oud en nieuw...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elle01

oud en nieuw...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 21:51

oud en nieuw komt er weer aan (duurt nog ff, maar toch)
en nou ben ik erg benieuwd naar hoe paarden op oud en nieuw reageren. ik weet namelijk dat mijn hond bijvoorbeeld totaal in de stress schiet en hier 2 dagen voor nodig heeft om tot weer rust te komen.
hoe zit dit bij paarden, en treffen jullie ook voorbereidingen met jullie paard?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:01

Ik laat mijn paarden buiten staan tot na 12-en. Ik heb gemerkt dat ze het veel enger vinden als ze wel het vuurwerk horen maar het niet kunnen zien. Hier in de straat zijn wij de enige die wat afvuren en dat is uit het zicht, maar aan de achterkant kijk je kilometers ver weg. De paarden staan stuk voor stuk zeer geïnteresseerd te kijken naar al die kleurtjes.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:02

De paarden worden bij ons op stal een klein beetje voorbereid.
Oudjaarsdag doen we elk jaar aan carbitschieten.

Dat gebeurt rond een uur of 1 in de middag. Vanaf dat moment staan alle paarden op stal.
De hele avond staat op stal trouwens de radio behoorlijk hard aan, zodat ze misschien minder schrikken van ander lawaai.

Marloes_R

Re: oud en nieuw...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:11

Ik heb mijn paarden vorig jaar gewoon inde paddock met open stallen gehouden en ben gaan kijken om 12 uur. Maar bij ons in de straat werd niks afgeschoten, alleen verder weg in het dorp.
Ik zou wel in de buurt blijven en kijken hoe ze het s'avonds vinden.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:20

Ik tref geen voorbereidingen met Rashida en de andere paarden..Heb het idee dat het toch heel rustig is in die buurt dus dat scheelt

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:48

Nee, doen we niet en heb ik ook nooit gedaan
Maar mijn paard heeft altijd in een buurt gestaan waar ze niet veel afsteken en ze is opzich niet snel gestresst of de andere moeten in de stress vliegen
Maar meestal blijven ze rustig...

vecindario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:53

heb er nooit problemen mee zijn altijd rustig

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:13

Ik heb Indy dit jaar pas in februari gekocht, dus hoe zij reageert weet ik niet. Ik weet wel dat ze bij haar vorige eigenaar (een manege) gewoon op stal stond. Mijn Shets liet ik altijd buiten lopen.

Hoe het op Indy'stal gaat weet ik niet, ik sta er net. Maar vermoedelijk staan ze allemaal gewoon op stal. Ik dnek trouwens niet dat er in die buurt erg veel wordt afgestoken.

Wel vroeg trouwens om er over na te denken.

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:33

bij ons op stal worden alle lichten aangedaan en een radio staat flink aan zodat het geluid en het licht van vuurwerk zo veel mogelijk wordt beperkt

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:38

Ik had alleen problemen toen ik Beau `voorbereidde` op het vuurwerk. Op oudjaarsdag had ik heel de dag de radio aan, `savonds deed ik het licht aan in de stal en de bovendeur ging dicht zodat hij niets van het vuurwerk kon zien... en eng dat hij het vond! Hij liep als een gek rondjes te draaien in de stal en was gewoon buiten zichzelf.
Nu staan zowel Beau als Pjelk in een open stal met uitloop in mijn weitje bij het station. Aan de weg langs de wei staan vier huizen waar aardig wat vuurwerk afgestoken word maar mijn paarden deert het niet meer. Ze kunnen nu zelf kiezen of ze buiten of binnen willen zijn met als resultaat dat we nu ieder jaar gezellig met zijn drietjes het vuurwerk van de straat bewonderen . Best gezellig en wel zo prettig vind ik om te weten dat ze het goed overleven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:04

mijn pony staat vlak naast een schietbaan van het leger dus is knallen wel gewent..
van de week waren ze vlak naast zijn weiland aan het knallen met rotjes, maar hij sprong alleen ff opzij..

valt mee dus!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:28

Geen voorbereidingen.
Hij staat gewoon op stal, en voor zover ik weet vindt hij het niet super eng. Wel moeten alle paarden bij ons een halster om, voor het geval dat er brand is, zodat ze makkelijk naar buiten kunnen (mijn grootste nachtmerrie als het zou gebeuren! Gelukkig is de nooduitgang om de hoek bij mijn paard zn stal)

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:32

bij onze stal is het in de buurt vrij rustig .
de paarden staan op stal en de radio staat redelijk hard aan zodta ze het vuurwerk buiten niet kunnen horen of denken dat het bij de muziek hoort!

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:47

hetzelfde als ze reageren op jagers.. Zover ik weet is er niks aan de hand

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:51

Geen bijzondere voorbereidingen, maar ik geef hem wel een Lik-it zodat hij wat te doen heeft .

Er wordt al weken van te voren geknald op het parkeerterrein vlak naast de bak dus daar is hij wel aan gewend.

Verder staat er met Oudjaar een feesttent op het parkeerterrein en is er een heel groot feest (met luide muziek, vreugdevuur etc. etc. etc.). Erg veel lawaai en kabaal dus het vuurwerk zal niet zo opvallen .

Paard staat op een stal met nog 50 andere paarden, het kabaal is continue dus erg schrikken zullen ze niet.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:55

mijn shetje blijft lekker buiten, ze heeft een schuilstal dus als ze binnen wilt staan kan ze daarin gaan staan.
Ik heb geen idee hoe ze reageert, bij reddytobias is het erg rustige omgeving dus ik denk weinig vuurwerk. Hier is het wat drukker maar ik denk dat het met het vuurwerk rondom stal reuze mee zou vallen..

Quibus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:32

Ik hoop dat die van mij ook rustig is met oud en nieuw. Wordt dit jaar onze eerste keer

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:56

Bij ons staan alle paarden sowieso binnen. De grote deur zit dicht, dus ze zullen er vrij weinig last van hebben. Er zijn ook maar weinig huizen in de omgeving en lawaai op het erf zijn ze wel gewend.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:26

ik weet niet of mijn paard wat tegen vuurwerk heeft of het eng vind ofzo, ben er nooit bij, ze staat op een manege.
ik denk trouwens dat ze het niet zo eng vind (ze is wel wat gewend)
ik bereid haar er ook niet op voor, maar altijd als ik de volgende dag op stal kom staat ze rustig haar stro te eten

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:36

Ik vind het altijd zo'n onzin, hoe meer je loopt te trutten met die paarden, hoe banger ze worden.

Oud en nieuw is pas over 1,5 maand, daar moet je je nog helemaal geen zorgen over maken! Het is begrijpelijk dat je niet op straat gaat rijden in de week voor oud en nieuw vanwege het vele vuurwerk dat alvast wordt afgestoken, maar verder kun je beter je paard zo normaal mogelijk behandelen.

Bij ons gaan ze gewoon zoals elke dag naar binnen met een pluk hooi en verder zoeken ze het maar uit. Ze staan met z'n allen bij elkaar en er gebeurd heus niks.