Verschil onderlegtrens - gewone trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Verschil onderlegtrens - gewone trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 13:09

Ik heb een nieuw bit via internet gekocht, nu zie ik op de site van sprenger staan dat het artikelnummer behoord bij een onderlegtrens.
Als ik 2 bitten naast elkaar leg met dezelfde breedte en dezelfde dikte, en het enige verschil dat ik zie zijn de grootte van de ringen (onderlegtrens heeft kleine ringen, namelijk 55mm ipv 70mm doorsnee) kan het kwaad om dit bit te gebruiken als gewone trens of niet?

Als ik op de site van K&K ga kijken staat er een schema, hier even de vergelijking:

Gewone trens:
40609
130
5.1/8" 88 Aurigan
16
stainl. steel
70 mm

Onderlegtrens:
40226
130
5.1/8" 88 Aurigan
16
stainl. steel
55 mm

zoals je ziet komt het verder exact overeen, behalve dan dus de grootte van de ringen (onderste zin).

Wie helpt mij?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:12

wij hebben geloof ik ook gewoon met een onderlegtrens gereden als gewoon bit. hij had een wat scherper bit nodig(was een robart bit) en in de winkel zeiden ze dat je er gewoon mee kon rijden.

ik vind die kleine ringen fijner dan dat je vand ie grote hebt, die vaak aan de k&k zitten.

maar dat paard reageerde er heel goed op..

#Ymke#

Re: Verschil onderlegtrens - gewone trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 13:13

maar hij is verder dus exact hetzelfde als een gewoon bit, ik heb juist een iets dunner bitje nodig omdat zij niet zoveel ruimte in haar mond heeft. Hij is verder prima, behalve dan dat het volgens de site onderlegtrens heet.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:13

Ik rijd al jaren met een ponybitje dat ik inmiddels gebruik als onderlegtrens, alleen de ringen zijn anders, dus het maakt niets uit. Let wel dat je de bakstukken even grondig verstelt, anders zit je bit veels te hoog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:28

een onderleg trens is toch een trens die eigenlijk gebruikt word met een dubbele optoming?

dus met stang en trens.. de onderlegtrens is dan het 2e bit.

ik rijd zelf al jaren met een dubbel gebroken onderlegtrensje, mijn pony heeft een zeer klein mondje waardoor alleen dit goed bij hem past...

en scherp???

volgens mij is een bit zo scherp als de ruiter met zijn handen is.....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:58

ja, een onderlegtrens is de trens van de stang&trens.

Okeej, dan ga ik m'n bakstukken verstellen, dan denk ik dat ik hem gewoon kan gebruiken.