rantsoen vraag, stoppen met bix voeren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

rantsoen vraag, stoppen met bix voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:37

willem zit sinds 1,5 week ongeveer helemaal onder de bulten(eiwit)

hij krijgt normaal 2 x 3/4 pavo all sports en 2 x 1/2 granenmix(vipagraan)daarnaast krijgt hij 3 keer daags kuil, zal bijmekaar een kilo of 12 zijn(vrij droog kuil)

maar goed.. hij reageert nu dus ineens heftig, en ik sta er nu een week of 3, hij kreeg dit rantsoen al 3 maanden, alleen dan hooi ipv kuil. ik kan het kuil wel minderen, maar wil hem graag zoveel mogelijk op ruwvoer hebben, omdat hij regelmatig last heeft van krampen(hij at zijn hooi niet goed, vondie nietlekker)

wel is het zo dat ik van de dierenarts een goedje heb gekregen voor zijn bloedarmoede. equi nog wat.. zit veel ijzer in e.d dat krijgt hij nu zo'n 2 weken.

maar nu is mijn vraag. zou ik hem helemaal van de bix af kunnen halen en hem gewoon granenmix en kuil blijven voeren?

moet ik er dan geen vitaminen enzo bij geven??

hij heeft altijd kuil gehad, alleen de laaste 3 maanden heeftie op hooi gestaan, omdat ze daar geen kuil voerden.

maar zou dit problemen op leveren?

ellepel

Re: rantsoen vraag, stoppen met bix voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:55

als je een totaal voer muesli hebt kun je dat gewoon geven, de leverancier van je voer of producent kan je precies vertellen of het een volledig voer is.

ik voer zelf gewoon muesli zonder haver van havens, is volgens mij ook een compleet voer omdat mijn pony niet tegen bestanddelen van brok kan.
voor de zekerheid ( omdat m'n pony maar een half schepje krijgt per dag)voer ik een supplement bij, zeewier, dit bevat veel mineralen en vitamines....( te koop bij de ruitersportzaak)

logich dat kuil lekkerder is dan hooi, dat vinden de meeste paarden,als je het weg zou laten zou hij vanzelf wel hooi gaan eten.
maar dat moet je zelf beslissen wat je daar mee wilt, kuil voeren kan prima vind ik,maar ligt er helemaal aan wat voor soort kuil je voert....