnen.Nou ben ik bang dat ze heel heftig op stro reageerd,ik bedoel daarmee het eten daarvan.Stro is haar bodem bedekker in stal en ze vreet er aardig van.Heeft iemand hier ooit van gehoord?????Help ik weet het anders ook niet meer.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:17

Van Stro worden ze normaal helemaal niet heet; het is meer maagvulling dan dat er wat in zit. Staat ze alleen op stal? Kan ze nog wel andere paarden zien?

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:19

Krijgt ze krachtvoer bij?? Anders dat misschien minder geven.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:12

niet alle pony's / paarden zijn geschikt om als stalpaard te houden, niet ieder dier kan daar tegen. Maar het kan ook zijn dat ze moet wennen. In stro zit niet echt veel energie, maar je kunt ook ander strooisel gaan gebruiken als je denkt dat het daaraan ligt.

ellepel

Re: Help m'n paard is zo wild als hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:23

wat krijgt je dier verder voor eten??

enne sommige paarden kunnen niet goed tegen alleen zijn en worden daar heel erg druk van..
stro bevat minimale energie, dus daar komt het zeker weten niet van, eerder van krachtvoer waar teveel inzit of erg veel en erg rijk hooi

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:03

Ze krijgt geen krachtvoer bij en staat met twee andere paarden buiten en binnen.Ik heb ff goed naar het stro gekeken en er zitten nog allemaal tarwe's tussen!!!(Gerst ofzo).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:29

misschien heb je haverstro en dat ze daar veel van eet, maar van stro kan haast niet, denk toch eerder een andere oorzaak hoor..

aniekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:46

misschien komt het door het frisse weer?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:22

Het kan ook de overgang zijn van buiten naar binnen. Als ze veel stro eet: kijk of je het hooi wat meer verdeeld over de dag kan geven. Dan heeft ze wat meer te doen en zal ze minder snel het stro eten.

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:23

Wel krijgt ze hooi gevoerd zou het daar misschien aan kunnen leggen???
Ik dacht eerst ook zal wel allemaal vreemd wezen weer naar binnen ander weer enzo maar ik merk echt dat ze niet haar zelf is en het duurt toch alweer gauw 3 weken.Ze staat overdag gewoon buiten in het land en sávonds als ze naar binnen gaat krijgt ze 2 plakken hooi.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:33

en overdag als ze buiten staat? is ze dan wel rustig?
hoe is ze verder op stal? onrustig/druk enz.?
niet iets met je zadel gebeurd? al over de rug gevoeld?

p.s. offtopic waar sta je met je paard?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:37

Misschien iets anders als bodembedekker kiezen?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:42

Krijgt ze echt hooi of is het kuil? Sommige paarden worden daar ook hyperactief van.
Zoals boven ook gezegd, niet alle paarden kunnen de verandering van wei naar stal goed aan. Het kan best dat ze beweging en opwinding/afleiding tekort komt en daarom zo hyper is.

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:24

Ze krijgt echt hooi geen kuilgras.Op stal is ze gewoon rustig.Alleen s'morgens naar buiten doen is ze wat druk maar voor de rest niet.Ze staat trouwens in zuid-schermer.Pas als ik haar ga rijden begint de ellende eigenlijk.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:39

kan heel goed zijn dat ze op deze stal een andere kwaliteit brokken voeren... bijvoorbeeld sportbrok of gewoon een beter merk. daar kunnen paarden heel heftig op regaren.

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:30

Ze krijgt geen brokken.Ik heb haar nu op zaagsel gezet en ga kijken of er misschien verandering in komt.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:14

Kan het ook niet van de kou zijn? Het is ineens een heel stuk kouder geworden en mijn paardje reageert daar heel heftig op..

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:22

Zit er niet te veel suiker in het hooi? Als dit zo is dan kun je het hooi een paar uur in water laten weken, mij is verteld dat dan de suikers eruit trekken. Schijnt goed te helpen bij te rijk hooi!

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:05

Vandaag begon de ellende ook op stal tijdens het poetsen.Ze staat met 2 pony's buiten .Die bleven gewoon buiten staan toen ik haar ging poetsen,nou gekkenhuis!!!Ben bang dat ze gewoon een hele heftige plakker is!!!!!!!!!
Wat nu.............

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:11

ik denk dat ze te veel energie heeft! als ze eerst altijd in de wei staat, loopt ze om te eten, in de stal kan ze alleen rondjes! anders zou ik het niet weten!

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:21

Denk ook dat ze te veel energie heeft een een beetje pissig is dat ze niet meer dag en nacht buiten is heb er ook last van gehad met mijn merrie en helemaal tijdens het rijden en poetsen maar er niet aan toegeven en gewoon door blijven gaan als het echt niet goed gaan wel straffen natuurliojk voor er ongelukken gebeuren . het wil ook nog wel eens helpen om haar eerst even te longeren voor je gaat rijden kan ze zonder jou even haar boosheid kwijtraken. succes ermee

kimsim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:31

denk niet dat het aan het sto ligt, daar zit nml. niet veel in. misschien kun je proberen om het hooi in een net te doen, zodat ze wat te doen heeft. zomaar een ideetje....

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:39

mijn paardje is als ze buiten is ook heel rustig, maar zodra ze veel op stal staat is ze vaak met rijden veel frisser. Als ze echt goed fris is, longeer ik haar eerst even. Soms zelfs voor t poetsen want anders is ze met poetsen niet rustig te krijgen.
Mn paardje is eigenlijk gewoon een buitenpaard, maar ja dat gaat nu eenmaal niet altijd. Ze krijgt zelfs alleen maar muesli, dit zou maar 25% van t krachtvoer rantsoen dekken, ik voer haar dus geeneens sportbrokken ofzo.