Leren laarzen op laten rekken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

Leren laarzen op laten rekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 17:25

Ik zit met het volgende probleem: doordat ik wat kilootjes ben aangekomen (wat eigenlijk geen ramp is), pas ik mijn leren laarzen niet meer goed. De laars heeft een schachtomvang van 35 cm en mijn kuit is 'bloot' ook 35 cm. Drie keer raden, met sok en rijbroek past dat niet meer (dat zit zo strak dat ik bang ben dat m'n bloedvaten afknellen, bovendien krijg ik ze niet meer uit)
Ik wil mijn laarzen dus graag op laten rekken (2 cm denk ik), zodat ik er weer soepeltjes in kan, nieuwe kopen vind ik zonde, zo vaak rijd ik nu ook niet en ze zijn nog helemaal goed. Weet iemand of je laarzen op kan rekken, of moet er dan een rits + elastiek oid in worden gezet? Hoeveel gaat me zoiets kosten?
Heeft iemand ook enig idee hoeveel speling maximaal tussen je kuit en laars mag zitten?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:07

maximale hoeveelheid speling heeft alleen maar met jouw eigen voorkeur te maken... als jij het niet fijn vind dat hij strak zit moet hij losser dat is simpel
oprekken kan wel, maar of ze er 2 cm uit kunnen halen weet ik niet.
je kunt evt ook eerst laten oprekken en mocht dat niet voldoende zijn een rits naast de balijn laten zetten.
dat heb ik ook laten doen en aan de binnenkant van de balijn zie jet het niet als je op je paard zit

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:21

Ik heb mijn laarzen ook laten oprekken. Weet niet precies hoeveel cm het was. Zo'n anderhalf tot twee cm denk ik. De mate waarin je je laarzen kunt laten oprekken is afhankelijk van de kwaliteit van het leer denk ik. Kun je 't beste opvragen bij een zaak die dit doet.

Ik was toen voor beide laarzen € 17,50 kwijt en ze zijn daar zo'n 2 weken geweest (maar dat kun je zelf bepalen). Ik heb het bij een ruitersportzaak laten doen omdat de schoenmakers in mijn omgeving alleen maar schoenen kunnen oprekken en geen laarzen.
Ritsen erin laten zetten was een stuk duurder (€ 80 - € 100) dus heb ik gekozen voor oprekken. Ik had Petrie Perfect (nieuw € 199,95) en ik vond 't te duur om zoveel geld in die laarzen te investeren omdat ik ze ook niet lekker vond rijden (heb nu jodphurs en chaps - maar da's een ander verhaal).

Moet je perse met sokken rijden? Je kunt ze ook wat minder hoog optrekken, dan heb je ook weer een laag stof minder om je kuit heen. Is maar een idee hoor...

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:00

Oprekken kan goed hoor, heb ik met mijn Petries destijds laten doen, 1,5 cm geloof ik. Was ze een paar dagen kwijt meen ik me te herinneren.
Bij mijn cavallo's heb ik ritsen laten zetten door cavallo zelf. Was 60 euro kwijt incl. het verzenden naar cavallo toe. Helemaal super en netjes gebeurd, nog geen dag spijt van gehad

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:08

ik heb ook mn petries laten oprekken, hoeveel cm weet k niet.

was ze 4 dagen kwijt voor 9.50.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:51

ik heb mijn pertie's ook op laten rekken, 1,5 cm was het maximale dat kon en dat blijk dus uiteindelijk te weinig te zijn voor mij. Ik was 9 euro kwijt voor beide laarzen laten oprekken

pol013

Re: Leren laarzen op laten rekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:38

Er bestaat ook een (tijdelijke) doe het zelf oplossing. Trek je laars aan en wikkel een natte handoek om de schacht van je laars heen. Binnen een minuut voel je al enige verlichting. Na tien minuten knellen je laarzen niet meer. Dan wel even invetten.

Het effect is de volgende keer weer verdwenen en dan kun je weer opnieuw beginnen. Ik heb wel het idee dat ze naar verloop van tijd permanent iets losser worden.

cathynz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 07:11

ik heb ook laarzen laaten oprekken 4cm en ze zijn perfect nou, de man die het dee zei dat hij wel eens laarze 10 cm had opgerekt met goede resultaten

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:18

Dank voor de reacties!
Ik ga binnenkort maar eens informeren of het echt kan. Ik heb merkloze laarzen (destijds 450 gulden volgens mij), geen idee wat voor kwaliteit, ze gaan iig al heel wat jaartjes mee. In de zomer gaat het nog net, dan heb ik meestal een dunnen rijbroek aan en lage sokken. In de winter echter rijd ik sowieso met een dikkere rijbroek en ook nog eens lange sokken. Dat past gewoon echt niet meer.

Redgirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:28

Ik heb er pas één laten oprekken bij Divoza. Bij mij viel het nog onder servicekosten maar anders zou het iets van 7 euro per laars kosten. Mijn kuiten zijn nogal verschillend van maat. Nu zit degene die te strak zat ook goed
Ze doen dan je laars over een waterkolom met warm water en laten dat uitzetten oid. Dus zou ook met jou merkloze laarzen kunnen lijkt me.