Ervaringen met alfalfa/lucerne?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Birta

Ervaringen met alfalfa/lucerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 15:08

Wie voert zijn paard alfalfa? Waarom, hoeveel, en merk je verschil?
Ik denk erover om mijn paard (ijslander in licht werk) ipv muesli, alfalfa te voeren (icm een aanvullend vit&min-supplement), en ben benieuwd naar ervaringen.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:39

Ik gaf mijn oudje altijd Luzerne bij in de winter. Hij is nogal oud en had niet veel tand meer over, vandaar dat hij zijn hooi niet goed binnenkreeg. Ook vermagerde hij ontzettend in de winter. Erst altijd Hartog Luzerne en na een tijdje Alfalfa. Ik merkte heel erge verbetering. Nu geef ik hem dat niet meer, maar misschien van de winter weer wel. Ligt eraan hoe hij erbij staat. Maar ik heb er veel baat bij gehad!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:52

Ik neem aan dat die alfalfa anders is dan die ze bij de groenteboer verkopen:
Afbeelding

Nog nooit gehoord dat dat iets van gras is of zo Maar uhm, ik ben nieuwsgierig. Wat zit er in wat zo goed is en waar kun je het krijgen, enz. enz.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:15

Of je die alfalfa kunt voeren aan paarden, maar degene die de TS (en ik) bedoel is vergelijkbaar met Luzerne. Sterker nog, dat ís luzerne. Maar nou heb ik geen idee of Luzerne een merknaam of soortnaam is.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:00

Alfalfa is een soort hooi wat in amerika heel erg veel gevoerd wordt. Wist niet dat dat in nederland ook verkrijgbaar is...

Luzerne is geen merknaam btw. en zeker niet hetzelfde als alfalfa.

In amerika zijn er trouwens torren die giftig zijn voor paarden (blister beatles genaamd) daar kunnen paarden dood aan gaan als ze die binnen krijgen. Die torren zitten vaak in alfalfa.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:19

LuZerne is de soortnaam, LuCerne de naam die een bepaald merk er aangeeft....
Ik vor ook Luzerne, met veel tevredenheid.
Ik geef geen brok, dat is hap-slik-weg, luzerne stimuleert de speeksel-aanmaak, en bevordert zo ook de spijvertering.
Ik ben er zeer tevreden mee, maar geef daarnaast ook hooi, grofstengelig en droog.

Op de verschillende verpakkingen die ik heb gezien van het produkt luzerne (ook uit Engeland bijvoorbeeld) staat vaak de naam Alfalfa in de vertaling.
Naar mijn idee gaat het om het zelfde produkt.
(dat is dus niet dat wat je voor jezelf bij de greontenboer haalt... allicht is het familie of het produkt in een later/rijper stadium)

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:28

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:51

Bij de tweede link zie ik geen plaatje, maar wél dit:
Citaat:
Die Luzerne (Medicago sativa, engl. Alfalfa)

Duidelijk dus!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:53

Had niet naar de latijnse naam gekeken

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:58

Ik heb ooit ook alfalfa gegeven, ziet er uit als verhakseld gras, maar het deed mijn pony wel goed! Ze glom mooier, was sterker en voor de rest weet ik het niet meer

ellepel

Re: Ervaringen met alfalfa/lucerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:11

alfalfa:

Deze spruitgroente ziet eruit als minitaugé en ontstaat uit ontkiemd zaad van de Luzerne-klaver. Duizenden jaren geleden schreven de Arabieren een genezende en vitaliserende werking aan deze groente toe. Vandaar de naam AL-FAL-FA, dat vader van alle voedsel betekent. Het kweken van alfalfa gebeurt volgens hetzelfde principe als het kweken van taugé. De smaak van taugé doet denken aan Chinese kool. Beide produkten zijn het gehele jaar verkrijgbaar, omdat de boontjes en zaden op elk moment tot ontkieming kunnen worden gebracht.

alfalfa=dus lucerne...

nog eentje:

Luzerne (of alfalfa voor Nederlanders) is zoals alle kiemen rijk aan vitamine C, ijzer en B-vitamines. Men hoeft ze niet te wassen of te snijden en ze zijn dan ook zeer geliefd bij ‘gezonde’ fastfood-adepten. Luzerne oogst tevens succes door haar relatief neutrale smaak (hetgeen lang niet van alle kiemen kan gezegd worden). Meng luzerne eventueel met kropsla of rode sla en een tomaatje..

( niet voor onze paarden dan, maar ik lust t wel!!!!

cathynz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 07:08

nooit geen lucerne voeren als ze in de stal staan dat kan koliek verorzaken aangezien de lucerne te veel gas maakt wat ze dan niet kwijt kunnen raken.
wij voeren het hier vaak en het is good voor het dikmaken en je merkt het al redelijk snel, maar wel calcium er bij voeren want dat neemt het af (depleets stores)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:08

Mijn paard krijgt in de winter ook luzerne, niet iedere dag, maar een vijftal keer per week na het rijden. Vorige winter gaf ik luzerne van het merk Alfa-A, dat is luzerne met melasse, nu is mijn winkel overgegaan op Hartog en geef ik ook Hartog, daar zit wat minder melasse bij. Ik heb het opgebouwd, ben begonnen met één schep, en nu krijgt ze er vier, dat is iets meer dan een halve emmer.

