Zachte hoeven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stansje

Zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 12:04

Hallo allemaal!

De onderkant van de hoeven van mijn paardje zijn zacht....
als k ze uitkrap komen er heel vaak stukjes hoef mee.
Weet iemand van jullie wat k er aan kan doen?
of weet iemand wat het is?

Veel liefs...

marleen_usar

Re: Zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:54

Kan van het vocht zijn je zou ze in kunnen vetten met hoevenvet zodat ze niet meer nat worden.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:56

De onderkant insmeren (of inspuiten) met stockholmer teer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:00

ik zou zeker niet teren, dat sluit af, teer moet je alleen gebruiken als je (beginnende)rotstraal constateerd, en dan ook alleen op de straal. zorg dat je paard niet de hele dag in de nattigheid staat, en er verder niets aan doen (kan ook niet). droge stal en niet op het land, is te nat nu. of een gedraineerde paddock. suc6

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:04

Vraag je hoefssmid naar een soort vet ervoor, ik weet niet meer hoe het heet maar werkt heel goed. Is wel vrij prijzig, maar je doet er lang mee. Is ook voor onder de hoef. Je hebt het ook vloeibaar, dan die je je paard een sok aan met een oplossing van dat spulletje en daar inzetten. Ik zal vamiddag op stal even kijken hoe heet ook alweer heet. Ik heb het alleen nog nooit in een winkel gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:07

daar heb ik idd ook van gehoord, is geen gewoon hoevenvet.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:51

Verplaatst naar Vraag Maar Raak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:52

Ik zou ook geen teer gebruiken, de redenen worden al hier door een Bokker genoemd. Straalsan van Leovet of Hoef&Zool van NAF zijn ook fijne producten voor de straal !

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:12

Om de hoeveel weken/maanden/... wordt je paard bekapt? Als mijn paard bijna aan haar hoefbekapbeurt toe is dan komen er bij haar ook stukjes hoef mee met 't uitkrabben. Geen probleem, zegt mijn hoefsmid.
Zolang het niet heel erg stinkt, je paard er niet last van heeft en de bodem waar je paard op staat maar grotendeels droog is, dan zou het geen probleem moeten zijn.

Sluit eerst aandoeningen uit dus vraag je hoefsmid er eens naar te kijken voordat je allerlei spulletjes gaat halen. Op een gezonde hoef moet je niks smeren.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:50

Ik reageer ff omdat mijn shet zoiets ook heeft. Mijn hoefsmid zei er niks van dus het is niet erg ofzo, maar insmeren met teer enz doe ik idd juist niet want dan sluit je alles af in de hoef
Maar iemand zei net je pony binnenzetten, maarja mijn shet kan ik niet op stal zetten want hij breekt de stal op een of andere manier wel af en ik kom maar 1 x per dag en dan zou hij ongeveer 23 uur per dag op de stal staan en mijn andere shet staat dan alleen buiten dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:04

is volgens mij juist heel normaal voor de tijd van het jaar, t is nat buiten en paardenvoeten worden dan ook natter, als de hoef iets te lang is laten er stukjes los, is helemaal niet erg.

es een keertje wat teer erop smeren vind ik niet zo'n ramp trouwens, als je het maar alleen op de straal+ ballen van de hoef smeert en de rest vrijlaat.

verder geen zalfjes ofzo gaan gebruiken, werkt niet want ene goede hoef groeit van binnenuit.

eventueel een vitamine spuit geven of een goed supplement gaan voeren voor de hoeven.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:55

verder geen zalfjes ofzo gaan gebruiken, werkt niet want ene goede hoef groeit van binnenuit.

uhmm ooit gehoort van intrekken?? ik heb ook zalfje/vet achtig spul erop gedaan van de hoefsmid, en zeker wel dat dat gewerkt heeft!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:00

Thokkadisje schreef:

uhmm ooit gehoort van intrekken?? ik heb ook zalfje/vet achtig spul erop gedaan van de hoefsmid, en zeker wel dat dat gewerkt heeft!!

klopt! dat trekt zeker in!
en teer uitsluitend gebruiken bij rotstraal, anders nooit, is niet echt goed om t zomaar te gebruiken als er niets aan de hand is.

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:44

Is gewoon 'oude zool'. Als je het er met een hoevekrabber af kunt krijgen, kun je het er gewoon afschrapen. De echte zool is zo hard, die kun je alleen met een mes bewerken. En dat moet je natuurlijk aan de smid overlaten. Maar verder niets aan doen. Gewoon met je hoevekrabber er af peuteren en klaar. Voor meer info kun je ook kijken op www.hoefnatuurlijk.nl. Ik zou zeker niet gaan smeren.

Stansje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 11:24

Heeeel erg bedankt voor al jullie reacties! k heb er veel aan!

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:15

Het is inderdaad oude zool. Geen probleem en niets om je zorgen over te maken, het is net als vervellen!

Stansje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:27

okeej.....gellukig maar!