Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Maar uhm, ik ben nieuwsgierig. Wat zit er in wat zo goed is en waar kun je het krijgen, enz. enz. 

Citaat:Die Luzerne (Medicago sativa, engl. Alfalfa)
cathynz schreef:nooit geen lucerne voeren als ze in de stal staan dat kan koliek verorzaken aangezien de lucerne te veel gas maakt wat ze dan niet kwijt kunnen raken.

goede entertainment dus... daarnaast krijgt hij ook nog een paar kilo granenmix en een vitaminemengsel om aan alles te voldoen
Hij ziet er dan ook prima uit en eet lang niet zo gestresd meer als vroeger.... m_n4ever schreef:Ik voer afh. van het gewichtpaard zoals op de hartogzak staat 1kg/100kg lichaamsgewicht,
cathynz schreef:nooit geen lucerne voeren als ze in de stal staan dat kan koliek verorzaken aangezien de lucerne te veel gas maakt wat ze dan niet kwijt kunnen raken.
wij voeren het hier vaak en het is good voor het dikmaken en je merkt het al redelijk snel, maar wel calcium er bij voeren want dat neemt het af (depleets stores)
OrissE_GipsY schreef:wat ik me afvroeg ?
wat bevat nou meer eiwit,vet,suikers ? kuilgras of luzerne... en dna heb ik het niet over de brokvorm he...
maar dus de waardes ervan, die van kuilgras weet ik wel ,maar dat van luzerne dus niet..
Citaat:Hooi van vlinderbloemigen (vooral luzerne) bevat meer eiwitten en calcium, maar minder energie dan hooi van grasachtigen geoogst in hetzelfde groeistadium. [...]
Hooi van vlinderbloemigen (luzerne, klaver) is zeer rijk aan eiwitten. Bij onbeperkte voedering kan koliek optreden. Daarom is het beter dat slechts de helft uit dergelijke eiwitrijke hooisoorten bestaan. Luzerne wordt vaak kunstmatig gedroogd en dan door de handel aangeboden in korrelvorm of in gehakselde vorm die dan in kleineren of grotere pakken geperst en in plasticfolie verpakt is.