Ik geef dat dus niet in plaats van krachtvoer of ander ruwvoer, maar er bovenop. Ze krijgt daarnaast nog Cavalor, hooi, en staat op stro waar ze van eet, en overdag staat ze op de weide maar het gras bevat nu natuurlijk niet veel voedingsstoffen meer.

cathynz schreef:
nooit geen lucerne voeren als ze in de stal staan dat kan koliek verorzaken aangezien de lucerne te veel gas maakt wat ze dan niet kwijt kunnen raken.

Hmmm, dat is de eerste keer dat ik dat hoor.

Er zitten wel redelijk wat eiwitten in luzerne, dus ik zou het niet geven aan paarden die daar gevoelig voor zijn.

De calcium-fosfor verhouding is ook niet zo goed, het bevat net veel calcium.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 09:31

Ik geef het mijn pony altijd als hij al op stal staat. Hij krijgt zeg maar 's ochtends ze ochtendvoer, gaat daarna op de wei. Komt terug op stal en krijgt avondvoer en hooi. Vervolgens geef ik rond een uur of 9 luzerne. Nooit problemen mee gehad eigenlijk. Waar haal je die wijsheid vandaan cathynz?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:14

Ja dat snap ik ook niet. Luzerne bevat juist heel erg veel calcium dus dat moet je zeker niet gaan bijvoeren.
Ook op stal geeft het echt geen probleem, want je kan het onbeperkt voeren ipv krachtvoer.

m_n4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:14

Ik voer afh. van het gewichtpaard zoals op de hartogzak staat 1kg/100kg lichaamsgewicht, gecombineerd met goed hooi komt dat voor mijn paard op zo'n 4 kilo, hij vind het prima en is zo'n beetje een uur bezig per maaltijd goede entertainment dus... daarnaast krijgt hij ook nog een paar kilo granenmix en een vitaminemengsel om aan alles te voldoen Hij ziet er dan ook prima uit en eet lang niet zo gestresd meer als vroeger....

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:23

m_n4ever schreef:
Ik voer afh. van het gewichtpaard zoals op de hartogzak staat 1kg/100kg lichaamsgewicht,

En dat is inderdaad hetzelfde advies als voor hooi wordt gegeven: 1 kilo hooi per 100 kilo paard.

m_n4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:41

Yep alleen 6-7kg/dag lucerne is toch iets te duur dus met wat hooi erbij bevalt me erg goed! Zijn er hier ook mensen die alleen lucerne en geen hooi voeren?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:41

cathynz schreef:
wij voeren het hier vaak en het is good voor het dikmaken en je merkt het al redelijk snel, maar wel calcium er bij voeren want dat neemt het af (depleets stores)

Spijt me, is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb over Lucerne.
Wij voeren het al járen, en ze doen het er zeer goed op.
Meerdere rassen en leeftijden gaat het hier om overigens.
Ook is het dikmaken een fabel.
Wel een hardnekkige, maar ach...

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:54

wat ik me afvroeg ?

wat bevat nou meer eiwit,vet,suikers ? kuilgras of luzerne... en dna heb ik het niet over de brokvorm he...

maar dus de waardes ervan, die van kuilgras weet ik wel ,maar dat van luzerne dus niet..

waar ik stage heb gelopen, hadden ze een soort voordroog luzerne ? waren gewoon een soort van stengels,met de blaadjes er nog aan, en dan gewoon bijna gedroogd, net zowiets als kuilgras zeg maar....

bij ons op de kinderboerderij word gedroogd/gehakseld luzerne gevoerd aan de dieren...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:28

ik voer mijn paarden sinds een ruime week Lucerne van Hartog. Ze krijgen ieder 2 voerscheppen per dag, verdeelt over 2 voerbeurten met gewoon krachtvoer erbij. Ik heb het idee dat ze veel meer opnemen wat in de brok zit, mijn ruin is veel actiever en weer lekker bijgekomen in z'n lijf, hij was wat schraal na een poosje intensief werken. Mijn merrie is nogal een heethoofd, en verbrand daardoor heel veel, ook zij blijft hier mooi vol bij... Mijn shetje krijgt 2 handjes op een dag, voor de vorm en zij hoeft niet dikker te worden

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:30

OrissE_GipsY schreef:
wat ik me afvroeg ?

wat bevat nou meer eiwit,vet,suikers ? kuilgras of luzerne... en dna heb ik het niet over de brokvorm he...

maar dus de waardes ervan, die van kuilgras weet ik wel ,maar dat van luzerne dus niet..

Ik weet die van kuilgras niet, maar luzerne van het merk Alfa-A bevat 12,7% ruw eiwit. Hartog zal wel ongeveer hetzelfde zijn denk ik...

Nog even wat info:

Citaat:
Hooi van vlinderbloemigen (vooral luzerne) bevat meer eiwitten en calcium, maar minder energie dan hooi van grasachtigen geoogst in hetzelfde groeistadium. [...]

Hooi van vlinderbloemigen (luzerne, klaver) is zeer rijk aan eiwitten. Bij onbeperkte voedering kan koliek optreden. Daarom is het beter dat slechts de helft uit dergelijke eiwitrijke hooisoorten bestaan. Luzerne wordt vaak kunstmatig gedroogd en dan door de handel aangeboden in korrelvorm of in gehakselde vorm die dan in kleineren of grotere pakken geperst en in plasticfolie verpakt is.

Vanuit een brochure van het (Belgische) ministerie van landbouw over paardenvoeding.