vers gemaaid gras voor paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aletniessen

vers gemaaid gras voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 13:24

Wie weet of versgemaaid gras goed of slecht voor paarden is. Ik meen wel eens gehoord te hebben dat het niet zo goed voor ze is, klopt dat?
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-11-05 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: overdosis leestekens uit titel verwijderd

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:27

Versgemaaid gras kan gewoon, maar het moeten dan wel lange stengels zijn, niet wat je van je gazon thuis afhaalt, dat is te kort en niet vezelrijk genoeg en daar kunnen ze koliek van krijgen. Het probleem is wel dat het echt vers moet zijn, je kunt het niet vandaag maaien en morgen pas geven.

Op de Dierenkliniek in Utrecht geven ze ook vers gemaaid gras, dus die weten wel wat ze doen. En de paarden vinden het heerlijk!

aletniessen

Re: vers gemaaid gras voor paarden????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 13:43

Het is dus al drie dagen oud, als het gemaaid en lang genoeg is snap ik dat wel kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:03

als het op een bult ligt kun je het beter niet meer voeren.

doordat het dan namelijk warm word komen er bepaalde bacterien in die slecht kunnen zijn voor de paardemaag.
gemaaid gras juist altijd meteen op voeren.

, ze krijgen t bij ons ook vaak, als het gras uit de tuin net gemaaid is, dat is dan wel kort, maar gaat bij ons gelukkig altijd goed omdat ze er wel aan gewent zijn...

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:45

heey

van pas gemaaid kunnen ze koliek krijgen.

alleen niet alle paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:48

vers gemaaid kan idd als het maar lang is en niet op een hoop heeft gelegen, kort is gevaarlijk kan klonten vormen in de slokdarm en geeft verstopping, het kan goed gaan, maar kan ook fout gaan, uit voorzorg beter kortgemaaid niet voeren.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:07

buiten dat kunnen er in gemaaid gras giftige planten zitten,die gewoon meegemaaid zin. dus ik zou het niet doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:12

milo schreef:
buiten dat kunnen er in gemaaid gras giftige planten zitten,die gewoon meegemaaid zin. dus ik zou het niet doen.

klopt! dat vergat ik erbij te zeggen

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:00

Ik zal het even naar vraag maar raak verplaatsen.

yrsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:29

bij gemaaid gras moet je ook heel hard oppassen voor giftige planten!!! paarden laten die meestal staan in de wei, maar als ze er gemaaid tussen liggen, dan eten ze het gewoon mee op

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:52

ik zou het NIET geven!

op mijn vorige stal hebben ze hun paard EEN HANDJE gemaaid gras gegeven,gelijk de DA gebeld toen ze merkte dat het paard niet helemaal lekker was; paard had gaskoliek geloof ik! na een week ging het tenminste iets beter

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:14

Ik had ooit eens gehoord dat gemaaid gras schadelijke stoffen van de grasmaaier kunnen bevatten.
Is eigelijk ook raar. Hoe komen we anders aan kuil en hooi?

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:15

felicity schreef:
Ik had ooit eens gehoord dat gemaaid gras schadelijke stoffen van de grasmaaier kunnen bevatten.

hooi en kuil is minimaal 6 weken gedroogd...ik denk dat die stoffen dan al wel weg zijn!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:46

op de dierenkliniek in utrecht geven ze idd vers gemaaid gras, maar dat gaat dan van hun eigen land af en dat doen ze een paar keer per dag. dat was speciaal voor een paard wat met koliek daar stond.

maar gewoon voor thuis enzo zou ik het niet doen.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:54

er komen ook bepaalde giftige stoffen vrij uit pasgemaaid gras
zolang je t maar vers voert en niet teveel valt t wel mee

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:48

nou op ruiterbewijs geleerd...... pas gemaaid gras mag je nooit aan paarden geven, kan verstopping veroorzaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:09

aletniessen schreef:
Het is dus al drie dagen oud, als het gemaaid en lang genoeg is snap ik dat wel kan.

