Hooi of kuil, wat is beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Hooi of kuil, wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 11:24

Wie kan me nou eens de voedingswaarde vertellen van hooi en kuil?
Waar zit er bijvoorbeeld meer eiwit in?
Wat is beter te geven?
Hoop dat iemand het me kan vertellen.

DianneM

Re: Hooi of kuil, wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:35

Hooi heeft een lager eiwitgehalte als kuil. Kuil bevat ook meer suikers en koolhydraten. Kuil bevat meer gistingsproducten dan hooi.

Hooi heeft naar gewichtsverhouding meer voedingswaarde, omdat kuil voor een groter gedeelte uit water bestaat.

Koudbloeden kan je beter hooi geven, evenals paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en andere eiwitgevoeligheden. Geef wel goede kwaliteit hooi en geen "bermhooi".

Groetjes Dianne

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:37

Ik ga met Teuntje mee, al vind ik (koudbloed of warmbloed, welk paard dan ook) hooi sowieso beter.
Maar ook tussen het ene hooi en het andere hooi kan groot verschil zitten, net als tussen de verschillende kuil .

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:57

Ik merk dat van kuil de paarden dunne ontlasting krijgen, zelfs diarree. En er zitten idd meer eiwitten in.
Daarbij vind ik het niet fijn omdat er snel schimmel inkomt, als je het niet snel genoeg opvoert.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:36

Wat beter is weet ik niet, volgens mij heeft het beide zn voor en nadelen.
Hooi zit minder eiwit in en kan je inprecipe onbeperkt voeren. Kuil is wat vetter met meer eiwit en is niet ideaal om heel de dag door te voeren. Ook schimmelt het inderdaad redelijk snel of het gaat erg broeien.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:42

Je moet ook eigenlijk paardenkuil hebben, dat is net wat droger dan koeienkuil en daar hebben minder paarden last van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:54

Ik geef m'n voorkeur voor hooi, vanwege het lagere eiwitgehalte. Wel is hooi bij ons vaak stoffiger en het kuil is soms echt van topkwaliteit, dus iedere keer wat anders

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:58

ik vind kuilgras fijner, je hebt geen gezeik met stof en dergelijke.

wat betreft eiwitgevoeligheid enzo, is hooi makkelijker.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:01

hooi kan je naar verhouding meer van geven dan van kuil. dan zijn ze langer bezig en vervelen ze zich niet zo

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:23

Kuilgras vind ik fijner maar dan moet het wel zolang gelegen hebben dat het bijna verpakt hooi is. Mijn paard vind het superlekker (lekkerder dan hooi) en mijn pony's eigenlijk ook maar die gaan ervan aan de diarree dus die krijgen hooi.
Mijn paard doet 8 weken met een pak, we hebben een afdakje gemaakt om de pak heen en we snijen de voorkant open. Ik heb geen schimmelplekjes erin zo en het blijft tot de laatste snee goed.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:30

Cap krijgt van allebij een beetje elke dag, wij kunnen kiezen op stal!! Luxe he.

Ze krijgt hooi omdat ik het beter vind, op kuil krijgt ze inderdaad dunne ontlasting. Dat ze toch een plukje kuil erbij krijgt is omdat Cap dat heeeel erg lekker vind, ze laat er zelfs haar wortels voor liggen

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:42

Ik heb liever hooi, mijn paard had telkens een slokdarmverstopping van de kuil omdat ze het te gulzig at. Bovendien kreeg ze eiwitbulten en diarree. Ik heb dus de voorkeur voor hooi, kan ze lekker de hele dag eten, en geeft ook geen problemen met verstoppingen enzo.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:52

Mijn voorkeur gaat duidelijk naar hooi. Van kuilgras krijgt mijn paard dikke benen. (kan niet tegen de eiwitten)

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 01:45

die van ons krijgt sinds anderhalve maand twee keer per dagkuil gras, ik merk dat hij zich niet lekker voelt veel poept en snel aan de diaree en veel last van winderigheid.
ik ga stoppen met het geven van kuilgras.
en afwachten totdat het weer beter gaat.
krijgt alleen nog maar hooi en geen kuil meer.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:55

Mijn voorkeur gaat ook uit naar hooi. bij ons op stal voeren ze voordroog, maar zelfs dat krijgt hij in beperkte mate. ik koop zelf oud hooi bij waar hij onbeperkt van krijgt.
ik heb nu ook van 3 dierenartsen te horen gekregen dat kuil en voordroog niet goed zijn. het is veel te zuur voor een paardenmaag.
voordroog kon nog net, maar liever niet. ze raadden eigenlijk alles wat in plastic zat af.

inib

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:31

wyona schreef:
hooi kan je naar verhouding meer van geven dan van kuil. dan zijn ze langer bezig en vervelen ze zich niet zo

Hier ben ik het niet mee eens, bij ons krijgen de paarden de hele dag onbeperkt kuil, maar dan wel kuil die niet te vroeg gemaaid is, dus langer gras en die 2 a 3 dagen langer heeft liggen drogen, problemen met diaree of zo hebben we nooit, met eiwit een enkele keer maar dan passen we de hoeveelheid krachtvoer wat aan of geven wat droog hooi bij en het probleem is opgelost

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:42

onze haf heeft blindedarm verstopping gehad, koliek dus...

hij mag nu alleen nog maar kuilgras en staat ook op zaagsel...

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:06

Bedankt voor jullie reacties
Ik ga nu denk ik minder kuil en meer hooi voeren.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:53

je moet zelf kijken hoe het allemaal werkt, er zijn paarden die geen last hebben van kuil en paarden die er wel last van hebben.
die van ons is vandaag gestopt met kuilgras aan de hand van dat kijk ik verder.
krijgt om en om kuil en hooi. maar omdat hij overdag op de wei staat alleen kuil in de ochtend en de avond. en verder geen hooi.
en krijgt net zoveel kuil als een volwassen paard .
dus ga straks kijken als het weer goed gaat met een klein beetje kuil, weer proberen.