stalbandages

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

stalbandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 13:53

wat zijn stalbandages?
Zijn dat gewoon bandages die uit alleen fleece bestaan?
En waarom worden die gebruikt?

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:10

Ik heb even voor je gegoogled:

Ze dienen voor het beschermen van de benen van het paard in de trailer of op stal, en om de benen rust te geven na een zware training. Er zijn ook paarden die altijd stalbandages om hebben, dat is meestal als ze last hebben van 'stalbenen.' (wat dat inhoudt weet ik verder ook niet. ) Het materiaal weet ik niet, ik zag wel een paar te koop op marktplaats, en toen waren ze gemaakt van wol.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:47

Stalbandages zijn meestal 4 meter lang, werkbandages 3 meter.
Volgens mij rekken ze ook iets minder.

Meestal worden ze gebruikt om stalbenen tegen te gaan. Door het stilstaan gaat er vocht in de benen zitten waardoor ze dikker worden.
Paarden hebben daar geen last van, na een stukje lopen gaat het snel weer weg.
Maar het ziet er niet zo charmant uit.

Chrissetje

Re: stalbandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:59

anneli gebruikte altijd elastische bandages van 4 meter(wel met onderlappen natuurlijk!)

verder ben ik het eens met anouar

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:06

Ik dacht dat ze gebruik werden als paarden stalbenen hebben, maar het is dus om stalbenen te voorkomen?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:11

je mag nooit elastische bandages omdoen als stalbandages.
de meeste stalbandages zijn van een soort dus wol, gewoon wol of fleece.
De bandages moetten goed zijn aangelegd en minstens 1x per dag op nieuw omgedaan worden. Bij warm weer na een zware inspanning word er vaak geadviseerd om de benen eerst af te spoelen en laten drogen dan verkoelingsgel of pasta op de benen te doen en vervolgens de bandage daar weer over heen.
Bij stalbandages moetten er altijd onderlappen onder.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:20

Perla schreef:
je mag nooit elastische bandages omdoen als stalbandages.
de meeste stalbandages zijn van een soort dus wol, gewoon wol of fleece.
De bandages moetten goed zijn aangelegd en minstens 1x per dag op nieuw omgedaan worden. Bij warm weer na een zware inspanning word er vaak geadviseerd om de benen eerst af te spoelen en laten drogen dan verkoelingsgel of pasta op de benen te doen en vervolgens de bandage daar weer over heen.
Bij stalbandages moetten er altijd onderlappen onder.

ik heb me geloof ik vergist,anneli deed idd een soort wol als stalbandages(geen fleece)
is ook al bijna weer 2 jaar geleden dus dan mag je vergeetachtig zijn toch

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:21

volgens mij zijn er wel die fleece bandages omdoen als stalbandages

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:23

uhm... als je eerst coolinggel opdoet en dan bandages gaat dat gruwelijk branden dus dat zou ik absoluut afraden...!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:27

je moet er ook kranten tussen doen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:28

Kranten

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:31

Ja, teminste dat moest ik in Italie bij een internationale springruiter doen.
Eerst de benen met een witte coolingsgel/pasta insmeren en dan nattekranten er over de bandages er overheen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:41

Maar dit is wel heel erg offtopic:o

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:22

thx allemaal , worden ze eigenlijk ook gebruikt bij paarden die net gezschoren zijn , ook hun benen en daarmee stalbandages aandoen?
En heeft er iemand een prentje van want ik snap het echt niet hoor
Zijn dat dan gewone fleecebandages met een onderlap tussen?

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:50

Het zijn inderdaad gewone bandages (niet de elastieke versie) met een lap eronder om het been gedraaid. De bandages zitten ook losser als werkbandages en worden lager doorgedraaid.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:56

Ik gebruik ze bij mijn merrie op stal. zij heeft last van lichte stalbenen (dikke achterbenen) en kleine gallen achterop. Ter ondersteunen en voorkomen van achter worden staat zij s'nachts met stalbandages en met rijden gaat ze ook achter in de bandages. Ik gebruik een grote donzen onderlap, met daaroverheen een katoenen bandage.

Coberlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:00

Perla schreef:
Eerst de benen met een witte coolingsgel/pasta insmeren en dan nattekranten er over de bandages er overheen.

Ik denk dat je klei bedoelt Klei is inderdaad een witte brij die je op de benen smeert, en sommigen doen daar papier omheen (kranten of keukenpapier, ...) dan een onderlap en dan de stalbandage. Anders plakt alle klei aan de onderlappen en dat krijg je er moeilijk af.

NOOIT maar dan ook nooit eerst coolinggel aanbrengen op de benen om dan te bandageren!!!! Dat brandt in de huid in!

Stalbandages zijn over het algemeen gemaakt van een katoenen of wollige stof (soms fleece) maar nooit elastisch. Ze zijn 4m à 4,5m lang. Ze worden altijd gebruikt om een onderlap heen. Die onderlappen kunnen van vilt, fleece of gewatteerd katoen zijn.
Je brengt de bandages aan van net onder de "knie" (het is niet echt de knie, maar in de volksmond wordt dat zo genoemd) tot net boven de hoef. Het moet voldoende aanspannen dat het niet afzakt, maar je moet tussen elke slag zeker 2 vingers kunnen tussensteken. Anders knellen ze en wordt het bloed afgesnoerd.
Stalbandages worden dikwijls gebruikt bij sportpaarden om hun benen te beschermen tegen evt verwondingen op stal, soms ook op transport, of voor paarden die makkelijk stalbenen krijgen. Stalbenen worden veroorzaakt wanneer de gifstoffen niet uit de benen weggeleid worden door het bloed. Meestal na zware arbeid en te weinig uitstappen en te weinig beweging gedurende de rest van de dag. Soms wordt het ook veroorzaakt door teveel eiwitten in de voeding (bvb vers gras of vers hooi)
xxx

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:17

Ik ken ook iemand die wel elastische gebruikte: om van die hele lange en dikke onderlappen die je ook wel voor transport gebruikt, waarmee je ook de hak in kunt pakken zeg maar.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:01

Anky zei in haar film, dat zei ze ook gebruikt als bescherming, dus als haar paarden zich bezeren. Er moeten ook extra dikke onderlappen onder En je moet de stal bandage iets losser om het been doen, dan de werkbandage

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:08

KimS schreef:
Perla schreef:

Ik denk dat je klei bedoelt Klei is inderdaad een witte brij die je op de benen smeert, en sommigen doen daar papier omheen (kranten of keukenpapier, ...) dan een onderlap en dan de stalbandage. Anders plakt alle klei aan de onderlappen en dat krijg je er moeilijk af.

Ik denk idd dat het die klei was in plaats van de gel wat ik eerst zei