Drie dagen oud is te oud....zou het niet geven...

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:31

Nee hoor niet geven. Inderdaad alleen gras dat gemaaid is op een land met een cyclomaaier kan vers (binnen een uur) gegeven worden. Gazongras nooit geven! Ook niet vers. Er is hier al ergens een topic over geweest waar er voor gewaarschuwd werd.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 02:34

Dan snap ik niet waarom sommige mensen wel kort gemaaid gras geven.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:21

Misschien om dat ze niet beter weten. Misschien omdat ze het geluk hebben dat het bij hen tot nog toe wel goed is gegaan (en ze van mening zijn dat hun paard er wel tegen kan ) of gewoon eigenwijsheid...

Schijnt erg moeilijk te zijn om iets van een ander aan te nemen.....

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:25

beautylover schreef:
felicity schreef:

hooi en kuil is minimaal 6 weken gedroogd...ik denk dat die stoffen dan al wel weg zijn!

Dat geloof je zelf toch hopelijk niet hè? Ooit bij een boer 6 weken hooi en kuil op het land zien liggen? Alsof het in NL ooit 6 wkn lang droog is?

Ik voer mijn paarden ook wel gemaaid gras, mijn man en ik hebben een melkveehouderij bedrijf en wij winnen onze eigen kuil en hooi Gazon-gras raad men meestal af omdat het te kort is en vaak voorzien is van bepaalde kunstmest waar paarden niet tegen kunnen (de een wellicht wel, de ander wellicht niet). Ook is gazon gras anders van structuur dan weidegras.

Het gras wat onze paarden krijgen komt van het weiland af wat 3 dagen ligt te drogen voor het de kuilbult in gaat ( of max. 5dagen voor het hooi wordt).

Ik zou beginnen met het voeren van kleine porties, overigens zit er nu momenteel weinig in gras als je ze al een tijdje op hooi gehad hebt zou ik wel oppassen. De omschakeling kan ook voor koliek zorgen en ze kunnen er van aan de dunne raken.

Anoniem

Re: vers gemaaid gras voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:53

Vers gemaaid gras (met de hand geplukt, met een zeis, of met een landbouw-maaier) dat moet je binnen een halve dag voeren.

Vers gemaaid gras met de grasmaaier (duwding, op elektriciteit of benzine). Dat mag je niet geven omdat het te kort gemaaid is, het is stoffig, versnipperd en kan idd snel gisten.

Gazongras mag je ook niet geven omdat dat speciaal voor een gazon is, is vaak behandeld en niet goed voor paarden. Je kan ook een gazon hebben maar dan met grassoorten die ook in een wei staan, daar mag je je paard weer wel van laten eten. Maar echt gazongras dus niet:

Gras wordt eerst gemaaid, wij laten het altijd zeker een week liggen om het dan op het land te laten drogen. Regent het tussendoor, dan schudden en opnieuw wachten totdat het gedroogd is. Na het persen moet je zeker nog 6, maar liever 8 weken wachten omdat dan de eventuele giftige stoffen verminderd zijn in concentratie, en het hooi is gerijpt en geschikt voor de paardenmaag. Supervers hooi kan nl te krachtig zijn.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:27

Ik zou het zelf nooit doen om de al eerder genoemde redenen, maar mijn buren geven hun met de benzinemoter gemaaide gazongras al jaren aan hun paarden en ze leven allemaal nog.
Kwestie van geluk hebben.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:33

Sugarmiss schreef:
Ik zou het zelf nooit doen om de al eerder genoemde redenen, maar mijn buren geven hun met de benzinemoter gemaaide gazongras al jaren aan hun paarden en ze leven allemaal nog.
Kwestie van geluk hebben.

die benzine komt heus niet in het gras terecht hoor het gaat om de messen die het gras maaien...wij boeren maaien met trekkers die op diesel lopen, ons vee leeft ook nog gewoon

zoals eerder genoemd, sommige paarden kunnen overal tegen